Bra sadel till nätt unghäst?

viktoriaeriksson

Trådstartare
Jag har en 3-årigt sto som är e.Carême och är väldigt nätt och tunn och har ganska hög manke, och jag har en bates hoppsadel sen tidigare men den är lite tung och klumpig på henne och bossorna under sadeln är lite för bred för hennes rygg, så den ligger inte så allmänt bra... :down:
Därför undrar jag om någon vet om det finns någon nätt och lätt sadel som skulle kunna vara bra på en ung hopphäst, det ska vara kvalité så pris spelar egentligen inte så stor roll. Jag har tittat lite grann på butet och antares och dom ser hyfsat lätta och sköna ut, det ska vara, för mig, ett inte så djupt säte utan jag gillar rörlighet i sadlar! Tackar för hjälp!! :D

ta ut en bra sadelutprovare om du inte är en van sadelletare och vet hur det ska se ut och kännas :p.

men t ex passier, prestige kanske kan vara ngt? av din beskrivning av bates sadeln så låter det som att en sadel med rundbossa kan vara ngt.

Tack för svar! Problemet är att jag bor ganska långt upp i norrland och har ingen sadelutprovare i närheten, men jag har surfat runt på olika kända sadelmärkens hemsidor och om man då kollar på återförsäljare brukar dom ha provsadlar med olika form/storlek på bossor och säte osv. Det var därför jag tänkte om någon hade nått tips på lätta och nätta sadlar som inte är så ''klumpiga''? ;)

Tack för svar! Problemet är att jag bor ganska långt upp i norrland och har ingen sadelutprovare i närheten, men jag har surfat runt på olika kända sadelmärkens hemsidor och om man då kollar på återförsäljare brukar dom ha provsadlar med olika form/storlek på bossor och säte osv. Det var därför jag tänkte om någon hade nått tips på lätta och nätta sadlar som inte är så ''klumpiga''? ;)
Rundbossa har t ex passier och stubben på de flesta hopp sadlarna. Finns mycket begagnat och finns ett par sadel affärer som lånar ut beg sadlar på öppet köp och ger rådgivning både i person och via mail.

Fast hon kommer ju att ändra sig, antagligen ganska rejält om hon bara är tre. Du rider ju knappast varje dag på henne.
Jag hade satsat på nåt halvhyffsat, som självklart ligger bra på hästen, åtminstone som ger utrymme för hennnes manke. Mao nån cut-back, varför inte Kieffer Wien.

Sen när Brunta blivit runt fem hade jag börjat titta på vilken Butetmodell som passar.

Tack för hjälpen, jag kommer nog göra så att jag köper en begagnad sadel nu, jag har sett några prestige och stübben som ser intressanta ut! Och sen när ''Brunta'' blivit större och färdigformad lägger vi pengarna på en måttbeställd åt henne! ;)
Om ni ser någon begagnad sadel i bra skick och kvalité med frihet, alltså inte så mycket stöd och gärna flackt säte, hojta till!:D

Liknande trådar

Utrustning Herr häst har breddat sig igen. Min tränare kallar det för lyxproblem att han musklar sig fint men det gör att jag än en gång är i...
Svar
1
· Visningar
907
Senast: caballus
·
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 377
Senast: Emiro
·
Utrustning Jag håller på att få gråa hår över damen härhemma. Hon har ingen lätt rygg till att börja med. Men sen ändras hon enormt i rörelse...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 150
Senast: caballus
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 136
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar