Bra slitstark och flexibel inridningssadel??

Sv: Bra slitstark och flexibel inridningssadel??

Har du provat med ngn antiglid-pad under? Jag är inte tillräckligt bra ryttare, men med tiden vill jag nog ha en bomlös...

Sigman har jag bara sett på Hööks. Jag har en "över" men den är utlånad till Inte_Ung, kanske kan den komma tillbaka till dig då den pållen ev ska flytta?

Ja det skulle vara perfekt, vi kan ju höras av när du vet mer
tack tack:bow:

nä de va inte så jag menade. provade en annan bomlös åxå som inte passade för fem öre. alla ryggar ser olika ut och ingen sadel passar alla, det är jag mycket väl medveten om.

som sagt. sigman fanns bara på hööks vad jag vet. men nu har inte hööks kvar den. Den satt faktiskt bra på pålle. men han växte ur den ganska snabbt och sen va inte skön att rida i. men den är ju billig så man får inte ha för höga krav=) du skulle hojtat till lite tidigare. gav bort min...

De här Horsesavesadlarna som ni talar om - finns de hos Hööks? I så fall, vad heter de där? Är det då Thorowgood?

Du råkar inte ha ngn bild på top reitern på häst som du kanske kan pm:a mej?hittar inga bilder när den ligger på en häst nämligen...Eller ngn annan på forumet?

Ja så går det när man är ute i god tid.

Jag såg att det fanns en hel del på annonssidorna så jag får leta vidare.

Nej HorseSaver heter inget annat. Jag har sett den på tex lillhästen och Eriks hästshop men varken Börjes eller Hööks.

OK, då förstår jag. Var så glad i augusti för att jag hittat en sadel som passade min häst som en smäck, men nu har hon musklat sig (härligt!) och då måste jag nog ut och leta igen... Suck.

Har nu varit och tittat på Horse Save-sadlar. De känns inte särskilt stadiga
Tycker ni som har sådana sadlar att de fördelar trycket bra längs hästens rygg? Blir fundersam, med sådan flexibilitet misstänker jag att trycket borde bli störst ovanför stigbyglarna. Har jag fel?
(Såg också att det var rea på B*le, bara 1300 :-)
Kan man reglera vidden på dem?

Ja jag tycker de fungerar jättebra som viktfördelare i och med att de faktiskt flexar och följer hästryggen och inte punkttrycker.

Jag har haft dem som turridningssadlar för mina mest viktbärande hästar och de har aldrig haft ryggproblem trots ofta rätt mycket vikt.

Men de är inte stadiga och hjälper INTE ryttaren i sitsen!

Se det som ett mellanläge mellan vanlig sadel och bomlös.

Som är MYCKET bättre än en vanlig när man har hästar som växlar i omfång än vanliga som då inte passar perfekt. Och enklare att hålla kvar på mitten än en bomlös.

Den går inte att ställa om men min erfarenhet är att den flexar mellan 95-100 och minst 135 grader, säkert mer också när jag tänker efter, har inte mätt dunderklumparna i år i både hull och vinterpäls....

Jag lånar ut dem med hästarna när de är på annan ort för det viktigaste för mig är att hästarna alltid har en sadel som passar oavsett sadelinprovningskunskap på stället.

Blev interesserad av sadeln nu när du skriver att den ändå blir bredare.Men du har inte varit med om att bommen gått av på dem?tänkte när det är en bom som flexar fast det inte är meningen..
Men du använder dem alltså på hästar som har tex 135 grader?
Gäller detta islandsmodellen eller även dressyr/hopp?(har för mej att det fanna andra modeller?)
Har en kille som jag är på väg att mäta, man skulle kunna sätta en stol på hans rygg & sitta på, så bred är han.

Det är bara islandsmodellen som är så bred.

Bommen är av någon lätt plast, jag har inte varit med om att den bryts av. Den är nog töjbar för att den är för "klen" :D Sadlarna tar snarare "slut" genom att "tyget" i syntetsitsen slits ut.

Den är ganska lång och rak, men går att stoppa upp med passbitar så den blir svängd.

Den kan se ut som den är för trång tills man sätter sig i den så den trycks ner och formar sig efter hästen.

Mina har blivit permanent bredare efter några år på breda ryggar....

Hööks Sigma-sadel är liknande men med skålad sits.

Alltså, det är en billig lågprissadel på alla sätt!

Men töjbarheten som jag tror inte var meningen är en stor fördel faktiskt.

Då ska jag nog testa den eller sigman, spelar det ngn roll vilken modell av sigman?den finns väl bara i hopp/dressyr & inte islandsmodell, föredrar ju egentligen dressyrsadlar ändå.

Vilken variant är det du kör med? Dressyr?
Såg dem på Aubiose i Borlänge, men jag kunde i´nte hitta ngn islandsvariant...
Oj, såg plötsligt att du redan svarat på min fråga - är du synsk också???

Jag har bara provat dressyrmodellen i XW och 16,5".

Det är trångt och obekvämt för stora rumpor :D men hästen verkade trivas :p

Oki tack för tipset då!:bow:

Tackar också, har ingen rumpa att tala högt om, så den får nog plats...

Knapplån

Någon som vet hur sigma dressyr är.
Behöver ha en billig sadel nu när det är dax och rida in

Önskar hjälp med tips om vad för några bra flexibla sadlar man kan hitta som är lämpliga till inridning. De flesta unghästar är ju utan markerad manke och kanske ngt bukiga. Är det ngn som stött på ngn bra "inridningssadel"? Gärna lite lättare i typen, syntet eller läder spelar ingen roll. Slitstark, skall tåla lite törnar. Ordentliga benstöd för säker sits är ett plus! Kom igen nu alla ni som ridit in en del och sitter inne på en massa bra tips och ideér.:idea:

Om man rider in en unghäst skulle jag köpa en syntetssadel om jag var du :) De är relativt billiga & den kan hästarna växa i & senare ur, för att köpa en bättre lädersadel när de är färdigväxta. En syntetssadel är både lätt & ganska bekväm att rida i. Att rekomendera!

Liknande trådar

T
Utrustning Har fått rekommendationer från olika håll att prova Albion K2 till min hästs rygg. Tog en chansning och köpte en begagnad, men den...
Svar
11
· Visningar
2 377
Senast: caballus
·
  • Låst
Utrustning Nu har jag letat efter en ny sadel i över ett halvår. Vill egentligen helst rida bomfritt, men har inte hittat någon som ger mig riktigt...
Svar
15
· Visningar
2 947
Senast: Linisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka