Bra marktäckare?

Santoxen

Trådstartare
Håller på med det smått omöjliga uppdraget att utrota kirskålen i pionrabatten hemma och behöver förslag på snabbväxande och vältäckande marktäckare. Lammöronen som sitter där nu, täcker inte tillräckligt utan kirskålen håller på att ta död på den så nu behöver jag något annat!

Sv: Bra marktäckare?

Funderar på om marktäckare verkligen är rätt metod?

Kirs överlever det mesta och täcker du marken där de växer så blir det ju allt svårare att ta bort den kirs som ändå kommer att växa där?

Mossflox eller kuddflox är det i princip inget som överlever under. Den växer inte med ryslig hastighet direkt men de jag köpte förra året har iaf tredubblat sin storkek

Precis som tanten är jag tveksam till om marktäckare fungerar i ditt läge... När de väl etablerat sig ordentligt kan de hålla undan det mesta ogräset. Men är det redan fullt med ogräs tror jag det krävs att man först tar död på det genom att täcka med duk. Det kan t o m krävas mer än en säsong innan man är helt av med det... Ett alternativ säsong 2 kan vara att sätta potatis - för runt dem gräver man så mycket att det brukar gå bra att hålla efter det ogräs som ännu inte kvävts av duken.

Jag har spetsmössa, lammöron och daggkåpa som marktäckare - men de har alltså fått etablera sig i (relativt) ogräsfri jord.

Jag tror också att du behöver göra som Minett m fl föreslår. Här är förslag på växter som du kan sätta sedan, sådana som sprider sig:

näva (favoriten!), uppländsk vallört (varning! Den sprider sig enormt), astilbe (stavning?), hosta, penningblad och bergenia.

Håller på med det smått omöjliga uppdraget att utrota kirskålen i pionrabatten hemma och behöver förslag på snabbväxande och vältäckande marktäckare. Lammöronen som sitter där nu, täcker inte tillräckligt utan kirskålen håller på att ta död på den så nu behöver jag något annat!

Myskmadra är en trevlig marktäckare som trivs i lite skuggigare lägen. Dock tror jag du måste göra en kraftinsats och gräva upp så mycket det går av kirskålen innan du planterar något annat. Kirskålen tar nog död på allt annat annars.

/Lizzie

Jag älskar vintergröna!

210px-Vinca_minor1Jina_Lee.jpg

Svarar alla!

Operation: Gräva Upp Kirskål pågår för fullt, än så länge är ca halva rabatten grävd och klar, det tar lite tid när jag måste akta allt annat som växer där, för dagen pioner, kärleksört, lammöron och tulpaner! Förhoppningsvis ska det räcka med att gräva bort det, blir det inte svårt att täcka med duk när det växer sånt som ska vara kvar i rabatten?

Tack för förslagen på marktäckare, alla ska kollas upp så får jag fundera på vilka som ska planteras, blir väl nästa år skulle jag tro...

Tack för alla svar!

Jag tror också att du behöver göra som Minett m fl föreslår. Här är förslag på växter som du kan sätta sedan, sådana som sprider sig:

näva (favoriten!), uppländsk vallört (varning! Den sprider sig enormt), astilbe (stavning?), hosta, penningblad och bergenia.

näva tycker jag är vackert och många tipsar om den som marktäckare, men i jämförelse med mossfloxen är den ändå inte lika bra tycker jag, dels har mina nävor inte växt lika fort och inte blivit lika täta heller. Mossfloxen är verkligen mosstät!

näva tycker jag är vackert och många tipsar om den som marktäckare, men i jämförelse med mossfloxen är den ändå inte lika bra tycker jag, dels har mina nävor inte växt lika fort och inte blivit lika täta heller. Mossfloxen är verkligen mosstät!

Visst har du rätt! Floxen är en utmärkt marktäckare. Men du hade svarat före mig, så jag lade till växter som föregående skribenter ej tagit upp. Och sedan är det ju det här med tycke och smak. Jag gillar näva mer. Det är väl bra att trådskaparen har lite att välja mellan?

Kan det bero på sorten näva eller den inte trivs riktigt i din jord? Själv har jag flocknäva och den täcker effektivt. Ett och annat kirskålsblad sticker upp men det är marginellt och har tacksamt nog samma färg som flocknävan.
Det är näsan meningslöst att försöka utrota kirskål om man inte har ett extremt avgränsat område, men däremot kan man trötta ut den genom att hålla efter alla gröna blad så att den hela tiden måste växa utan att kunna lapa energi från solljus. Ett skyffeljärn som man drar precis under jordytan är effektivt. Men jag tycker som sagt att det funkar bra med flocknävan.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 424
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 262
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 680

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka