Bra och litet Hundgodis? :D

nomigan

Trådstartare
Jag ska snart få hem valp, det känns jätte spännande.. det är en mini american shepherd hane :')
Men till saken; när han blir större kommer jag träna free shaping, agility, freestyle och lydnad för skoj skull.

Men jag har ett problem, har ni något tips på hundgodis som är litet så hunden inte behöver sitta och tugga onödigt länge?
Utan bara får smaken av godiset så den ska vilja ha mer?

Jag har tittat i hundbutiker men dom sorterna jag har sett är så himla stora. Jag har också hört att man kan skära köttbullar och korv, men jag ska ha det i en midjeväska och vill inte att det ska kladda ner.
Såklart kan man lägga köttbullsbitar i en påse så det slipper kladda ner väskan, men sen kanske jag inte har tid att stå och skära köttbullar varje dag heller haha, så om ni vet någon liten godis sort som är bra till en medelstor hund så skulle jag bli jätte glad!

vill ju inte proppa i honom massa "stora" godisklot så han blir överviktig heller haha ^^

Sv: Bra och litet Hundgodis? :D

Doggys hundmat är små bitar, iallfall junior. Annars ett torrfoder för katt. Blodpudding kan man också skära i lagom bitar och torka i ugn, brukar ha på 100 grader och sen får de ligga inne på en plåt i några timmar, blir inget kladd av dem :) Brukar frysa in och sen ta fram en påse när jag går ut, de tinar fort.

På djurmagazinet finns micromix, det är pyttesmå hundben.

Annars finns det ett mycket billigare alternativ ;) Köp en blodpudding, skär den i så små bitar du vill ha och rosta i ugnen. När de är färdiga är de hårda och kladdar inget. Och du vet att det är typ lag på att du måste lägga upp bilder i valp 2012-tråden va? ;)

jag kör på småbitar av schmackos (minns inte tillverkaren), godis"plattor" i halvmjuk konsistens som är lätta att bryta/dela i mkt små delar, funkar strålande :) annars är torkad blodpudding ett säkert kort, och där gör du ju så stora eller små bitar som du önskar. funkar även att göra samma sak med leverpastej (men det kan bli lite väl salt enl min uppfattning).

jag har bara vanligt torrfoder som man har till katter. perfekt i storleken och han tuggar inget alls faktiskt! många säger att man inte ska ge kattmat till hundar, men det är ju bara som godis ibland, och i så små mängder...:)

Antos microtrainer mix är ganska lagom storlek tycker jag, brukar använda dessa när vi kör lydnadsträning och berömmer många gånger men utan att få en mätt hund.
00011965.jpg

Vet att det ska finnas något godis som ser ut som små vita ben, verkligen pyttesmå alltså. Fick en näve på klubben av någon när jag fick slut på godis, men glömde fråga var personen hittat det. Verkade smaka mycket för hunden älskade benen, och jag gillade storleken! Mjuka var dom också.

En favorit är annars torkad blodpudding. Skär i så små bitar jag vill ha, in i ugnen och sen har man halvmjukt, välsmakande hundgodis som inte kladdar. Billigt dessutom, svårslaget!

Med mina använde jag en ostskiva, som jag delade i typ en miljard bitar.
Väldigt billigt och bra :)

Tack för alla tips! Det med blodpudding verkar ju vara en succé, jag ska testa lite olika! :D Jasså, jag ska lägga upp bilder i valp-2012 tråden direkt! :D

Kattmat innehåller ju betydligt mer protein än hundmat, och får hundarna en chans äter de mycket hellre katternas mat än son egen. Det borde ju göra torrfoder för katter lämpligt som hundgodis.

Själv kör jag mest med Frolic, som jag delar i 4-6 bitar. Om man ser till att hålla påsen väl försluten, och inte tar fram för mycket i taget, håller det sig mjukt och kladdar inte alls. Mina hundar älskar det.

Det lär dessutom finnas torkad lever och torkad vom att köpa i Hundaffärer. har inte testat ännu själv, men planerar att göra det.

Man kan ju egentligen torka det mesta i ugnen. Jag har provat vanlig kyckling, grishjärta, fiskbullar och lever och min hund älskar det! Jag brukar försöka göra lite av varje för att variera mig.

Annars finns det ju bra recept på "köttfärspannkaka" och andra mer mjölbaserade hundgodis på nätet om man söker lite (t.ex barnmat är bra att "baka hundgodis" av!). Det mesta går att kolijoksa ihop till gott hundgodis, bara man orkar :) För min del försöker jag undvika att ge min hund vetemjöl, socker, salt och lök. Därför föredrar jag att torka kött och ge honom som godis, mest för att det är enklast så.

Jag köpet planet pets godis. Dyrt men rent! Inte massa konstigheter i det godiset. Finns som anka, kyckling och tonfisk. Enkelt att dela i små bitar.

köttbullar innehåller ofta lök, det är inte så bra för hundens mage har jag för mig.

någon annan här inne var inne på doggys hundmat. vi använder det till vår vovve och det fungerar jättebra. en väldigt liten belöning som fortfarande är belönande =)

Jag har, efter en del problem med allergi hos hunden, kommit fram till att gurka och riskaka är det bästa som finns:D Riskakan är dock inte så praktisk om det blåser:angel: Annars är den billig, kladdar inte, hunden blir inte fet, och den innehåller inte en massa konstiga ämnen.

Medan jag ännu använde korv tog jag små korvar och skärde dem fint. Delade upp i påsar och frös ner. Färdigt att ta ur frysen och med på träning.

Jag kör också med Planet Pet. Nyttigt för hunden och lätt att bryta i små bitar, lagom mjuka bitar. Den bästa är Chicken twist som är mjuka stänger av kyckling och torsk, eller tonfiskbitarna.

Annars kan jag rekommendera finare falukorv, alltså sådan med minst 70 % kött och ingen lök. Den är visserligen kladdig, men när vi ska lära in något nytt och svårt behöver belöningen ha högsta kvalitet i hundarnas ögon och då passar den jättebra. Brukar ha den i en plastpåse i godisfickan och det funkar toppen.

köttbullar innehåller ofta lök, det är inte så bra för hundens mage har jag för mig.

någon annan här inne var inne på doggys hundmat. vi använder det till vår vovve och det fungerar jättebra. en väldigt liten belöning som fortfarande är belönande =)

Lök är inte bara dåligt för hundens mage, det är direkt giftigt för hundar. Man ska absolut inte ge köttbullar med lök i.

Jag föredrar lite kladdigt godis framför torrt när vi tränar. Dels blir han inte lika törstig och dels blir risken att han sätter i halsen mindre.

Favoriter:
Blodpudding
Korv
Ost
Ostbågar
Mjukost i tub
Leverpastej
Grishjärta
Kyckling

Allt (förutom mjukosten och ostbågarna) skär jag upp i mindre bitar och har i påsar i kylen/frysen.

Nyfiken, är free shaping samma som shaping? Alltpå att shapa fram ett beteende? Eller är det en ny modern sport man missat?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka