Bra raser som stallhund ?

urkella

Trådstartare
Jag har nu flyttat ut på landet och tänkte skaffa en lite större hund (20-40 kg) som man kan ha med i stallet och på ridturen.
Så ska va en mer aktiv hund ute men gärna som ligger och slappar inne med och ska gå bra ihop med andra hundar (har en chihuahua).
Vilka raser skulle ni säga passar in ?
Jag vill ha en borzoi då jag tycker de är så grymt vackra, men ska visst va för mycket jakt i dom för att kunna ha med en sådan lös när man rider :(
Schäfer är inget alternativ efter att en attackerade min lilla Chi så han är livrädd för dem.

Tja, det beror ju på vad du har för krav/önskemål utöver att den ska vara med i stallet. Dalmatiner är ju framtagna för att umgås med hästar, passar in på vikten, full rulle ute men sover inne, ska inte ha någon jakt i sig och går ofta bra ihop med andra hundar.

Golden? Det är en populär ras bland hästfolk.
Som apportör har den inte jaktlust i form av drev och gillar folk - dvs den håller sig gärna till matte/husse.

Själv har jag haft flat och hästar och det har funkat jättebra. Mina flattar har haft tydlig av/på-knapp. Sovit när inget händer och varit aktiva när det är aktivitet på gång.

Eurasier. Framavlad gårdshund med päls som lämpar sig för alla väder.

Jag tänker att om du kikar på Golden (som för all del är trevliga att ha med i stallet även om min oftast återfinns på gödselstacken där han försöker äta ihjäl sig :grin: vilket innebär att han skiter som en häst :D samt luktar vidrigt pga dragit pälsen i skiten) så är det ju extra viltigt att kolla upp höfter om den ska fälja med ut på ridturer. Samt att det förekommer en hel del allergier och det är typiskt dåligt och tråkigt att ha med en damm/kvalster/pollen-allergisk hund i ett stall :down:

Det kan också vara värt att tänka på att hundarna är apportörer så många saker flyttar gärna på sig. Borstar, lindor, benskydd, foderhinkar osv har sb tendens att dyka upp på väldigt konstiga ställen :angel: så kanske inget för pedanter, men jag tycker det mest är charmigt och trevligt :D

Golden är för stor. Är ett mindre hus och väldigt liten bil :p
Eurasier lät som en trevlig hund och ska kollas upp lite mer om dem.
Dalmatiner kan jag tro är lite mer frusen av sig. Tänkte ha hunden i hundgården tex om man åker och handlar och vädret är bra.

Om bara storleken på Golden spelar roll (vilket verkar konstigt iom att du skriver 20-40 kg och de allra flesta ligger runt 30-strecket?) så kanske en Welsh springer spaniel kan vara värd att kika på? Inte samma hund som en Golden (såklart) men ändå mycket av samma lättsamhet och flamsighet. Det känns ofta som om en gillar den ena rasen så gillar en den andre, iaf om det ska vara som familjehund.

@Killaloe väger dom inte mer ? Har 2 bekanta med golden och de är gigantiska. Hade innan en kelipe/labbe som vägde 30 och han var liten jämte dessa. Jag gissar på att deras ligger på runt 45 kg.

@Killaloe väger dom inte mer ? Har 2 bekanta med golden och de är gigantiska. Hade innan en kelipe/labbe som vägde 30 och han var liten jämte dessa. Jag gissar på att deras ligger på runt 45 kg.
Låt mig gissa, väldigt utställningsavlade hanar med mycket päls och något överviktig?

Jag skulle säga att det handlar om vilka linjer en köper från. Min är utställningsavlad och stor (överväxt enligt rasstandard) men väger ändå strax under 30. Okej, han är inte superbred men ändå. Det är (tycker jag) helt orimligt med så stora Golden om de alls ska kunna göra annat än lufsa runt.

Jag tänker också att som stallhund är en så stor och otymplig hund inte särskilt kul att ta med ut på ridturer. Då är mer "lagom" hundar vettigare ut så många aspekter :)

Jag har inte vägt min goldentik på ett tag men gissar på knappt 25 kilo. En tämligen nätt modell. Slappar gärna när det är vad som erbjuds, livlig och lekfull när det erbjuds.

De är väldigt pälsiga och nog lite i överhull. Är inget driv alls i dom utan lufsar som sagt bara runt. Ena ägs av en gammal tant och andra en kompis som är i överhull med om man säger så :angel: Men då finns det mindre och mer aktiva golden? Har nog bara mött utställnings varianten så därför har jag inte kollat upp rasen något mer eller haft den i tankarna :p

Kelpie, aussie eller ACD. Eurasier skulle jag inte välja som hund att ta med på ridturer. Rasen har drag från chowchow och inte heller chowen är en ras lämpad för att ta med på ridturer (generellt)...
Kanske lapsk vallhund vore något annars?

Kelpie, aussie eller ACD. Eurasier skulle jag inte välja som hund att ta med på ridturer. Rasen har drag från chowchow och inte heller chowen är en ras lämpad för att ta med på ridturer (generellt)...
Ingen av de tre första förslagen är hundar som kommer vara lugna inne om deras stimulans främst består i att följa med på ridturer.

Golden är för stor. Är ett mindre hus och väldigt liten bil :p
Eurasier lät som en trevlig hund och ska kollas upp lite mer om dem.
Dalmatiner kan jag tro är lite mer frusen av sig. Tänkte ha hunden i hundgården tex om man åker och handlar och vädret är bra.
Om inte skällande är ett stort problem så skulle jag rekommendera dig att kika på isländsk fårhund (underbar gårds- och stallhund, med extremt lättskött päls), svensk och finsk lapphund. Även, som redan nämnts, lapsk vallhund (har fått intrycket av att de inte har fullt lika nära till skall som de övriga, men jag kan ha fel).

Ingen av de tre första förslagen är hundar som kommer vara lugna inne om deras stimulans främst består i att följa med på ridturer.
Jovisst. Beroende på ur vilken kombination man väljer att ta hund. Jag har vänner som har aussie som stallhund. deras enda aktivitet är att springa med på ridturer. De ligger mest och sover inomhus. Och jag har själv haft ACD. De brukar vara nöjda så länge de fått röra sig ordentligt (men de kan jobba med annat också om man vill det).

Jovisst. Beroende på ur vilken kombination man väljer att ta hund. Jag har vänner som har aussie som stallhund. deras enda aktivitet är att springa med på ridturer. De ligger mest och sover inomhus. Och jag har själv haft ACD. De brukar vara nöjda så länge de fått röra sig ordentligt (men de kan jobba med annat också om man vill det).
Okej. Jag har visserligen mest erfarenhet av kelpie och om det är den enda mentala stimulansen hunden får så har man nog inget hus kvar efter ett tag. Även de andra är ju arbetande raser, så jag förstår inte varför man ska försöka hitta en hund med icke-rastypiskt beteende (och riskera att inte alls få en sån hund) istället för att titta på raser med rätt sorts motionsbehov.

Okej. Jag har visserligen mest erfarenhet av kelpie och om det är den enda mentala stimulansen hunden får så har man nog inget hus kvar efter ett tag. Även de andra är ju arbetande raser, så jag förstår inte varför man ska försöka hitta en hund med icke-rastypiskt beteende (och riskera att inte alls få en sån hund) istället för att titta på raser med rätt sorts motionsbehov.
Om det är något problem med aussie så lär det snarare vara åt motsatt håll. Finns en del jättetrista hundar helt utan motor. De kelpie jag träffat på har inte haft så mycket tryck, men det kan säkert variera.

Vet flera som har Eurasier just till detta och de är utmärkta för ändamålet. Eurasier har även Keeshound i sig som är ypperlig för ändamålet och är populära hästgårdshundar (har själv erfarenhet från den rasen och köpte från en hästuppfödare).

Keeshound är dock kanske lite liten för TS smak( ca 20 kg) men annars värd att titta på.

Ropar på @bollen__ Hon kan kanske hjälpa TS med eventuella frågor om Eurasier.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
974
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 028
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilket är ert favoritgodis?
  • Sytråden del 4
  • Valet i USA