Bra på gamla sadlar?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Spider84
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 301
S

Spider84

Är det någon här inne som är bra på gamla sadlar.
Jag kanske ska köpa mig en 100år gammal damsadel och jag har fått en bild på den som jag hemskt gärna hade velat att någon duktig hade tittat på. Hon ska ta den till en sadelmakare för att få en utlåtning av dess skick, storlek m.m, men det är alltid bra att ha så många åsikter som möjligt.
Är det någon som känner sig manad kan du/ni väl svara på tråden eller pm:a så pm:ar jag kortet till er och berättar lite mer om sadeln.

Tacksam för alla svar.
Och för ni andra som är nyfikna kan ni få se kort på sadeln efter att jag köpt den om det blir så. ;)

Jösses, ÄR sadeln 100 år gammal??! WOW, den måste du skicka bild på till mig ;) Borde kanske vara på museum istället? :p

Det är inget ovanligt med damsadlar.
Min f.d granne har en som är precis likadan som denna bara att hennes är 150år och har legat i en hökrubba i ett förfallet stall tillsammans med en massa annan bråte, men när jag tittade på den så höll lädret super kvalitet, bättre än dagens och den var fullt ridbar, dock har hon lagt ner en del pengar på att fixa den eftersom den hade "tynat" bort lite.

Jag pm:ar dig med en adress.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag hittade en av våra gamla sadlar (från 1979, märke hubertus). Efter 4h är den nu tvättad med både lädertvål och läderbalsam...
Svar
18
· Visningar
2 917
Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som... 5 6 7
Svar
123
· Visningar
23 751
Senast: DarkInNight
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 617
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme... 51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 809
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • En tråd om bäddar