Bra ryttare = ramla av 100 ggr

Sv: Bra ryttare = ramla av 100 ggr

Kung Bob skrev:
Vaddå, så det finns de som är superduktiga första gångerna de sätter sig på hästryggen? Ridning är som alla andra sporter något som tar väldigt lång tid att lära sig, jag kan inte tänka mig att efter att man har trillat av hästen fem gånger kan man alla sätt det finns att trilla av på, så nu jävlar sitter man som limmad... :cool:

Själv tycker jag att det uttrucket att man ska ha trillat av 100 ggr för att bli en duktig ryttre stämmer till viss del. Börjar man rida när man är liten, trillar man väldigt lätt av, detta mkt pga busiga ponnyer, dålig balans och noll självbevarelsedrift... :D
Håller man då också på med hoppning, fälttävlan, är ute och busar i skogen, är det inte så konstigt att man flyger ibland, men dessa ryttare blir ju oftast de som är de duktigaste sen, när de har lärt sig.

Börjar man däremot rida när man är vuxen, då är man oftare mer försiktig av sig, man tar inte lika mycket risker utan är rädd för att trilla av. Visst, då klanske man bara trillar av fem gånger, men jag tror inte denna ryttare är duktigare än den förgående för det...

Det jag ville säga var att det inte borde vara avramlingen man lär sig något av. Det enda man lär sig tycker jag är att du gjorde nått fel. Visst, alla som ridit länge måste väl ha ramlat av nån gång, men hur många gånger kan inte avgöra hurpass bra ryttare du är. Det jag vill säga är ett tecken på en bra ryttare är dom som inte längre ramlar av för dom klarar att sitta kvar. Det handlar ju inte om att fegrida utan att man förutser bocksprången eller vad det nu kan vara. Jag känner två sekunder innan min häst tänker göra någonting och därför blir jag beredd. Det är det ridning handlar om; kunna förstå hästen, dess signaler och beteende.

Och jag tycker inte att man måste kunna alla sätt att ramla av på. Avramling är inte positiv upplevelse varken för ryttare eller häst. Tycker att man skall undvika dem. (inte då genom att "fegrida" som ni kallar det utan att lära sig känna och vara beredd på det omöjliga)

Och det här med att inte fegrida - att man skall våga lite som ryttare: Vad är det man skall våga? Galoppera fortast möjligt i en nedförsbacke? Hetsa upp eller skrämma hästen så man inte kan förutse vad den kommer att göra? Nä, det är dålig ridning alltihop. Jag tycker att en häst som förstår vad ryttaren begär av den, och en som vet sin rang-plats; den kommer inte att slänga av sin ryttare eller hoppa till okontrollerat. En häst som bockar och håller på är antagligen inte redo för att ridas (av just den ryttaren iaf) utan då bör man gå tillbaka till arbete från marken, lite NH eller nått.

Är det någon som funderat på hur rodeo upplevs av hästen? Stackars liten kämpar för sin liv, puls i 190 och gör vad som helst för att bli av med odjuret på ryggen. Om inte hästen nu är tränad för att slänga av; vilket i så fall är EXTREMT märkligt att man vill träna en så underbar varelse till något så onödigt och märkligt. Bara för att människor ska ha lite kul. Någon som är insatt i rodeo kan ju förklara närmare tanken bakom?

Heimir skrev:
Och det här med att inte fegrida - att man skall våga lite som ryttare: Vad är det man skall våga? Galoppera fortast möjligt i en nedförsbacke? Hetsa upp eller skrämma hästen så man inte kan förutse vad den kommer att göra? Nä, det är dålig ridning alltihop. Jag tycker att en häst som förstår vad ryttaren begär av den, och en som vet sin rang-plats; den kommer inte att slänga av sin ryttare eller hoppa till okontrollerat. En häst som bockar och håller på är antagligen inte redo för att ridas (av just den ryttaren iaf) utan då bör man gå tillbaka till arbete från marken, lite NH eller nått.

Hästar har ju olika motor och sinnelag och de är inga maskiner. Jag tror aldrig att man kan få alla hästar att alltid gå perfekt, det finns inte i min värld helt enkelt (iaf inte de hästar som är lite tuffare och som kanske har nerverna utanpå ibland).

I princip alla hästar jag har haft i min ägo har varit välhanterade och vi ramlar "sällan" av, men det händer och beror oftast på omständigheter som man inte alltid kan förutspå.

Äh, jag tycker att du verkar ta det här lite för allvarligt ;)

Uttrycket kom säkert till (som många skrivit tidigare) för att peppa ryttare som trillat av.

Jag tror att det visst kan vara positivt att flyga av, man lär sig efter ett tag att det inte är så farligt och vågar därför lite mer. Jag har flugit av sjukt många gånger :D Och det trots att jag lätt kan sitta kvar på en häst som busar eller får för sig att spela riktigt ouppfostrad nån gång. Det är nog situationerna som gör det.
Senaste gången var nog när vi kom fel mot ett ganska högt hinder, hästen får ett konstigt skjut i upphoppet varpå jag kommer i obalans och lättar från sadeln. Då passar häst:devil: på att kasta sig åt sidan efter hindret, så att jag missar sadeln och landar rätt på marken :o

Och sålänge hästen inte kör rodeo för att den är rädd eller mår dåligt (utan för ett den t.ex. vill busa eller tycker det är kul att slänga av folk :p ) så tycker den nog att det är shit the same ifall ryttaren sitter kvar eller inte :rofl:

F.ö. så har jag ramlat av genom att kasta upp benet för högt vid barbacka-avsittning och ramlat av på andra sidan :D, gång-på-gång-på-gång avramlingar när man försökt träna in voltigeövningar m.m., och jag tror aldrig att hästen tagit skada av det, eller att det hör till dålig ridning. Alla kan trilla av :) (och en himla massa gånger till och med! :idea: )

Om det stämmer att man är en bra ryttare när man ramlat av hundra gånger, då skulle jag kunna titulera mej bra ryttare.
Jag har visserligen inte hållit räkningen, men under de cirka 36 år jag ridit har det blivit en hel del ofrivilliga avsittningar.... :D

Nej, jag tror att uttrycket kommit till för att trösta små ryttare som fallit av för första gången. "Det är sånt som händer. Sitt upp igen, och tänk på att man blir inte en bra ryttare förrän man trillat av hundra gånger".

Immer

Heimir skrev:
Och det här med att inte fegrida - att man skall våga lite som ryttare: Vad är det man skall våga? Galoppera fortast möjligt i en nedförsbacke? Hetsa upp eller skrämma hästen så man inte kan förutse vad den kommer att göra? Nä, det är dålig ridning alltihop.

Med fegrida menar jag på det sättet som många som börjar rida som vuxna rider. Man undviker allt som skulle kunna få hästen att bli skrämd, man undviker sånt som skulle kunna gå fel, tex hoppning på lite högre höjder, fälttävlan, att låta hästen ha KUL ibland, busa lite ute i skogen. Om man undviuker allt sånt för att man är rädd för att trilla av, att hästen ska göra ngt oförutsett eller att nåt annat ska hända, då fegrider man.

tror allt har med vad för häst/ponny man rider, om man ramlar av mkt eller inte! behöver juh inte bettyda att hästen gör duma saker, det kan juh ske rent av olyckshändelse..eller ren klantighet! jag e hoppryttare på ponny, känner att det är inte helt omöjligt att man studsar av då o då. visst det händer inte offta men det händer, o jag själv tycker det hör till lite! ;) bara be o hoppas att man inte gör sig illa! Min första ponny måste jag minst ha ramlat av 80 gånger på dom åren jag hade henne och hon var en av dom värre russen! :P nu 13 år senare, har jag lite mera (skicklighet) och rutin på bråkiga ponnyer! ;) 100 gånger? jag ligger över 1000 ;)

Det heter väl att man inte är en RIKTIG ryttare innan man har trillat av 100 ggr, inte bra! Det är iaf va jag har fått höra. :idea:

Gunnar skrev:
Lånar knapp.

Jag tror man blir en bättre ryttare av att rida många olika hästar, risken att man åker av en okänd häst är väl betydligt större än om man har en häst som man ridit i tio år. Tror även man lär sig en del på att utbilda unghästar vilket även det säkert leder till fler avramlingar.

Att börja rida tidigt kan säkert bidra både till att bli en bättre ryttare och att ramla av oftare än om man börjar som vuxen.

Har bara ridit stor häst och har enbart ett tiotal avramlingar på ungefär hälften så många hästar, det är väl ganska många med tanke på hur lite/sällan jag rider ;)

:bow: :bow: :bow:

Om man ramlat av "100" ggr så förmodar jag att man ridit mkt länge,på många olika hästar...så jag tror det handlar om att det är en ryttare med många års erfarenhet..av inte alltid enkla hästar...

Kung Bob skrev:
Med fegrida menar jag på det sättet som många som börjar rida som vuxna rider. Man undviker allt som skulle kunna få hästen att bli skrämd, man undviker sånt som skulle kunna gå fel, tex hoppning på lite högre höjder, fälttävlan, att låta hästen ha KUL ibland, busa lite ute i skogen. Om man undviuker allt sånt för att man är rädd för att trilla av, att hästen ska göra ngt oförutsett eller att nåt annat ska hända, då fegrider man.

VARFÖR är detta fel? Jag är sådan att jag gärna fegrider (som det tydligen kallas).

Jag hoppar inte högre än 60-70 om jag inte känner hästen väl och vet att den kan och vill.

Jag rider inte ut ensam på en häst jag inte känner och har ridit förut.

Däremot älskar jag uteritter, gärna med galopp och ett litet skutt över en stock, på en häst jag känner och vet hur den reagerar på "otäcka" saker(betyder inte att den inte reagerar alls).

Tycker INTE det är kul att rida med hjärtat i halsgropen, så varför ska jag göra det? (Lite kill i maggropen är dock bara nyttigt...)

Så jag tänker fortsätta fegrida och vara stolt över det!
:banana: :banana: :banana:

Silver Girl skrev:
VARFÖR är detta fel? Jag är sådan att jag gärna fegrider (som det tydligen kallas).

Jag hoppar inte högre än 60-70 om jag inte känner hästen väl och vet att den kan och vill.

Jag rider inte ut ensam på en häst jag inte känner och har ridit förut.

Däremot älskar jag uteritter, gärna med galopp och ett litet skutt över en stock, på en häst jag känner och vet hur den reagerar på "otäcka" saker(betyder inte att den inte reagerar alls).

Tycker INTE det är kul att rida med hjärtat i halsgropen, så varför ska jag göra det? (Lite kill i maggropen är dock bara nyttigt...)

Så jag tänker fortsätta fegrida och vara stolt över det!
:banana: :banana: :banana:

Det är inget fel med att fegrida, men jag tror inte att de duktigaste ryttarna hör till den gruppen. Det handlade om att trådskaparen tyckte att uttrycket "att ramla av hundra ggr gör en till en duktig ryttare" inte stämde. Jag tror att det till viss del gör det. Sen har jag inte skrivit at det är "fel" att fegrida...

Silver Girl skrev:

Jag med... numera, med ålderns rätt,sprickor i ben och armar,brutet bäcken,hjärnskakning och stkade fötter så älskar jag att fegrida runt på våra unghästar!!!

Hoppningen har jag för längesdean lämnat över till dottern som sköter det alldeles utmärkt bra!!! :banana:

*lånar*
Jag upplever det där gamla "ordspråket" som en uppmuntran ifall man ramlar av ofta. Jag har ridit i flera år, och första gången jag blev avkastad var i våras (!). Detta hände efter ett hinder i galopp då hästen började bocka som tokig. Jag brukar sitta kvar vid sånt, men eftersom att jag stod i lätt sits och bocken kom så plötsligt flög jag av som en liten boll... =/
Enligt mig har det inget med fegridning att göra. Jag har nästan bara ridit "bråkiga, svåra" hästar de senaste åren, och även många unghästar med överenergi... Ändå har jag bara åkt av en gång.
Jag tror att mycket är tack vare att jag rider lugnt och med bra balans (fått höra av många...).
Så jag tror helt enkelt att "bra ryttare = ramla av 100 ggr" är som en uppmuntran.
Visserligen kan man få mycket erfarenhet av att ramla av, men jag tycker inte att själva avramlingen avgör erfarenhet, utan situationerna snarare. Jag är aldrig rädd för att ramla av, utan snarare för vad hästen kan råka ut för. Spela roll om jag sen skulle åka av eller inte. Vid plötsliga händelser och sånt (ute t.ex) gäller det att ha självkontroll och lugn för att inte hetsa upp hästen mer, vilket kanske är svårare än om man rider lugnt i en inhägnad ridbana där det inte finns så mycket "farligt".
Alla har vi olika erfarenheter, räkna dessa, inte avramlingar.

Hoppas nån fattar vad jag skrivit... känns jätteluddigt :D

Knapplån

För att utrycka det matematiskt skulle jag se det som ett nödvändigt men inte tillräckligt villkor!

Och det är väl vad ni skrivit, även om ni inte formulerat er på det sättet?! Har man samlat på sig så många års erfarenhet av olika hästar (även ett helt gäng med unghästar och ett par av de djävligaste problemhästarna) och olika situationer (tex ett antal olympiska terrängbanor) att man är en verkligt skicklig ryttare har man helt enkelt inte kunnat undgå att åka av de där 100 gångerna på vägen! För en verkligt skicklig ryttare ska väl klara av både unghästar, problemhästar och OS-klasser i minst en, men gärna alla, grenarna? Nödvändigt alltså!

Å andra sidan kan man säkert lyckas åka av 100 gånger utan att behöva bli att dugg bättre ryttare. Inte tillräckligt alltså!

Efter att ha omskolat ett flb sto som kom från banan, som dessutom tog alla chanser i världen att få busa så har ja ramlat av ett antal gånger i början av vår karriär :D... Jag anser att jag lärde mig väldigt mycket på de åren än på mycket annat... Att rida en häst som man vet kan explodera vilken sek. som helst kräver ju att man inte spänner sig / stressar upp sig utan tar de som de kommer och att man, efter ett antal luftfärder, faktiskt lyckas sitta kvar. :angel:
förutsatt att man inte skadar sig allvarligt när man åker i backen så klart.

Jag tror att man blir en bättre ryttare av att ramla ett par gånger i den meningen att man inte blir rädd om det händer något, man märker att det inte var så farligt iaf... man spänner sig inte eller stressar upp sig (eller hästen).

Nu skulle jag nog inte vara lika tuff... efter en riktig olycka på en ponny som ngn ville ha hjälp med att rida... :crazy:

Så... Att ramla av lär man sig nog endel på så länge man inte gör illa sig... :smirk:

Rider faktist hellre barbacka än med sadel om jag får välja och har mycket bättre sits då och håller mig bättre kvar på hästryggen. Visst rider jag med sadel då "vi" ska ut på äventyr. Men barbacka kommer man åt hästen på ett helt annat sätt och känner av hästens rörelser mkt bättre.

Måste bara fråga varför man i NH inte låter hästarna busa??? Är det verkligen meningen att de bara skall släpa runt på sin ryttare som viljelösa maskiner?
Jag för min del tycker att det är helt ok att via sin glädje över en busgalopp på en äng med ett par bocksprång, inte är hästen ett dugg illvillig för att jag dimper i backen heller!
Sen har jag också hört att man blir en RIKTIG ryttare, inte duktig:)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 351
Senast: cassiopeja
·
Gnägg Att hästlivet är riskabelt är ingen nyhet. Men hur mycket får man vara med om egentligen? Har vissa tur och ser knappt en fluga dö under...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
13 879
Senast: Lala
·
Hoppning Feg dressyrryttare tittar in lite snabbt här hos er på hoppsidan :p Har en 6-åring som nu ska börja hoppas lite mer regelbundet av en...
Svar
4
· Visningar
1 375
Senast: vildros
·
Träning Plockat från tråden om favoritfilmer på Dressyrgnägg Flash frågar ang heike Kemmers ritt i küren Aaachen Nej det är inte det jag...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
19 849
Senast: flashlight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar