Bra nybörjarhäst?

A

Arabian

Hallå där ute!

Min fråga är om det finns någon speciell hästras som är klassad som bra nybörjarhäst? Jag har ridit sen jag var liten, har skött egen häst sen jag var runt 6-7 år, mamma har sysslat med hästar i över 40 år, vi har eget stall på gården, runt om skog och stora hagar. själv väger jag runt 55 kg och är 168 cm lång. finns det någon speciell hästras som är bra som första häst eller kan jag välja med hjärtat?

//Jessica

Sv: Bra nybörjarhäst?

Hur länge har du ridit? Det låter inte precis som om du är nybörjare....?

Nej, jag tror inte det finns någon speciell hästras som är bra som "första häst", och det är ju också väldigt stor skillnad på vad som krävs av en "första häst". Själv skaffade jag min första helt egna häst när jag var 30 år. Hade då ridit sedan jag var 8 och ridit och tränat andras hästar i många år, samt haft häst på foder/halvfoder och i en period delat häst med min mamma. Så min första häst var en oinriden unghäst (som jag fortfarande har kvar)!

Tänk istället på att hitta en individ som du trivs med och passar för det du vill göra med hästen. Jag värderar också att ha en häst som är lätt att hantera utöver ridningen, så jag kan lägga energin och arbetet på att träna hästen istället för att bråka med den....

Jag har islandshäst, och tycker självklart att det är en fantastisk hästras (speciellt för att dela häst mamma/dotter, då den inte är så stor!), men det är jag, det. Eftersom du inte är så stor så hade jag kanske i ditt läge också sett mig om efter en trevlig arab.

Sv: Bra nybörjarhäst?

Jag valde ett fullblod som första häst :angel:
Att jag sen typ bara hade hållt på med nerviga hästar tidigare kanske har en sak med det att göra :d

Lycka till med hästköpet, hoppas att du hittar en häst som klickar!!

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 557
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 842
Senast: mamman
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 056
Senast: Farao
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 181
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka