Jag har en mellanschnauzer. Visseligen aldelses för stor ( 30kg väger han och är 58cm hög) ingen jakt att tala om.Jag har nu flyttat ut på landet och tänkte skaffa en lite större hund (20-40 kg) som man kan ha med i stallet och på ridturen.
Så ska va en mer aktiv hund ute men gärna som ligger och slappar inne med och ska gå bra ihop med andra hundar (har en chihuahua).
Vilka raser skulle ni säga passar in ?
Jag vill ha en borzoi då jag tycker de är så grymt vackra, men ska visst va för mycket jakt i dom för att kunna ha med en sådan lös när man rider
Schäfer är inget alternativ efter att en attackerade min lilla Chi så han är livrädd för dem.
Vill gärna träna mentalt men det viktiga för honom är det fysiska. Hänger med lätthet med på 1 mil eller längre med hästarna i rätt bra tempo ( han travar eller galopperar större delen av turen)
Kanske riesen kunde vara nått om mellan är för liten? Stallkompisen har en liten nätt riesentik som är snäppet latare än min och som visseligen tycker att det där med lydnad är pest men är skitnöjd med turerna med häst. Hon har inte heller särskillt mycket jakt i sig. Båda går lösa i stallet och på turerna.
Att min inte är rastypisk vet jag men om riesentiken är rastypisk eller ej vet jag faktiskt inte. Båda är importer så det kanske spelar in om man avlar lite olika i olika länder.