Bra slitstark och flexibel inridningssadel??

N

ninapina

Önskar hjälp med tips om vad för några bra flexibla sadlar man kan hitta som är lämpliga till inridning. De flesta unghästar är ju utan markerad manke och kanske ngt bukiga. Är det ngn som stött på ngn bra "inridningssadel"? Gärna lite lättare i typen, syntet eller läder spelar ingen roll. Slitstark, skall tåla lite törnar. Ordentliga benstöd för säker sits är ett plus! Kom igen nu alla ni som ridit in en del och sitter inne på en massa bra tips och ideér.:idea:

Sv: Bra slitstark och flexibel inridningssadel??

Jag hade använd en bomfri om jag hade varit dig.

Har testat torsion, för dåliga benstöd, önskar stadigare sits när jag rider in unghäst. För övrigt en mkt mjuk och skön sadel. Har testat Kari flex, bättre benstöd men fick inte riktigt den där aahh!-känslan, dessutom kan den ju vara svår att hitta begagnad. Har en mkt trevlig sadel som nog kan passa men jag vill inte använda den under den första tiden, det är ju inte helt riskfritt att longera och rida med handhäst, hade tänkt använda sadeln även då och sen även vid ridning. Vill inte vara nervös för att sadeln skall skadas, repas eller knäckas.

Önskar hjälp med tips om vad för några bra flexibla sadlar man kan hitta som är lämpliga till inridning. De flesta unghästar är ju utan markerad manke och kanske ngt bukiga. Är det ngn som stött på ngn bra "inridningssadel"? Gärna lite lättare i typen, syntet eller läder spelar ingen roll. Slitstark, skall tåla lite törnar. Ordentliga benstöd för säker sits är ett plus! Kom igen nu alla ni som ridit in en del och sitter inne på en massa bra tips och ideér.:idea:

Då tycker jag faktiskt du kan ta Griffin haflinger som Hööks säljer för exakt under 4000:-. En jättebra första sadel och billig, ger bra stöd o så vidare. Jag har Hööks islandssadel för häst med lite rakare rygg. Haflingern är bra för kortare och lite svängda ryggar och ger väl lite mer stöd för sätet. Vilken sort beror på hästen.

Intressant!
Har funderat på just den.
Funkar detta med olika inlägg för att justera bomvidden, eller är det mest ett lockmedel?
Min häst, som är kort och ganska rak håller på att muskla sig, så jag kan tycka att sadeln ena veckan passar perfekt, men nästa tycker jag den vickar lite...

Jag köpte precis innan inläggen kom, för min del spelar det ingen roll. Har renskinn under som liksom ger luft under. Nu har han breddat sej massor på ryggen så det är inte klokt, såg idag vad bred o muskulös han blivit! Men han har manke och är rak, provade den andra, griffin haflinger men den vickade så islandssadeln satt bäst, rakt på o bra mellanrum mellan bossorna/kanalen.

Ett problem jag märker nu, när det är under -5 grader så blir sadelgjordsstropparna lite besvärliga dra ur o hantera. Dessa kan man byta till läder - funderar på det för det var beschit!

Om din är kort får du se om islandssadeln passar. Munni är inte jättekort men inte lång heller. Ganska normal om man nu kan säga det??

Låt prova ut en sadel istället, om du sen får byta regelbundet så är det en sak man får ta. Men jag tycker det är enormt viktigt för hästen att en sadel ger ett bra intryck, om den inte passar så ger det dåliga vibbar i samband med inridning vilket man absollut inte önskar hästen.

jotack! Gjorde presis som man ska sist jag red in en häst. Fick en svindyr sadel utprovad av auktoriserad sadelutprovare. Fungerade inte ens en vecka ( så mkt kan inte hända på en vecka) Gled fram och skapade elände. Till slut fick jag sälja denna sadel, förlorade naturligtvis stort på detta men men. Denna häst är en helt normal islandshäst, min önskan var bara att få lite tips på hur ni gamla rävar gör... Inte springer alla proffs iväg och skaffar nya utprovade sadlar till alla hästar de har på inridning eller? Naturligtvis lägger jag inte en dåligt avpassad sadel på min häst som skall få ett possitivt intryck av att bära ryttare. Har sysslat med hästar i över 30 år och vet hur en välavpassad sadel skall ligga och se ut.

Jag förstår hur du menar. Även jag har använt sadelutprovare och det KAN bli misslyckat där med.

Med lite hum om hur en sadel ska sitta kan man faktiskt våga sej på att köpa de billigare syntetsadlarna till att börja med.

För att man är duktig ryttare innebär inte alltid bra andra kunskaper, har man sett hur en dåligt anpassad sadel kan skada ryggen på en växande häst så brukar man inte göra om det.

Just ordet dålig sadel finns egentligen inte, utan snarare en icke anpassad sadel. Det finns så mycket man måste ta hänsyn till, och många "proffs" har en och samma sadel till alla hästar. Så funkar det ju inte i verkligheten, och det var nu ingen privat pekpinne till dig.

Men jag förvånas över den slappa attityd när det gäller sadel, det verkar som om många anser att just sadeln är till för ryttaren och inte tvärtom.:crazy: Som människa är man noga med att prova ut sin skor, de måste vara passande och sköna. varför ger man inte hästen samma chans? Och man är ju precis lika snabb att byta skor om de inte funkar som tilltänkt, detta sker inte med en sadel. Nej då skaffar man antiglid pad, förgjord, svanskappor osv för att hindra sadeln att åka på hästen. Just att sadeln kanar är ett varningstecken på att något är fel, och det bör man ju kolla vilket inte alltid sker tyvärr.:crazy:

Sorry om jag låter lite bitsk, det är som sagt inte riktat till dig utan mer som sin helhet och den uppfattning jag har fått i alla sadeltrådar.:p

Nej jag förstår det och tar det inte som personlig kritik, detta är ju ett forum med till synes anonyma nick där vi inte riktigt känner till hur bakgrunden ser ut och hur mkt kunskap som ligger bakom frågor och svar. Naturligtvis är som jag skrivit tidigare det väldigt viktigt med passformen och alla hästar är inte stöpta i samma form men det finns bra och mindre bra sadlar i olika prisklasser och det är inte alltid den dyraste är den bästa. Många av dagens "inne-sadlar" är icke omstoppningsbara t ex och det minskar ju möjligheterna ytterligare till en individuell anpassning. Får man lite tips så får man ju därefter pröva sig fram vilken som passar bäst till just den egna hästen. Det är inte en fråga om pengar eller bristande engagemang utan bara ett försök att få bra tips för att slippa att själv hela tiden gå på pumpen i "sadelletarträsket":crazy:

Vad beror det på att en sadel vill glida fram? Alltså; vad är det som är fel just med den sadeln på den hästen?

Det kan handla om en eller flera orsaker, och man måste också se till hur sadeln glider.

Det vanligaste jag har sett är ändå att sadeln är för trång/liten, viddmässigt sett så räcker den inte till. Den ligger som en kork uppe på ryggen, och ligger alltså in an på ryggen som den ska.

En felaktig bomvinkel kan också orsaka att sadeln glider, för mycket vinklad bom ger en sadel som inte ligger an hela vägen utan endast delar vilket då orsakar att den glider.

För vid, då kan den glida till en viss punkt. Den stannar oftast vid skulderbladen, men i gengäld klämmer den där rätt rejält.

Det är också viktigt att ta hänsyn till att bossorna ligger där de ska, de får inte ligga för långt ut och inte för nära ryggrden. Är det för tajt stoppar man hästens ryggrörelser, är den för vid klämmer man revbenen.

Jag har mer problem med att sadeln sitter åt på bakbossorna (det blir mycket märke efter bossorna där bak på de flesta sadlar jag provat trots den sitter bra vid provning med utrymme för tornutskott mm) Vad är orsaken där?

Hööks islandssadel är ännu fortfarande den bästa jag provat.

Jag har upplevt det en gång, då visade det sig att man stoppat sadeln för hårt i fram. Resultatet blev att stoppningen inte fick den elasticitet som det var tänkt och forma sig efter manken, därför hamnade sadeln istället med för mycket bakvikt vilket sen understöddes av ryttaren.

Min sexåring har haft många sadlar i sitt liv. och det är verkligen inte kul att springa å köpa nya sadlar hela tiden. de blir ganska dyrt. Så jag köpte en KariFlex i höstas och jag tycker den ger bra stöd. visst är den lite ostabilare än en bomsadel. men det är bara bra tycker jag. Då kan man inte sitta snett utan att det märks. Jag är jättenöjd med sadeln! Synd att man va så envis å inte införskaffade sig en bomlös från början=/

Ja, man skall kanske prova en Kari flex igen. Sist jag provade den så red jag på mitt gamla sto och då hade frampartiet eller de framsydda kanterna en tendens att tryckas fram i hennes bogblad ( hon har kraftiga bogblad) skulle önskat att den var mer uppbyggd fram så att detta inte händer + att då skulle jag kunna använda den till ett sto jag har som har en rätt så smal och uppbyggd manke. Den modell jag prövade var nygjord våren 06. I övrigt är det någon som har erfarenhet av Wintec feldman den flata modellen F&L?

det finns paddar att ha under sadeln som lyfter den i fram. tex soft foam pad(tror softsaddles har den), Wintec raiser pad(Finns hos ridsportsbutiker).

det finns paddar att ha under sadeln som lyfter den i fram. tex soft foam pad(tror softsaddles har den), Wintec raiser pad(Finns hos ridsportsbutiker).

Jag har den från Wintec under min KariFlex. Tycker att det funkar utmärkt och är nöjd med min sadel. Och även hästen, verkar det som, för vi har hittat tillbaka till tölten. Det beror säkerligen inte bara på sadeln, men en viss del har den nog.

OA

Min sexåring har haft många sadlar i sitt liv. och det är verkligen inte kul att springa å köpa nya sadlar hela tiden. de blir ganska dyrt. Så jag köpte en KariFlex i höstas och jag tycker den ger bra stöd. visst är den lite ostabilare än en bomsadel. men det är bara bra tycker jag. Då kan man inte sitta snett utan att det märks. Jag är jättenöjd med sadeln! Synd att man va så envis å inte införskaffade sig en bomlös från början=/

Kari Flex passar INTE alla hästar. På mina båda hästar tryckte de mot manken och mot bogbladet. Ryggen blev inte fri. Och så kostar den mer än vad jag tycker är rimligt för en enkel bomlös.

Liknande trådar

T
Utrustning Har fått rekommendationer från olika håll att prova Albion K2 till min hästs rygg. Tog en chansning och köpte en begagnad, men den...
Svar
11
· Visningar
2 377
Senast: caballus
·
  • Låst
Utrustning Nu har jag letat efter en ny sadel i över ett halvår. Vill egentligen helst rida bomfritt, men har inte hittat någon som ger mig riktigt...
Svar
15
· Visningar
2 947
Senast: Linisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka