Bra sorteringsförvaring

Fille

Trådstartare
hallå! Hur har ni gjort med saker ni sorterar? Tex glas, metall, plast osv? Skulle vilja se bilder på smarta och snygga lösningar :)

IKEAS sorteringslådor (heter Sortera), som jag även har till hundfoder.

Tre st: Metall, Glas och Pantflaskor. På golvet en pappkasse för tidningar, en för kartong.

Vår kommun skickar ut påsar i olika färger för hushållsavfall, matavfall, plast, tidning, papper, metall etc. Så vi har vanliga sopkärl, ett till varje färg på påse, i tvättstugan. :) Så längs allt i samma soptunna, smidigt!

Vår kommun skickar ut påsar i olika färger för hushållsavfall, matavfall, plast, tidning, papper, metall etc. Så vi har vanliga sopkärl, ett till varje färg på påse, i tvättstugan. :) Så längs allt i samma soptunna, smidigt!
Lät väldigt smidigt, tyvärr har inte vi så ;)

Ikeas sorteringslådor, staplade i det som tidigare var pannrummet. Nu bor bara fjärrvärmeväxlaren där och tre ikealådor går fint in. En snygg tygförvaring i köket till tidningar.

Vi har gekås höpåsar ala ikea hängande på väggen i källartrappen. En kasse för var sort, fast rätt ofta blir det gottochblandat påsar och man står där vid containrarna och svär över ens lathet.

Vi har gekås höpåsar ala ikea hängande på väggen i källartrappen. En kasse för var sort, fast rätt ofta blir det gottochblandat påsar och man står där vid containrarna och svär över ens lathet.

Haha! Men annars va det ju en ganska smidig lösning så att man bara kan ta med sig sina påsar och åka!!

Haha! Men annars va det ju en ganska smidig lösning så att man bara kan ta med sig sina påsar och åka!!

Ja, på så vis är det ju smidigt. Det är enkelt att ta med sig påsarna. För oss är det antingen slutna kärl eller något hängande som gäller, eftersom det är gott om möss i vår källare :wtf:

Vi kör också på IKEA:s sorteringslådor. Vi har 4 st, papper, plast, metall och kartong. Glas och övrigt som ska sorteras lägger vi oftast i en vanlig plastpåse, för det blir så lite så då kan man sortera när man väl står vid sorteringen.

I köket har vi ganska likadant som detta:
5bece379c9ce714c58e0ed6e1abea56b.jpg

Dvs tre st IKEA Sortera på varandra i ett hörn, och en hink brevid (fast vi har en zinkhink utan lock). I de tre lådorna sorterar vi plastförpackningar, pappersförpackningar och återvinningspapper, och i hinken metallförpackningar.
Ute i hallen har vi sedan en hallbänk med lock att sitta på (lite liknande denna fast helsvart). I den bänken lägger vi pantburkar och glasförpackningar.
Tillslut så har vi en emaljerad komposthink (denna) på köksbänken där vi lägger matavfall till komposten. Systemet funkar bra och vi har nästan inga sopor att tala om till den "vanliga" soppåsen. :)

Mitt kök är ett IKEA kök och i lådan under diskhon finns en liten sopsortering som på bilden nedan (Google bild):
barcelonakallsortering-1-1.jpg

Där har jag ett kärl för matrester/kompost, ett för vanligt hushållsavfall, ett för plast och ett för kartong och papper. Sedan finns det plats för plastpåseförvaring samt påfyllnad av diskmedel, disksvampar och -trasor.

I ett skåp i hallen har jag köpt källsorteringspåsar från IKEA, tre stycken i olika storlekar. Där hamnar kartong, papper/tidningar, metall, glas och panten. Plasten slängs också in i skåpet när påsen under diskhon blivit full (knyter bara påsen och ställer in i skåpet).
De sorteringspåsarna från IKEA är väldigt smidiga då de har lock och handtag så när det är dags att slängas tar jag bara med påsarna.
dimpa-vaska-for-kallsortering-svart__0321719_PE524351_S4.JPG

Mitt kök är ett IKEA kök och i lådan under diskhon finns en liten sopsortering som på bilden nedan (Google bild):
barcelonakallsortering-1-1.jpg

Där har jag ett kärl för matrester/kompost, ett för vanligt hushållsavfall, ett för plast och ett för kartong och papper. Sedan finns det plats för plastpåseförvaring samt påfyllnad av diskmedel, disksvampar och -trasor.

I ett skåp i hallen har jag köpt källsorteringspåsar från IKEA, tre stycken i olika storlekar. Där hamnar kartong, papper/tidningar, metall, glas och panten. Plasten slängs också in i skåpet när påsen under diskhon blivit full (knyter bara påsen och ställer in i skåpet).
De sorteringspåsarna från IKEA är väldigt smidiga då de har lock och handtag så när det är dags att slängas tar jag bara med påsarna.
dimpa-vaska-for-kallsortering-svart__0321719_PE524351_S4.JPG

Vi ska byta kök inom en framtid, då blir det sånna förvaringslådor under diskbänken från ikea :)

Har tre större kassar och två mindre i en träkista i vardagsrummet, där lägger vi pant, plast-, pappersförpackningar, metall och glas samt en liten burk för lampor och batterier. I städskåpet har jag en kasse för tidningar och under diskbänken kompostpåsen och vanliga soppåsen (båda läggs i soptunnan och hämtas av sopbilen)
När vi bygger hus, förhoppningsvis nästa vår, kommer jag göra plats i skafferiet för återvinningskärl av något slag.

IKEA här med, fast en dynbox i trä. Aplarö, kan den heta så?
Den står i hallen med vanliga plast- och papperskassar i. En kasse för varje material. Blivit lite olika sorters påsar av bara farten..

Har lagt en stickad filt över boxen, ser lite mysigare ut och katterna gillar att sova där. Minskar risken att det blir en avlastningsyta.

Enda nackdelen är att den saknar gångjärn på locket och jag har inte kommit för mig att köpa några...

Liknande trådar

Hemmet Vad har ni för saker hemma som underlättar ert liv? Vad har ni som efter att ni har köpt det önskar ni att ni hade köpt för länge sedan...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
8 076
Senast: SaraXX
·
Samhälle Här tömmer dom komposten varannan vecka, och brännbart var fjärde vecka. Det har alltid varit full tunna efter fyra veckor, men det har...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 185
Senast: Magnum
·
Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
691
Senast: Åsa A
·
Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
804
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar