Bra sätt att få upp höbalarna på loftet??

JessicaM

Trådstartare
Har ni någon bra lösning för att få upp höbalarna på loftet utan att slita ryggen av sig? :eek:

Finns ju ett sånt där rullband men det är dyrt annars perfekt :bow:

Har ni några egna fiffiga idéer?? :idea:

Sv: Bra sätt att få upp höbalarna på loftet??

Elevator är ju inte särskilt dyrt, vi köpte vår rejäla doning för 2500 kr för några år sedan. Den har vi till gödseln när containern börjar bli full och på höstarna till hö och halm som ska upp på loftet

Vi hade samma problem, byggde en extra hölada ( inte stor, kanske 6x8 meter) och använder loftet till annan förvaring:) Vi tar inte hem hela årsförbrukningen på en gång, utan får leverans ung varannan månad. Vi satte rejäla portar, så kan bonden köra in höet direkt, jag behöver inte lyfta nåt!

Jag blev så trött på att först slänga upp höet och sen slänga ner det:crazy:

Senast ändrad:

Några polare till mig har löst det mha en veterantraktor med (krafttuttagsdriven) vinsch baktill. Man fäster balen i vajern och har sedan några brädor av lämplig sort som de får glida på upp på skullen. Detta är dock inte att rekommendera om man har många hästar och dessutom är nog traktorn dyrare att köpa än elevatorn...

Vår höbonde brukar parkera sin traktorvagn vid stallets gavel och sen slänger han in balarna på loftet medan vi andra staplar dem. Hur smidigt som helst. :D Men då har bonden en vanlig vagn och inte en såndär hörskrinda med galler och lågt golv.

Annars hade jag nog köpt en elevator. Även om det är mycket pengar på en gång, så lär den ju hålla ett tag och vara värd sina pengar flera gånger om.

Vi har knutit ihop flera hönät så att det ryms fem höbalar i ett enda stort nät. Sedan har vi rep från nätet upp på logen och runt en stålvajer som vi fäst i taket. Sedan kopplar vi på fyrhjulingen i repet och drar upp balarna ;)

Antingen kör du med elevator eller så kan du köra med hissnät - vilket kräver viss ombyggnation av ladan.

Det beror ju på A: hur högt det är upp till luckan B: Vad höet transporteras i C: Hur många ni är.

Vi körde hö i hästransport förra vintern och backade då till, fällde rampen mot en hög sågbock (stadig!) och använde den som ramp för den som lastade av och kastade upp. Den andre fick stapla på loftet. Funkade bra för oss.

Vi tar en traktor med snöskopa på, fyller den med balar. Går in 15-16 balar per lyft. Medan två fyller på nere har två fullt jobb med att stapla uppe på skullen. Går smidigt och fort - fick upp 3 ton på drygt två timmar. Det pilligaste är att måtta skopan rätt mot loftluckan - där det inte skiljer mer än ett par cm, och att hålla uppe dörrarna som alltid vill blåsa igen precis när lasset är på väg.

Har ni någon bra lösning för att få upp höbalarna på loftet utan att slita ryggen av sig? :eek:

Finns ju ett sånt där rullband men det är dyrt annars perfekt :bow:

Har ni några egna fiffiga idéer?? :idea:

En elevator är enda riktigt bra lösningen jag känner till.

Vi köpte vår, fint begagnad, för 2500 kr för kanske 5 år sedan. Fungerar perfekt och vi hade aldrig klarat arbetet utan.

Med tanke på den relativt låga kostnaden så är det en oerhört dum sak att försöka förstöra sin rygg med att låta bli att köpa in. Till det priset vi hittade är det ju knappt en fjärdedels sadel. Köper man en ny kostar den säkert straxt lite mer än en sadel, fortfarande peanuts för en hästägare med gård.

OM det skulle vara ett litet, litet antal balar (enstaka ton) kanske man kan köra utan med nåt hemma-hitta-på. Vi kör upp sådär 15-16 ton....

Tittade lite snabbt på Blocket.se och där fanns hur många bra elevator band som helst för ca 2.500-3.000:-. Det är ju inga pengar om man planerar att använda det i många år.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 747
Senast: Lavinia
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 471
Senast: Ajda
·
Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 984
Senast: Habina
·
Anläggning Hej! Det är lång tid kvar till ett faktiskt bygge kan hända (ca 3 år till köp av tomt) men däremot känns det som att man aldrig kan...
Svar
14
· Visningar
2 572
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka