Bra padar till små ben?

E

eiwo

Jag har ett litet bekymmer, jag verkar inte kunna hitta padar som sitter bra på min ponny! Det blir liksom tjockt och klumpigt, och så blir det liksom dubbelt lager runt nästan hela benen... De som har suttit bäst hittills är back on tracks minsta padar, men även där blev det tjockt och de kändes lite 'ostyrsliga', det var svårt att få dem att sitta bra utan en massa skrynkel. Frambenen är svårast, bak verkar vara bättre att linda :p

Så, vilka padar använder ni till hästar med små/smala ben? Vill gärna ha lite 'styrsel' i dem, så de inte är helt sladdriga och det lätt blir knöligt. Funderat på dem i filt, är det något att ha? Där borde man ju kunna klippa till så de blir tillräckligt små, att ge sej på att sy om ett par är lite över min förmåga :crazy:

Sv: Bra padar till små ben?

Bortsett från mias-paddarna som är de enda som är "perfekta" till min storhäst (som är rätt liten) så köper jag alltid klippbara paddar.

senaste gångern ajag köpt har de varit så stora så de som ska vara fram har jag bak på "storhästarna" sen tar jag bakpaddarna och klipper av så d epassar storhästarna fram (och den passar då ponnyn bak) och biten som blir över är lagom till ponnyn fram. så vips har jag uppsättningar till både stor och liten

de senaste var sådana där svarta på ena sidan o vita på andra o skumgummi eller ngt emmellan, de var jobbiga att klippa o sy i och dessutom så långa så jag får klippa av dem på längen också...

sen kan manju köpa sådant där material som paddar är gjorda av o klippa exakt så man vill ha dem,

sen finns det ju svarta neopren(?) som finns i rätt tunna varianter! och bör vara smidiga att klippa i.

Jag köper padarna i vit filt med ett skumgummilager och klipper till dem. Två paddar blir lätt fyra ponnypaddar. Är man smart klipper man lite vid sidan om mitten så att man får längre paddar till bakbenen och kortare till frambenen.

Använder dock inte så mycket padar längre, det är smidigare med såna där kombilindor fleece/elastisk.

Mias RS har mindre som du kan specialbeställa...:laugh:

En i mitt stall best. till sin lilla b-ponny med smala ben och dom sitter kanon.

Mvh Domino_s

men du behöver ju paddar till dem oxå, skarvarna kommer du aldrig ifrån annars. Ren skit enligt mig.

Ts Eskadrons små hade jag till min ponny

När jag hade ponny hade jag också sådana vita filt med skumgummi i, klippte till dom till perfekt storlek och de formade sig jättebra efter hästbenen! Nu använder jag bara Mias paddar till min minimala storhäst, men dom fanns inte på den tiden ;)

Jag tycker mias rs paddar är bäst (de med fleece & pilé), de blir aldrig klumpiga och finns som sagt i små storlekar med :)

Eskadron använder jag till min ponnys ben.
Mias är inte roliga att linda med när de är nya, urtvättade Mias som är några år gamla är dock superbra!

Jag gillar dom där billiga som man bara kan klippa till.
Dom har skumgummi i och nåt slags filt material ovanpå.

Jättesmidiga, brukar ha dom på araber jag haft för dom har ju så smala ben så är jämt fel storlek.

Mia's är ocskå bra!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har kommit fram till att jag faktiskt har fått en hel del nya insikter efter min ridolycka. Några av dom har jag nämnt förut. Dels...
Svar
0
· Visningar
550
Senast: cassiopeja
·
Relationer Min syster har två små barn, äldsta är 2år. Pappan är väldigt passiv och nästintill ointresserad av barnen. (Och av syrran som det ser...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 206
Senast: ekra
·
Hundhälsa Hej! Nu behöver jag lite hjälp att tänka av er kunniga hundmänniskor! Jag har en bichon havanaisvalp på 5 månader som jag oroar mig...
2
Svar
30
· Visningar
8 793
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 468
Senast: Rimfaxe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31