Bra raser som stallhund ?

Tycker ofta när det kommer till vallhundraser att ägare säger att de behöver en del mental stimulans....stämmer inte detta? Tänker på alla vallhundtipsen. En del av dom som tex Finsk lapphund, Lappsk vallhund mfl brukar väl dessutom ha rätt nöra till skall (iaf har de jag har träffat detta)

Finsk lapphund verkar ha blivit en ren sällskapsras även om den nog ändå gärna vill ha någon form av mental stimulans (men det bör ju också alla hundar få). Tror den kan passa TS's ändamål. Lapsk vallhund däremot tycker jag verkar lite mer allvarsam, de är väl något skarpare och kräver mer än finnen. Båda raserna har lätt till skall.

@Buck då är kanske inte en labbe den mest optimala ras då jag har ett par 100m till havet på ena sidan där jag mest kommer rida och sumpmark bredvid hagen bakom huset :p
Hunden hade älskat det :p du kanske inte lika mycket ;). Alla vatten retviverar är ju lagom galna i allt blött ;)

När TS skriver att hen även önskar att hunden ska ge skall (utan att bli skällig) som gårdsvar känns Eurasier än mer lämpad. Även Keeshound men den är som sagt mindre...och något skälligare.

Jag har en finsk lapphund men jag kan inte tänka mig att hon skulle vara en bra stallhund. Dels skäller hon (mycket) och så jagar hon allt. Tror inte att hon skulle vara så intresserad av att springa brevid en stor häst i flera kilometer och sen ligga i stallet när det mockas osv. Då hade hon nog vandrat iväg och hittat på roligare saker. Typ gräva ett hål i gödselstacken och skrämma iväg fåglar. ;)

Om jag hade letat efter en stallhund hade jag letat efter en hund av icke jakthundras, social och som har en päls som inte blir blöt eller samlar på sig smuts. Lagotto verkar vara en vänlig, lagom pigg hund som är enkel har lättskött päls.

Jag har en mellanschnauzer. Visseligen aldelses för stor ( 30kg väger han och är 58cm hög) ingen jakt att tala om.

Vill gärna träna mentalt men det viktiga för honom är det fysiska. Hänger med lätthet med på 1 mil eller längre med hästarna i rätt bra tempo ( han travar eller galopperar större delen av turen)

Kanske riesen kunde vara nått om mellan är för liten? Stallkompisen har en liten nätt riesentik som är snäppet latare än min och som visseligen tycker att det där med lydnad är pest men är skitnöjd med turerna med häst. Hon har inte heller särskillt mycket jakt i sig. Båda går lösa i stallet och på turerna.

Att min inte är rastypisk vet jag men om riesentiken är rastypisk eller ej vet jag faktiskt inte. Båda är importer så det kanske spelar in om man avlar lite olika i olika länder.

Jag tänkte också att en schnauzer kanske vore lämplig! En Riesen kanske behöver ännu mer aktivering, de är ju rejäla brukshundar i allmänhet, men jag ska inte uttala mig om huruvida det skulle funka bra eller ej. Bara för att de vill ha med dem i stallet och ridturer betyder ju inte att de inte vill göra nått annat med hunden också liksom..

Nu ville TS ju ha en hund i klassen 20-40kg så. Annars hade jag kunna tänkt även dvärgschnauzer! De är ju jäkligt tuffa och klarar att springa med de å.

Hur är det med tex lagotto då? Kan inte de funka också?

Offtopic: Jäklar det var en redig mellanschnauzer det där! :P

Miniature American shepherd är det namnet rasen miniature Australian shepherd tog i Usa och som är en godkänd ras där men inte i Sverige. Så egentligen är det samma hund. Dock blir båda blandrashundar i Sverige. Det är nog såklart beroende på individ, men jag skulle vilja påstå att det är hundar som vill och bör jobba mer än att hänga med på ridturer. =)

Kromfohrländer! Vår är pigg och glad ute, springer hur länge som helst, långbent så han hakar lätt på en häst även i galopp. Jagar inte alls, vaktar litegrann men mest att han markerar så jag uppmärksammar när det kommer någon. Skäller enbart om jag är på övervåningen och någon "okänd" kommer in (ett skall) eller om han är extremt superbusig kan det komma ett enstaka skall. Lugn inne och älskar andra hundar och små barn. Han väger inte 20 kg dock, drygt 40 cm hög, blir nog 45 cm.

Jag tänkte också att en schnauzer kanske vore lämplig! En Riesen kanske behöver ännu mer aktivering, de är ju rejäla brukshundar i allmänhet, men jag ska inte uttala mig om huruvida det skulle funka bra eller ej. Bara för att de vill ha med dem i stallet och ridturer betyder ju inte att de inte vill göra nått annat med hunden också liksom..

Nu ville TS ju ha en hund i klassen 20-40kg så. Annars hade jag kunna tänkt även dvärgschnauzer! De är ju jäkligt tuffa och klarar att springa med de å.

Hur är det med tex lagotto då? Kan inte de funka också?

Offtopic: Jäklar det var en redig mellanschnauzer det där! :P

Egentligen ska någon med mer erfarenhet är mig uttala sig. Jag har min första och enda schnauzer nu som är rätt långt från rastandarden både i kropp och knopp. ;)

Men jag har träffat några riesenägare (utöver stallkompisen vars hund är mycket mindre krävande än min, hon går under smeknamnet latpaddan) Låter på dem dock som att det fokuserar med på det fysiska än det mentala. Mycket cykling/drag, löpning osv. Men som sagt bättre att annan svarar egentligen

För min en det fysiska mer viktigt än den mentala stimulansen. Han är nöjd rätt långa perioder utan ex lydnadsträning, däremot tar det bara nån dag innan det börjar krypa i på honom om det fysiska uteblir. ( turer med häst, cykling etc, pratar inte om promenader när jag skriver som det fysiska)

Egentligen ska någon med mer erfarenhet är mig uttala sig. Jag har min första och enda schnauzer nu som är rätt långt från rastandarden både i kropp och knopp. ;)

Men jag har träffat några riesenägare (utöver stallkompisen vars hund är mycket mindre krävande än min, hon går under smeknamnet latpaddan) Låter på dem dock som att det fokuserar med på det fysiska än det mentala. Mycket cykling/drag, löpning osv. Men som sagt bättre att annan svarar egentligen

För min en det fysiska mer viktigt än den mentala stimulansen. Han är nöjd rätt långa perioder utan ex lydnadsträning, däremot tar det bara nån dag innan det börjar krypa i på honom om det fysiska uteblir. ( turer med häst, cykling etc, pratar inte om promenader när jag skriver som det fysiska)

Fattar! :) Helt OT.. såg en p/s Riesen ute häromdan vilket jag tyckte var jäkla ballt.. vackra hundar, de där schnauzrarna! Nåja nu ska jag inte störa tråden mer :P

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
974
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 028
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar