Bra skor till klänning?

Jag har sällan klänning.
Det finns dock ett gäng i garderoben. De har använts till dans och annat.
Nu tänkte jag mig använda en och annan till sommaren ,men kruxet är vad jag ska ha för skor till.
Låga men snygga som passar till klänning.
Hög klack går bort. Mest för att jag aldrig har gått i sådana och skulle väl stövla fram (eller ramla), föga elegant i klänning...men också för att min ena fot nog inte skulle godkänna det.
Tänkte då att låga skor med liten/ingen klack kanske vore något, finns det sådana som man ser bra ut i även om man inte går så elegant? Eller är särskilt elegant i övrigt....
Några tips tack, så att jag slipper googla mig less.....
Vad går ni i?

Har denna i rött, bland annat
https://www.zalando.se/anna-field-jerseyklaenning-svart-an621c0i7-q11.html
och denna...
https://www.bing.com/images/search?view=detailV2&ccid=lITNdSB0&id=2878A4A75B584E9781CE5A6300EF684CCDA8777C&q=klänning+prickig+svart+vit&simid=608047540933823562&selectedIndex=6&ajaxhist=0
Jag har oftast olika former av sneakers, tygskor, sandaler, boots eller kilklackar. Jag gillar att klä ned det lite när jag har kjol eller klänning, känner mig lite utklädd annars. Är det lite festligare tillfälle kör jag klackar.

SJÄLVKLART!

Men nu var det så att Rie sa att hon ville lära sig gå "snyggare". Det finns tillfällen när man vill framstå lite annorlunda än man är. Till exempel om jag har mångas blickar på mig och går fram mot ett podium. Inte stolpar jag bredbent i mina höga klackar då? Jag spelar spelet. Just då och just där.

Tror du gör likadant? Anpassar dig till situation. Tar inte bekvämaste hemmaplagget om sammanhanget är formellt. Etc
Eller har jag fel?
Jag ser snarare sådana situationer som ett utmärkt tillfälle att aktivt undvika att spela könsrollsspel. Just därför att jag ändå inte är där i egenskap av kvinnlig fägring eller modeorakel. Det är inte kön som motiverar min närvaro, utan något annat, vanligen min yrkesroll.

(Min man däremot går på det viset normalt, på ett spår, om inte terrängen verkligen kräver annat.)

Jag ser snarare sådana situationer som ett utmärkt tillfälle att aktivt undvika att spela könsrollsspel. Just därför att jag ändå inte är där i egenskap av kvinnlig fägring eller modeorakel. Det är inte kön som motiverar min närvaro, utan något annat, vanligen min yrkesroll.
Där blir det vanligtvis en avvägning tycker jag.
Ungefär som med klädsel.

Vill jag behålla fokus på det jag har att säga eller störa uppmärksamheten genom något som skaver. Ungefär som när man slutar lyssna på någon som säger "liksom" varannan mening. Man hör inte vad hen säger, man räknar "liksom".

För att få fram vad jag vill säga så undviker jag att stolpa fram bredbent i klackar (som jag alltid har) eller ha klädsel som stör blicken och uppmärksamheten.
Visst - det är anpassning till normer. Men det har ett syfte, som när det är medvetet nedtonat, gör min gärning mer effektiv.
Jag skulle inte ha djupa urringningar eller visa massor av hud när jag undervisar män från mellanöstern t.ex.

Går det att förstå vad jag menar?

Ungefär som med klädsel.

Vill jag behålla fokus på det jag har att säga eller störa uppmärksamheten genom något som skaver. Ungefär som när man slutar lyssna på någon som säger "liksom" varannan mening. Man hör inte vad hen säger, man räknar "liksom".

För att få fram vad jag vill säga så undviker jag att stolpa fram bredbent i klackar (som jag alltid har) eller ha klädsel som stör blicken och uppmärksamheten.
Visst - det är anpassning till normer. Men det har ett syfte, som när det är medvetet nedtonat, gör min gärning mer effektiv.
Jag skulle inte ha djupa urringningar eller visa massor av hud när jag undervisar män från mellanöstern t.ex.

Problemet är att du bestämmer vad som skaver utifrån ett skönhetsideal. I det här fallet skaver tydligen annat än höga klackar och en viss gångstil. Jag kan försäkra dig om att inget i min klädsel eller gångstil skulle skava i sammanhanget du beskriver, även om jag inte använde en typ av skor som skulle tvinga mig att gå på ett visst sätt.

Dessutom: om du inte kan göra annat än "stolpa fram bredbent" när du har höga klackar så finns det ju ett jättelätt sätt att lösa det problemet.

Converse funkar till allt! Jag hade tom Converse när jag gifte mig :D
Klarar du att gå i dem? Jag har haft många under årens lopp, varje gång jag köper nya tänker jag att den här gången kan nog fötterna vänja sig. Men det är helt omöjligt, jag stoppar i sulor men de är ändå som två jävla skärbrädor att ha på fötterna. Dvs för platta.

Klarar du att gå i dem? Jag har haft många under årens lopp, varje gång jag köper nya tänker jag att den här gången kan nog fötterna vänja sig. Men det är helt omöjligt, jag stoppar i sulor men de är ändå som två jävla skärbrädor att ha på fötterna. Dvs för platta.

Jag har Kalle Anka-fötter så för mig funkar de bra. Ibland när jag tänker att jag ska vara duktig lägger jag in en sån där "hålrumsupphöjare", som jag har fått till mig att jag alltid bör ha, men DÅ får jag ont. Tror mina fötter har vant sig och format sig efter 20år i nästan uteslutande Converse :p

Jag hade gärna haft de rosa. Men jag blir istället en jätte när jag har klack. Kollar ju över huvudet på precis alla:cry:
Är 170 och så ledsen att jag inte kunde få stanna som 160:(

Men åh vad synd! Jag är 174 och har alltid MINST 10 cm klackar. Har ofta 16 cm platåstiletter på mig vid finare tillställningar. Min bästa tjejkompis är 155. Du kan ju tänka dig hur vi såg ut när vi hade vår bästa "krog-period" i livet :D.
Personligen har jag enbart skämts över min längd när jag för någon år sedan gick upp i vikt, för då tyckte jag att jag kände mig stor jämfört men alla andra, jag gick ned de kilona på 6 månader och blev mitt självsäkra jag igen som typ alltid får huka på mig när det skall tas bilder ;)
Jag tyckte också att det var jobbigt att vara längre än min partner när jag var tillsammans med en "kort" man på 170 cm.

Till TS:
Finns jättemycket finare sneakers som enligt mig är superfina till klänning.
Puma släppte precis en stilren och söt kollektion med siden-detaljer, och breda silkesband till snören. Keds är fina på sommaren, om man tycker de är bekväma. Toms? De som är tillverkade av återvunnet material, tycker jag är superfina. Precis som andra Espadrill-modeller på sommaren.

En väninna till mig gifte sig i helvita (inte de orginalvita med blå/röda detaljer) Converse där hon bytte ut snörena mot vita sidenband- superfint! Och nej! du är inte "för gammal" för det. :)

Annars tycker jag att det finns en uppsjö av bekväma och vackra skor hos t.ex. vagabond, tamaris och Ecco som så länge de är låga går utmärkt ihop med klänning.

Om man gillar lite retrostil, har Neosens en hel del riktigt fina skor, stövletter och snörkängor (i typ 20-talsmodell) som passar bra till klänning. Jag har själv flera par och de är både bekväma och hållbara. Finns på exempelvis Zalando.

Ungefär som med klädsel.

Det jag tänker är att prydlighet och lämplig klädsel och beteende för olika situationer, i så hög grad är sammankopplat med att anlägga "rätt" genusuttryck (dvs rätt könsroll) för tillfället (lite olika genusuttryck beroende på sammanhang, klass, kulturell bakgrund etc förstås). Jag tycker att det är problematiskt. Därför skulle jag till det yttersta undvika att korrigera min gångart så som du beskrev, i en tydligt normativt feminin riktning som dessutom andas ett visst mått av svaghet (sämre balans, tex). (Sen rör man sig givetvis lite olika beroende på om man har tjocka vinterkängor eller lätta sandaler, men det är ju en annan sak. Man rör sig ju även olika med en tjock vinteroverall utanpå kläderna jämfört med hur man rör sig i tex jeans och linne.)

Därför skulle jag till det yttersta undvika att korrigera min gångart så som du beskrev, i en tydligt normativt feminin riktning som dessutom andas ett visst mått av svaghet (sämre balans, tex).

Jag kommer att tänka på den utmärkta danska kriminalserien Brottets huvudperson, kriminalinspektör Sarah Lundh, spelad av Sofie Gråböl. Hon är butter och avig, känner inte in folk, kan bete sig buffligt mot brottsoffers anhöriga och går även bildligt över lik när hon utreder brott.

I en intervju som jag läste förklarade Gråböl hur hon hittat nyckeln till hur hon skulle gestalta Lundh - hon skulle röra sig som en man. Det blev grunden till en rollfigur som beskrevs som "dybt ucharmerende" i en artikel som jag snubblade över nu när jag letade efter den första intervjun (hittade inte den).

Helt klart går män och kvinnor på olika sätt. Och den dag helvetet fryser till is ska jag medvetet anpassa min gång till mitt kön.:up:

Jag har sällan klänning.
Det finns dock ett gäng i garderoben. De har använts till dans och annat.
Nu tänkte jag mig använda en och annan till sommaren ,men kruxet är vad jag ska ha för skor till.
Låga men snygga som passar till klänning.
Hög klack går bort. Mest för att jag aldrig har gått i sådana och skulle väl stövla fram (eller ramla), föga elegant i klänning...men också för att min ena fot nog inte skulle godkänna det.
Tänkte då att låga skor med liten/ingen klack kanske vore något, finns det sådana som man ser bra ut i även om man inte går så elegant? Eller är särskilt elegant i övrigt....
Några tips tack, så att jag slipper googla mig less.....
Vad går ni i?

Har denna i rött, bland annat
https://www.zalando.se/anna-field-jerseyklaenning-svart-an621c0i7-q11.html
och denna...
https://www.bing.com/images/search?view=detailV2&ccid=lITNdSB0&id=2878A4A75B584E9781CE5A6300EF684CCDA8777C&q=klänning+prickig+svart+vit&simid=608047540933823562&selectedIndex=6&ajaxhist=0
Har mockasiner eller ballerina till på sommaren, eller sandaler (måste skaffa nya) men stövlar på vintern.

Jag kommer att tänka på den utmärkta danska kriminalserien Brottets huvudperson, kriminalinspektör Sarah Lundh, spelad av Sofie Gråböl. Hon är butter och avig, känner inte in folk, kan bete sig buffligt mot brottsoffers anhöriga och går även bildligt över lik när hon utreder brott.

I en intervju som jag läste förklarade Gråböl hur hon hittat nyckeln till hur hon skulle gestalta Lundh - hon skulle röra sig som en man. Det blev grunden till en rollfigur som beskrevs som "dybt ucharmerende" i en artikel som jag snubblade över nu när jag letade efter den första intervjun (hittade inte den).

Helt klart går män och kvinnor på olika sätt. Och den dag helvetet fryser till is ska jag medvetet anpassa min gång till mitt kön.:up:
Definitivt, jag skulle på lajv i 20-årsåldern och vara riddare. Övade på att gå och stå bakom en kompis pojkvän och härma hans gångstil, ståstil. De vaggar liksom mer, fick massa spontanberöm för min "pondus" de såg inte rakt av vad det berodde på att jag hade "pondus" bara noterade att jag hade det.
(om jag gick så i klänning och ballerina skulle folk nog reagera direkt.)

Definitivt, jag skulle på lajv i 20-årsåldern och vara riddare. Övade på att gå och stå bakom en kompis pojkvän och härma hans gångstil, ståstil. De vaggar liksom mer, fick massa spontanberöm för min "pondus" de såg inte rakt av vad det berodde på att jag hade "pondus" bara noterade att jag hade det.
(om jag gick så i klänning och ballerina skulle folk nog reagera direkt.)
Ja precis! Tragiskt att det ska tolkas som pondus.

Det jag tänker är att prydlighet och lämplig klädsel och beteende för olika situationer, i så hög grad är sammankopplat med att anlägga "rätt" genusuttryck (dvs rätt könsroll) för tillfället (lite olika genusuttryck beroende på sammanhang, klass, kulturell bakgrund etc förstås). Jag tycker att det är problematiskt. Därför skulle jag till det yttersta undvika att korrigera min gångart så som du beskrev, i en tydligt normativt feminin riktning som dessutom andas ett visst mått av svaghet (sämre balans, tex). (Sen rör man sig givetvis lite olika beroende på om man har tjocka vinterkängor eller lätta sandaler, men det är ju en annan sak. Man rör sig ju även olika med en tjock vinteroverall utanpå kläderna jämfört med hur man rör sig i tex jeans och linne.)
Vet inte om jag håller med. Jag tycker nog att man bör börja förknippa även feminint rörelsemönster som maktgivande. Jag tycker personligen inte att jag har sämre balans när jag rör mig som en "tjej" mitt naturliga, i jämförelse med när jag härmar en killes. Jag har tvärtom ganska bra balans och kan röra mig tyst och lätt över kalhyggen i mörker (i långa kjolar om så krävdes) med mitt rörelsemönster. Jag tycker det är "lika bra" även om "folk" inte tycker det.

(iofs vet jag inte exakt hur feminint jag rör mig, däremot vet jag att jag har en tendens att "vila på höften" som är feminint och så "rätt" att en släkting sagt till mig när jag stått rätt upp och ned bredbent att jag borde "vila på höften" för det är mer kvinnligt.)

Samtidigt så håller jag med om att man inte borde behöva ändra sitt naturliga mönster mot mer feminint om det är ens naturliga.

Senast ändrad:
Jag ångrar mig lite och håller delvis med istället, efter att ha läst mer av tråden. Tycker inte man ska behöva "gå feminint" för att man har kjol om man normalt inte gör det (ingen klagar ju på män som går manligt i kjol). Reagerade mer på feminint=dålig balans biten här.

Däremot kan det ju vara så att ts tycker att hon går inte ofeminint utan hasigt eller ngt, att hasa fram med dålig hållning och se slasig ut kan ju män också göra och vilja åtgärda :) eller tex hasa i jeans och munkis men räta upp sig i mörk kostym.

Alltså, jag kan känna mig ganska mäktig i (sköna) klackskor, jag tycker att de ger en stoltare hållning och en viss auktoritet i steget. Det fanns säkert en anledning till att monarker och adelsmän bar klackskor förr i tiden.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag behöver 2 spagettiburkar, men är låst med storleken. De bör vara 25-26 cm höga. Inte högre, då blir det för höga för lådan. Inte...
Svar
7
· Visningar
768
Senast: Rie
·
Hemmet sim man sätter i vasken i groventrén när man fyller den med vatten? Har en tvättbänk som numera saknar sin plupp. Jag har försökt googla...
Svar
11
· Visningar
3 529
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17