Vad gäller markarbetet, absolut, jag är själv glad amatör och ja, jag tränar inte utefter de normer vi använde under min tid som hästskötare i travstall.
Vad gäller tungbandet så vet jag däremot inte. Tungbandet är ju inte bara för att hästen lyfter tungan över bettet, utan för att förhindra kvävning ("svälja tungan") Många travare är heta och hetsiga i loppen, adrenalinet kickar in löphuvudet, vad man nu än vill kalla det.
Jag är inte säker på att de lägger tungan över bettet för att de har fel bett, ont i munnen, utan snarare för att de är i stridens hetta och vill mycket.
Det är naturligtvis individuellt och jag tror att man säkert kan "bota" x% av alla tungbandsbärande hästar med att lägga mer energi på att undersöka orsaken och därmed undvika tungband, men långt ifrån alla.
Det är oxå svårt att jämföra vagnshästar med race hästar eftersom målet med prestationen är annorlunda.
Då menar jag att om hästen är tränad för dressyr tex, så får du fram ett visst beteende som främjar målet, och är hästen tränad för löpning så kanske det många gånger resulterar i en form av hetsighet som främjar detta målet..
Blev jag rörig nu?