Bra tips när hästen börjar bli gammal!

LEOLIN

Trådstartare
Har en gammal travare som jag har följt ända sedan han var 3 år gammal . De första 6 åren gick han inom travet och sprang lopp mm, sedan blev han " pensionerad" därifrån och fick bli min ridhäst. Han har varit enbart en hobbyhäst så vi har inte tävlat å sånt utan bara ridit i skogen och haft kul tillsammans .
Nu börjar min vän bli gammal , han är nu 21 år . Han har hållet sig relativt fräsch länge så man har knappt kunnat tro att han är i den åldern som han är . Men nu det senaste halvåret så har jag börjat märka att han börjar bli gammal , han är svårare att hålla uppe i bra hull och pälsen har börjat bli matt, han är allt stelare när vi är ute och rider och rör på oss .

Nu vill jag ha tips på vad som är bra att tänka på när det gäller äldre häst , är där några tillskott som är bra att ge i foder? Vitaminer? Mineraler? Har hört talad om glucosamin för deras leder?
Bra träning?
Alla tips är välkomna då jag vill göra bästa möjliga för att han ska må så bra som möjligt i några år till ( om han håller sig frisk vill säga) .

Sv: Bra tips när hästen börjar bli gammal!

Jag skulle föreslå hyalonsyra framför glucosamin, brukar göra susen på stela leder. Hyalon är något som produceras i kroppen hos unga friska hästar, men med åren avtar produktionen och resultatet visar sig som en viss stelhet med stigande ålder.

Svårigheter med att hålla hull, tillför mer energi i maten är mitt råd. Äldre hästar förbrukar mer energi av olika anledningar, de har också lite svårare att tillgodogöra sig maten vilket gör att tilltänkt giva inte alltid tillför det man tänkt sig.

Har man ändå riktiga problem, så är riskli ett tips. Brukar få de mest magra skrällen att ta sig mycket snabbt förutsatt att de fö är friska.

Träna så ofta som möjligt men korta och lugna pass tycker jag är bra. Kanske kan du byta ut ett och annat ridpass mot promenad eller markarbete av något slag. Streching efter passen är bra. 21 år är inte särskilt gammalt.

Jag började ge min älskling Hyaluron 100 från Vimital när hon var 22. Nu är hon 25 och jag upplever att hon hållit sig superfräsch på det. Dock är hon 95% pensionär nu, kan vara därför hon inte är stel också.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
829
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Shaggy
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 832
Senast: Bee
·
Fordon Jag ska till hösten kolla på en ny bil. Jag har en 20 år gammal bil som börjar åka på sin sista resa så att säga. :bump: Jag planerar...
Svar
7
· Visningar
1 030
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama