Bra värden?

F

Frieser

Jag tänkte kolla med er som kan detta med värden på Hösilage.

Letar efter ca 13 ton. Men är dålig på detta med värden.

Har en drös med svar på hösilage som säljs men vad är ett bra värde på hösilaget för 2 vlacker som rids o körs normalt. Och det måste funka för mina 3 lättfödda shettisar. 2 av dem har haft fång för några år sedan.

Hjälp:confused:
 
Sv: Bra värden?

Dela mj med smrp, då får du fram kvoten och det är den du skall försöka rätta dig efter. En kvot på minst 6 eller högre, ju lägre kvot, desto mera tillskottsfodring får du räkna med.
 
Sv: Bra värden?

Håller med Boj. Eftersom du har lättfödda shettisar så kan det ju då vara bra att försöka få lite lägre värden, så dom fortfarande kan få att tugga på utan att du måste komplettera med halm. Kanske ca 9MJ och drygt 50g smb rp per kilo ts vore nåt?

SaraXX
 
Sv: Bra värden?

Boj skrev:
Dela mj med smrp, då får du fram kvoten och det är den du skall försöka rätta dig efter. En kvot på minst 6 eller högre, ju lägre kvot, desto mera tillskottsfodring får du räkna med.
Det ska vara tvärtom... Dela g smb RP med MJ. Annars blir det ju lite konstigt. Ett foder med 9 MJ skulle ju bara behöva innehålla 1,5 g smb RP annars i stället för 54 (54/9=6).

David
 
Sv: Bra värden?

DavidS skrev:
Det ska vara tvärtom... Dela g smb RP med MJ. Annars blir det ju lite konstigt. Ett foder med 9 MJ skulle ju bara behöva innehålla 1,5 g smb RP annars i stället för 54 (54/9=6).

David

Tack för att du rättade mig,:bow: skrev så från början men rättade sen till fel. Det beror mest på mina svårigeheter att skilja på vad som delar med vad, fast IRL är det inga problem.:cool:
 
Sv: Bra värden?

IRL brukar man ju se om resultatet är rimligt eller inte... Annars ett vanligt fel.

David
 

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 579
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 082
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 653
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp