Bra raser som stallhund ?

Jag har nu flyttat ut på landet och tänkte skaffa en lite större hund (20-40 kg) som man kan ha med i stallet och på ridturen.
Så ska va en mer aktiv hund ute men gärna som ligger och slappar inne med och ska gå bra ihop med andra hundar (har en chihuahua).
Vilka raser skulle ni säga passar in ?
Jag vill ha en borzoi då jag tycker de är så grymt vackra, men ska visst va för mycket jakt i dom för att kunna ha med en sådan lös när man rider :(
Schäfer är inget alternativ efter att en attackerade min lilla Chi så han är livrädd för dem.
Jag har en mellanschnauzer. Visseligen aldelses för stor ( 30kg väger han och är 58cm hög) ingen jakt att tala om.

Vill gärna träna mentalt men det viktiga för honom är det fysiska. Hänger med lätthet med på 1 mil eller längre med hästarna i rätt bra tempo ( han travar eller galopperar större delen av turen)

Kanske riesen kunde vara nått om mellan är för liten? Stallkompisen har en liten nätt riesentik som är snäppet latare än min och som visseligen tycker att det där med lydnad är pest men är skitnöjd med turerna med häst. Hon har inte heller särskillt mycket jakt i sig. Båda går lösa i stallet och på turerna.

Att min inte är rastypisk vet jag men om riesentiken är rastypisk eller ej vet jag faktiskt inte. Båda är importer så det kanske spelar in om man avlar lite olika i olika länder.

En av de större spanielraserna kanske. En tjej i ett utbildningsstall hade en airedaleterrier. Den var rätt cool. Norsk buhund kanske?

Träffade en mexikansk nakenhund (kan ha varit en peruansk nakenhund) i ett stall en gång... Den verkar inte helt fel faktiskt... Trots namnet föds det pälsade valpar i nästan alla kullar. Rasen/erna kommer i tre olika storlekar och utseenden.

Men då finns det mindre och mer aktiva golden? Har nog bara mött utställnings varianten så därför har jag inte kollat upp rasen något mer eller haft den i tankarna :p
Alltså, det finns en enorm variation inom rasen. Små och otroligt aktiva jaktgolden (som jag tänker är mer hund än du önskar dig och som ska få utlopp för sin typ av jaktinstinkt) till enorma pälsmonster som tappat livsgnistan, typ.

Så någonstans därimellan vore kanske lagom baserat på dina önskemål?

Min är som sagt utställningsavlad och har en massa problem både mentalt och fysiskt, men han är samtidigt en pigg och glad herre som traskar på i ur och skur och som mer än gärna apporterar och tränar. Fysiskt orkar han det mesta (med viss anpassning för höfter/armbågar) i ungefär samma utsträckning som vänners labbar/flattar/jaktigare Golden men mentalt orkar och kan han inte alls så mycket oavsett hur kul han tycker att det är. Så det jag vill säga är väl mest att utställningslinjer inte måste innebära lat och fet. Däremot får en ju fundera på hur mycket aktivitet en vill och kan ge din hund och hitta någon som matchar det.

(Och alltså, jag är rätt rejält överviktig medans min hund definitivt inte är det - snarare tvärtom - så trist att du drar in din väns vikt som förklaringsmodell till hundens vikt. Känns rätt otrevligt :( )

Jag rider inte längre, så jag har inte haft hundarna med på ridturer. Men jag vet flera som har häst och eurasier, bla. hade uppfödaren häst för några år sedan när jag köpte vår första eurasier. Hon nämnde aldrig att det skulle vara ett problem att ha dem med på ridturer.
Men rasen är lite spretig så var noga att kolla hur föräldrarnas jaktlust ser ut, jag kan tänka mig att det kan vara besvärligt att ha en hund med mkt jaktlust med på ridturer.

Kelpie, aussie eller ACD. Eurasier skulle jag inte välja som hund att ta med på ridturer. Rasen har drag från chowchow och inte heller chowen är en ras lämpad för att ta med på ridturer (generellt)...
Kanske lapsk vallhund vore något annars?
Kelpien ligger mig varmt om hjärtat passade en tik ett tag för många år sedan och hade 2 kelpie/labbe mixar som sista dog nu i mars av hög ålder. Tyvärr var det för mycket jakt i dom för labben så de gick inte ha med när man red dock. Funderar lite på en mini aussie med :)

Kelpien ligger mig varmt om hjärtat passade en tik ett tag för många år sedan och hade 2 kelpie/labbe mixar som sista dog nu i mars av hög ålder. Tyvärr var det för mycket jakt i dom för labben så de gick inte ha med när man red dock. Funderar lite på en mini aussie med :)

Mini Aussie är väl inte en ras? I USA är ju Miniature American Shepherd en ny ras, men mini Aussies är väl en blandras.

Mini Aussie är väl inte en ras? I USA är ju Miniature American Shepherd en ny ras, men mini Aussies är väl en blandras.
Är de jag menar :) Hälsat på ett par på en kennel och det var himla trevliga hundar.

@Dressyrtjejen_97 är lite väl mycket päls på en bearded collie :p bor bara ett par 100m från havet så vill inte ha med hela havet in efter våra rundor :angel: Är det inte en hel del jakt i labben ?
@Killaloe det var dumt skrivet av mig och ber om ursäkt :banghead: det jag ville få fram var att de golden jag mött visar inget för att kräva/vilja röra sig mer än deras kortare väldigt lugna promenader.

@Killaloe det var dumt skrivet av mig och ber om ursäkt :banghead: det jag ville få fram var att de golden jag mött visar inget för att kräva/vilja röra sig mer än deras kortare väldigt lugna promenader.
Om du tror att Golden är en ras som skulle kunna passa dig, åk på typ familjedagar/leta upp en bukefalist med Golden i närheten/kolla vad den lokala klubben anordnar och se till att träffa många olika individer så du får en bredare bild och kan komma fram till vad du vill ha :) Det är en himla trevlig och rolig ras (tycker jag) även om det krävs rätt mycket jobb för att hitta rätt uppfödare :)

Beardis som klipps ner tror jag är ett bra förslag. Vallhundar är lättare än andra rastyper att få ordning på. Ska du inte jobba med hunden så ska du inte ha en arbetshund, det är inte schysst mot hunden och förmodligen blir det ett rätt jobbigt hundägande för dig.

[...]Är det inte en hel del jakt i labben ?
[...]det jag ville få fram var att de golden jag mött visar inget för att kräva/vilja röra sig mer än deras kortare väldigt lugna promenader.

Det är skillnad på jakt och jakt. En vinthund, som en borzoi, jagar och ska förfölja bytet och hålla ner det. Traditionellt red man med dem kopplade vid hästen och släppte när bytet dök upp. Hundarna samarbetar med varandra men inte med människan. En golden eller labbe ska vänta tillsammans med ägaren och apporterar på kommando. Den jaktlusten är annorlunda att handskas med än vinthundarnas. Det går att ha en borzoi lös, jag har haft en som jag hade lös. Men det krävde mycket träning och jag skulle inte tagit med henne på ridtur. För övrigt är borzoi betydligt större än golden. Jag och mitt ex hade tre under vår tid tillsammans, två tikar och en hane. De var 78-82 cm i mkh och två av dem vägde strax över 40 kg. Det finns mindre, men det är inte helt förutsägbart när de är valpar.

Är storleken beroende på att hunden ska med på ridtur? I så fall finns det ju många mindre. Jag har cocker spaniel (12 kg) och sådana hänger med utan problem. Dock är spaniels avlade på att finna vilt inte endast apportera det så de kräver generellt sett mer träning än retrievers för att man ska kunna ha dem lösa. Fast jag tycker inte det är svårt.

För ett antal år sedan jobbade jag på goldenkennel sju månader. Tyckte det var trevliga, lättränade hundar som gärna hängde med på allt möjligt.

Jag vill ha en lite större hund med för att ovälkomna inte ska allt för gärna ska vilka gå ut ur bilen om det skulle va så med tanke på hur gården ligger. Så när jag tänker till vill jag nog att det ska va lite vakt och att hunden ska kunna "varna" men inte skälla på en sten som rör sig som min lilla gör :p
Om hunden kräver att man aktiverar den är inget större problem då jag jobbar dygn så är jag mestadels hemma och ute. Men de dagar jag jobbar (7-8 dagar i månaden) så ska den kunna va lugn i en lägenhet och nöja sig med vanliga promenader utan att riva mer min brukares hem :angel:

Är de jag menar :) Hälsat på ett par på en kennel och det var himla trevliga hundar.

@Dressyrtjejen_97 är lite väl mycket päls på en bearded collie :p bor bara ett par 100m från havet så vill inte ha med hela havet in efter våra rundor :angel: Är det inte en hel del jakt i labben ?
¨
Man kan ju klippa beardisar också ;) Jag känner till en stallhund som är beardis, och alltid klippt. Funkar bra!
Är väl ingen "superhundexpert", men jag har iaf träffat flera labbar som inte alls har så mycket jakt i sig :)

Jag tänker för övrigt att storpudel kanske kunde vara ett alternativ?

Nu har jag inte träffat så många men de jag träffat har varit fantastiskt trevliga och roliga hundar. :)

Såg att någon tipsade om labbe, det om ngt är en skit härlig hund som inte är idealisk som lösgående gårds hund.
Känner tre labbar som är riktiga labbe labbar, dvs matglada, älskar vatten och super mysiga att vara med. Men det där matglada och vatten älskande är inte så smidigt ihop med stall, vi har fått stängs in gödselhögen för att hundarna tycker att det är en enda stor buffé och pool då det regnat ;).
Sen så är det ju också att om man rider förbi ett vattendrag/dike eller vattenpöl så kastar de sig direkt däri. Och sen så har de jakt, och de springer snabbt... (sen är de jag mött väldigt fega, dvs möter man en flock glada kossor och hunden inte kan gömma sig bakom en (då man sitter på en stor läskig häst ;)) så drar den väldigt gärna åt andra hållet. )
Lättskött päls i alla fall, långhåriga fluffiga hundar + stall innebär oftast ett extra lager av underhår blandat med strö som trasslar in sig så fint ;).

Sen är labbarna också väldigt lätt uttråkade, de följer en i en halvtimme då man mockar men sen vandrar de iväg och hittar på ngt roligare. Vilket ofta är att äta häst skit eller bada i gödselhögen. Eller springa ut på åkern och rulla sig i skit..
Härliga hundar med stor livsnjutning men inte bästa stall hunden :).

@Buck då är kanske inte en labbe den mest optimala ras då jag har ett par 100m till havet på ena sidan där jag mest kommer rida och sumpmark bredvid hagen bakom huset :p

Tycker ofta när det kommer till vallhundraser att ägare säger att de behöver en del mental stimulans....stämmer inte detta? Tänker på alla vallhundtipsen. En del av dom som tex Finsk lapphund, Lappsk vallhund mfl brukar väl dessutom ha rätt nöra till skall (iaf har de jag har träffat detta)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
974
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 028
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar