Bra svenskt torrfoder

AgentCarter

Trådstartare
Jag funderar på att byta foder till min dvärgschnauzer på 2,5 år.
Han är lite rund (dock ej överviktigt) eftersom han äter frukost, mellanmål, lunch och kvällsmat med sonen (för vad är roligare än att hänga över stolen och slänga ner mat till hunden?)
Motionen just nu är inte jättemycket, jag får inte gå längre promenader än en halvtimme/dag och så blir det ungefär en timme till när husse kommer hem.
Han har lätt parodontit på framtänderna, men inte särskilt mycket tandsten längre bak. Men vore ändå bra om fodret hjälpte till med munhälsan, men finns det ens något sådant?
Nu när han bor själv gömmer han nämligen benen istället för att äta upp dem:grin:

Skulle vilja ha ett foder som är bra, svenskt (viktigt!) utan konserveringsmedel, bra köttinnehåll och inte för fett, då det mest ska vara ett komplement till all människomat han får i sig.

Han äter idag ungefär 1-2 dl axess om dagen, beror på hur mycket extra han har fått. Har varit nöjd med det innan (fin päls, fint bajs, fina klor) men är inte helt nöjd sen de ändrade sist.

Färskfoder finns det inte plats för och barf tycker jag inte att jag kan tillräckligt om hundens näringsbehov för att bara ge. Och har helt ärligt inte tid och läsa på om nu.

Han har enligt förra ägaren känslig mage, men är inget jag har märkt av mer än att han bajsade något fruktansvärt innan vi gick över helt på axess.
Funderar på robur eftersom vi har haft det innan, men det finns ju fler!

Sv: Bra svenskt torrfoder

Min uppfödare är väldigt nöjd med Magnussons som hon ger till sina 3 dvärgschnauzrar. Jag tycker också att det verkar fungera ypperligt, de bajsar verkligen väldigt lite och är fina i hull och päls. Dessutom är det inte så hemskt dyrt (de behöver inte äta mycket heller, lite mindre än 1 dl varje portion) och går att få tag på på Ica Maxi.
Robur tycker jag är helt okej, men skulle föredra Magnussons framför det. Standart finns ju annars också, många verkar vara nöjda med det.

Angående tänderna är det enda som fungerar bra att borsta tänderna! Speciellt om han vid så ung ålder redan har parodontit. Just dvärgschnauzrar har relativt ofta problem med munhälsan. En barntandborste som är skön för dig att hålla i samt vatten alternativt hundtandkräm är det du behöver :)

Jag har funderat lite på Magnusson, men känner igen som ger det. Men bra att höra att det fungerar! Och att det inte är för dyrt är också ganska trevligt;)
Jag har närmare till granngården än Ica Maxi, men det skulle inte förvåna mig om det är billigare på det första.

Jo, jag borstar tänderna på honom med hundtandkräm (annars luktar det skunk direkt om inte annat). Jag klipper också bort håret runt munnen som jag ser blir missfärgat av saliv. Är tråkigt tycker jag att han har det så tidigt, men svårt att veta varför. Han hade det innan han flyttade in här nämligen.

Jag har precis bytt till Magnussons till mina hundar (en Aussie och två DS, sen ena ds går iofs mest på färskfoder men får torrfoder ibland), och de gillar det jättemycket :)! Nu har de bara gått på det i ca 1,5 v så det är lite för tidigt att uttala sig om effekterna, men har inte sett några negativa effekter iaf ;)! Sen så gillar jag verkligen Magnussons tänk om foder och att det inte är sådär flottigt som vissa foder kan vara. Extra plus att det går att köpa på ICA.

Jag bytte från Standart.

Dessvärre hjälper inte fodrets tuggmotstånd på bakterierna vid Parodontit.
Tandborstning och stryk på Corsodyl ett par ggr/vecka.

Vill du ha lite mer kött i fodret, och dessutom svenskt, så finns ju bara Standardt.
Halla är inte lika köttrikt (ungefär som Magnusson) men också ett svenskt foder.

Så finns det ju även flera svenska färskfoder på marknaden.

Räcker också upp handen för Magnussons. Men sen, vaddå ICA? Kostar inte en krona extra att få säcken ställd utanför dörren. Då bor jag på landet i Småland.

Men då får jag ju inte se några folk:p

*kl*
Just Standart känner jag mig skeptiskt mot, vet inte varför faktiskt men någon anledning finns det väl alltid.
Ska ta och köpa Magnussons på fredag och prova! Förhoppningsvis så håller sig magen bra:)

Rose: Tack för tipset om corsodyl! Du råkar inte veta om det är receptfritt?

Om du vill ha 100 % svenska råvaror så finns bara Magnussons. Deras Meat & Biscuit tycker jag är bäst. Vi hade det i flera år och det funkade mkt bra med alltid bra mage, fin päls och bra ork för våra sällskapshundar. Många kräsna hundar tycker det är gott också.

Hur stor frys har du då? Min lille (6kg terrierblandis) äter ca 3 kg/6 korvar VoH i månaden. Det tar ju ingen plats. Dock opraktiskt om du har superlångt till återförsäljare förstås ...

Dessutom ... min hund har ingen tandsten sen jag började med färskfoder, märkte samma på förra hunden (unghunden började få tandsten när jag bytte till torrfoder).

Jag har egentligen stor frys, men min sambo är jägare och riktigt bra på att fylla den och om det finns plats över stuvar jag in bakverk.
Sen så ska jag ta och frysa in en hel del älgben nu till veckan också,så det kommer nog vara fullt ända tills nästa år:p

nilie: Tack! Känns viktigt för mig att det är svenskt, när ens flesta vänner jobbar inom jordbruk och man bor på ett själv vore det dumt att inte stödja dem.

Jag funderar på att byta foder till min dvärgschnauzer på 2,5 år.
Han är lite rund (dock ej överviktigt) eftersom han äter frukost, mellanmål, lunch och kvällsmat med sonen (för vad är roligare än att hänga över stolen och slänga ner mat till hunden?)
Motionen just nu är inte jättemycket, jag får inte gå längre promenader än en halvtimme/dag och så blir det ungefär en timme till när husse kommer hem.
Han har lätt parodontit på framtänderna, men inte särskilt mycket tandsten längre bak. Men vore ändå bra om fodret hjälpte till med munhälsan, men finns det ens något sådant?
Nu när han bor själv gömmer han nämligen benen istället för att äta upp dem:grin:

Skulle vilja ha ett foder som är bra, svenskt (viktigt!) utan konserveringsmedel, bra köttinnehåll och inte för fett, då det mest ska vara ett komplement till all människomat han får i sig.

Han äter idag ungefär 1-2 dl axess om dagen, beror på hur mycket extra han har fått. Har varit nöjd med det innan (fin päls, fint bajs, fina klor) men är inte helt nöjd sen de ändrade sist.

Färskfoder finns det inte plats för och barf tycker jag inte att jag kan tillräckligt om hundens näringsbehov för att bara ge. Och har helt ärligt inte tid och läsa på om nu.

Han har enligt förra ägaren känslig mage, men är inget jag har märkt av mer än att han bajsade något fruktansvärt innan vi gick över helt på axess.
Funderar på robur eftersom vi har haft det innan, men det finns ju fler!

Ett svenskt foder som är bra men inte så extremt dyrt är Best In Show. Finns på Ica Maxi, Willys, City Gross m.m kostar runt 160-180 kr för 14 kg om man väljer fullkost. Lite dyrare med Lamm och Ris.

* Länk borttagen av moderatorn*

Senast ändrad av en moderator:

Lägger man ihop alla spannmål i deras foder blir det inte mycket kvar av övriga ingredienser. Majs till hundar är inte bra, det får blodsockret att åka berg o dalbana.

Lägger man ihop alla spannmål i deras foder blir det inte mycket kvar av övriga ingredienser. Majs till hundar är inte bra, det får blodsockret att åka berg o dalbana.

Våra funkar bra på det fodret. Finns inte många foder utan majs på marknaden.

Senast ändrad:

Våra funkar bra på det fodret. Finns inte många foder utan majs på marknaden.

Fast det rättfärdigar ju inte att det inte är bra för hundar..? Det är ju för att folk inte bryr sig/inte vet som sån hundmat köps, det är ju billigt.

Kl*

Läste om Magnussons innerhåll. Vad ska grahamsmjöl vara bra för? Bara första tanken man får upp är ju att jag skulle inte vilja ge mjöl till mina hundar.

Dessvärre hjälper inte fodrets tuggmotstånd på bakterierna vid Parodontit.
Tandborstning och stryk på Corsodyl ett par ggr/vecka.

Vill du ha lite mer kött i fodret, och dessutom svenskt, så finns ju bara Standardt.
Halla är inte lika köttrikt (ungefär som Magnusson) men också ett svenskt foder.

Så finns det ju även flera svenska färskfoder på marknaden.

Jag har just fått lära mig att standardt egentligen inte kan kallas för ett svenskt foder, det förpackas i sverige men själva fodret tillverkas inte här

Jag har just fått lära mig att standardt egentligen inte kan kallas för ett svenskt foder, det förpackas i sverige men själva fodret tillverkas inte här

Fodret tillverkas här, men ingredienserna importeras, t ex ris o hjort.

kl
Att nilie alltid propagerar för Magnussons M&B är ingen hemlighet, man skulle kunna tro att hon får provision från företaget.

Liknande trådar

Hundhälsa Har läst runt lite och det verkar som det vanligaste är att man byter från valpfoder till vuxenfoder kring året, eller "när hunden vuxit...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 936
Senast: Dentaku
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 352
Senast: Castellini
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 506
Senast: dobbis
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 163

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka