Bra örter för muskler

tott

Trådstartare
Min häst tränas lite mera än förut nu och risken finns att han kan bli lite trött i musklerna av det. Givetvis försöker jag undvika det, men funderade ändå om jag kanske skulle ge någonting i fodret som kan hjälpa.

Kollade lite på nätet...
D&H har ju t.ex "Mobility".
Har någon erfarenhet av den eller andra örter eller tillskott?

Sv: Bra örter för muskler

Schisandra är jättebra...... de återhämtar sig snabbare och är pigga...

Jag tycker det är viktigare (när man redan har en bra balanserad foderstat) med en noga uppvärmning och nedvarvning. Tror man ofta slarvar med det. Lite strechning efter passet kan också göra gott.

Jag tycker det är viktigare (när man redan har en bra balanserad foderstat) med en noga uppvärmning och nedvarvning. Tror man ofta slarvar med det. Lite strechning efter passet kan också göra gott.

Brukar skritta på lång tygel 10 min före, lite under passet och 10 minuter efter. Värmer upp i trav och lte galopp - lång tygel en stund, och sen "börja rida". Stretchar också ibland.

Bra med ordentlig uppvärmning innan hästen behöver prestera mer. Lite skritt och jogg är ju ett minimum, men det beror ju på vad du ska göra mer. Efter ett riktigt hårt pass kan det vara på plats att trava i lite låg form 5-10 minuter för att transportera bort ev mjölksyra. Därefter skritt tills puls gått ner och andning återhämtat sig helt. Mkt viktigare än alla örter tillsammans.

Vi ger det till våran ardenner tex då han har gått en hel dag i skogen med snö upp till magen tex. Eller som förra helgen då det kom en ny hingst som gick med våran hingst. Då blev det mycket spring och bus i hagen. Då tycker jag att det är kanon att ge dom det på kvällen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 077
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 895
Senast: Derivata
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 188
Senast: Myrten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 546
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka