T

TinTin

Har ni några bra tips på vad man kan hitta på när man är ute rider?Jag menar...hur gör ni?Hur lägger ni upp er ridning och så vidare?jag är jätte nyfiken!

skänkelvikningar, ställa, halvhalt, halt, rygga. fram-bakdelsvädningar. man kan göra allt som man gör i paddock fast kanske inte de stora rörelserna som att lägga volter m.m.
Jag lägger upp min ridning så att jag börjar med att skritta på långa tyglar, ibland även låta honom trava, tölta och galoppera på långa tyglar. sen samlar jag upp honom i skritt och flyttar honom för skänklarna, halvhalter för att kolla lydnad. Öppnor och slutor. Sen börjar jag tölta och flyttar och gör i stort sett samma sak som i skritt. Även samma i trav.
Träning/rundan avslutas med avskrittning på lång tygel. Det är väl i stort sett så jag gör. Sen skiljer det sig självklart vart vi rider och vad vi känner för!

Jag gör som sucka, dvs det mesta utomhus. För de större volterna etc är vändplaner perfekta!

Liksom på bana är det bra att veta vad man vill med ridpasset; dvs vilken gångart och vilket tempo ska vi använda - bara för att det är ute på väg ska det inte behöva gå fortare!...

I stället för ridbanans bokstäver kan du öva "precisionen" i t ex halter med hjälp av stenar, björkar, ja vad som helst som finns som landmärken. Och serpentiner och volter runt träd och stenare ute i skogen :)

Ett bra sätt att kolla rakriktning är att rida mitt på vägen, och inte dra åt en sida. Och rida växlande på höger respektive vänster sida om det är en otrafikerad mindre väg.

Tempoväxlingar, gångartsbyten, rida i backar. Kör också serpentiner och runt träd. Öppnor och slutor fetsuger jag på så det måste jag få hjälp med. (varför körde dom inte det på 70-talet för??)

Du SUGER inte på öppnor och slutor!!! Det finns de som är mycket sämre än du på dom!!!

Men träning är ju det enda som gör dig bättre på det!

Jag rider oftast skritt, trav och galopp innan jag börjar tölta, oavsett om jag rider ut eller inne. Flyttar åt sidan och kollar så hästen är uppmärksam på mej. Öppna är en mycket användbar rörelse i skritt, tölt och trav tycker jag!
Men varje ridpass går i grunden ut på samma sak: att få hästen mjuk och lydig och ha roligt med den!

/Malin

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har tagit upp ridningen efter måååånga års uppehåll, mina gamla stövlar är fortfarande fina men omoderna och svåra att få på och...
Svar
5
· Visningar
562
Senast: Jfrelin
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 021
Senast: Gunnar
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 059
Senast: Tora
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 544

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka