Bra prylar till inkörning

L

lenven

Tänkte försöka börja köra in min pålle och har bra hjälp att tillgå men tänkte be om tips på bra grejor att använda. Sele har jag fått låna en jättebra men vilken typ av linor är lämpliga att träna med (däck har jag också). Och har ngn ett tips för hur man kan börja träna med skaklar utan att ha en vagn :crazy: ? Finns det andra bra 'träningsredskap' för inkörning?

Sv: Bra prylar till inkörning

När vi kör in hästarna så använder vi vanliga draglinor som vi förlänger med grimskaft och långa träslanor som skaklar. slanorna har ett hål i varje ände med ett rep trätt igenom, det ena repet drar vi igenon dragringen på selen med en medhjälpare som håller i, en sida i taget tills hästen känner sig trygg, det andra repet håller en medhjälpare i så att man kan styra slanan och hålla upp den i skakelläge. När hästen klarar detta är det dags för släpan, oxå där med medhjälpare som håller i rep dragna genom ringen på selen och en person som håller i ett rep för styrning.

När man använder däck... hur fäster man det då? Någon som vet?

När vi använder däck så använder vi oss av de förlängda draglinorna, alltså bara drar förlängningen genom däcket och två medhjälpare som håller i förlängningarna, om något händer är det bara att släppa!

Det är inte så att du har någon bild som kan ge vägledning hur det ser ut? Vad kan jag använda som 'draglina'? Vad har du för material i träslanorna?

Jag har hjälp och har gått kurs så jag tror att jag har hyfsad uppfattning om hur jag skall bete mig, däremot har jag noll koll på hur jag skall få ihop utrustningen på ett bra sätt :confused: .

Är tyvärr helt värdelös på att sätta in bilder.... Men draglinorna som vi använder är helt vanliga draglinor, tjockt "rep" första biten och sista biten kätting, sätter haken på grimskaftet i sista länken på kättingen när vi förlänger. Slanorna är avbarkade gran eller björk.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 541
Senast: Mia_R
·
Hemmet Jag trivs utmärkt i min fina lägenhet, men har lite problem med de tekniska prylarna här helt ärligt. Försökte få synmottagningen att...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 743
Senast: Amha
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 354
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 341

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare