Bra läsning även för oss Travfolk,även om allt kanske inte är

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare stally
  • Startdatum Startdatum
absolut, det är alltid bra, vill du ha synpunkter på denna artikel så tyckte jag nog inte det var några nyheter direkt, men metoderna svåra att tillämpa inom alla grenar. Markarbete i all ära, men med 7-8 passhästar som isåfall skulle gå både markarbete och kondis träning är inte applicerbart... På gott och ont...

Hej Ankan! Kul med EN som skrivit något!
Jag har själv debaterat m.k.t Tungbandet t.e.x. och ansett att man genom bättre inkörning kan slippa detta numera mer el. mindre obl. inom travet.
Därför har jag oxå skrivit till A.Ericsson och frågat hur det är inom körsporten,som jag sa tycker jag inte man ska stelna i ideer.
Kanske man inte kan träna markarbete med 7-8 passhästar omdagen,men kanske någon gång /vecka?
Jag tror absolut att en mera varierad träning kan öka hållbarheten på våra hästar?!

Vad gäller markarbetet, absolut, jag är själv glad amatör och ja, jag tränar inte utefter de normer vi använde under min tid som hästskötare i travstall.

Vad gäller tungbandet så vet jag däremot inte. Tungbandet är ju inte bara för att hästen lyfter tungan över bettet, utan för att förhindra kvävning ("svälja tungan") Många travare är heta och hetsiga i loppen, adrenalinet kickar in löphuvudet, vad man nu än vill kalla det.

Jag är inte säker på att de lägger tungan över bettet för att de har fel bett, ont i munnen, utan snarare för att de är i stridens hetta och vill mycket.

Det är naturligtvis individuellt och jag tror att man säkert kan "bota" x% av alla tungbandsbärande hästar med att lägga mer energi på att undersöka orsaken och därmed undvika tungband, men långt ifrån alla.

Det är oxå svårt att jämföra vagnshästar med race hästar eftersom målet med prestationen är annorlunda.

Då menar jag att om hästen är tränad för dressyr tex, så får du fram ett visst beteende som främjar målet, och är hästen tränad för löpning så kanske det många gånger resulterar i en form av hetsighet som främjar detta målet..

Blev jag rörig nu? :o

Jag är heller ingen vän av tungband, vad jag minns är det bara två av våra (start)hästar som gått med det genom tiderna. Vi testade det på systers ponny också, men ponnyer är ju som de är, så han sprang 10 sekunder långsammare om han inte fick han tungan över bettet. :o

/// ghost

Jag har samtalat med bl.a. vet. R.Svanholm om detta,Det är en fysiologisk omöjlighet för en häst att svälja tungan!

Det här är inte riktat till dig Ghost,utan alla som är intresserade av att deb. detta.

Men dessa vagnshästar som tävlar går ju i en kolosal fart mellan olika hinder.

Min åsikt är att vi "snabbinkör" travarna för mycket och har att lära av körfolk,precis som dom har av oss.

Du är aldrig rörig Gohst,bara intresserad! :)

Nej dom sväljer ju inte tungan bokstavligt, men kan dra den bakåt i sin iver att fösöka få tillbaka tungan då det gör ont att ha den över bettet och ha drag i linorna...detta gör ju att dom får minusluft och kan då kväva sig...eftersom dom först får panik för tungan, sen för att dom inte för luft...tungan kan då "stanna" i bakåtläge och syrebristen är ett faktum...det finns hästar som dött pga att folk inte "dragit fram" tungan direkt dom gått omkull( för omkull går dom)alternativt att dom dör i "farten" :crazy:

Jag tycker att tungband är ett bra säkerhetsalternativ, även om jag har haft hästar som gått utan, men dom flesta har det iallafall.....

X:akt så är det ju!tungan täpper till när bettet drar fast den så den täpper till luftintaget.Om den dessutom ramlar så kan den ju bryta nacken i fallet.

Tycker absolut att tungbandet är ett säkerhetsalternativ,är bara ute efter att det finns lärdom att hämta av dessa körkuskar.

Vi hade ett gäng 1,5åringar som vi körde in ala ridhäst med aschengrimma och de lärde sig hantera bettet på ett bättre sätt och slipper nu t.b.

Har även sett att man anv t.b. till.o.m på schettisar tycker känns lite onödigt.

Vi försöker oxå praktisera att släppa av hästar som är m.k.t. heta för att slippa dra i dom,kräver en del av kuskens känslighet. :)

Jag tycker att man hör på hästarna om tungan är på väg någonstans där den inte ska vara.
Väldigt få hästar "som håller tungan rätt i mun" rosslar i halsen medan de ligger på.

Hör man en häst låta så redan i bakvarv kan man kanske ana ugglor i mossen???

By the way, jag var inne på travshoppen hemma för att köpa ett tredelat 11,5 med platta i stället för kula (ska testa provlopp själv och det känns lite tryggare med ett skarpare bett då hon blir "på") och givetvis hade de 30 st. 12,5 men inget 11,5. Sedan började jag fundera på det som stod i artikeln om att minska bettstorlek och släppa ner bettet i munnen. Visserligen gällde det hästar som haft problem i munnen och hon går redan med bettet långt nere. MEN när hon strular med kuskarna sticker bettet ut så pass att jag funderat på om hon kanske till och med kan ha 10,5 mm. Ett sådant har jag redan efter mini-hästen, men vad sjutton ska jag hålla koll på om det skulle vara för litet?
Något mer än flagiga, skinnflådda mungipor eller om hästen skulle bli besvärlig i munnen?

Förresten är det där med att släppa av i stället för att dra i dem väldigt intressant, så försöker jag köra mina hästar för det mesta. Även i intervaller oavsett om jag kör dem på bana eller rakbana. Jag tycker att jag får den effekten att de förstår att det ska gå fortare de gånger jag har dem på bettet i stället. :) Jag tycker att de jobbar bättre med kroppen om de kan springa i en så naturlig hållning som möjligt i jobben.

/// ghost

Jag tycker inte att man måste ta hans ord på hundra proc. förståss men det kan ju vara ide att bara byta bett ibland om även inte för ofta.

Jag själv är tvungen att släppa av,orkar inte hålla emot.Sist gubben vann lopp ,du vet Sm uttagningen,körde han Clown Rick,en riktig hetsporre.
Han trivdes bra med Gubben,som bestämt sig för att inte "ta" i hästen ,vände sent upp bakom bilen så han kunde sätta nosen i grinden,500 i böter,men det var det värt!
Clownen började smågaloppa men gubb. satt bara still å vann ju loppet! :D

Tro inte att det bara är artikeln som får mig att testa det här bettet, jag är egentligen helt såld på tredelade bett och hon har gått med ett med kula i flera år. Men när hon får sina "intensiva" (het är inte riktigt rätt beskrivning men hon blir väldigt "on") vill man ju inte riskera något för de andra ekipagen. Hon hänger i bettet så pass att jag från början var helt skakis efter att ha varmkört henne före värmningen på banan. :crazy: Nu har hom ändå förbättrats så pass att jag tror mig orka lite längre innan mjölksyran sätter in...

Anledningarna är dels att det bettet hon har sticker ut en del på ena sidan när hon får för sig att hon glömt vad styrning är (händer när andra sitter bakom) och att jag blev förb****d för att närmsta travaffären glatt försökte lura på mig ett 12,5-bett som jag faktiskt redan har ett hemma. :crazy: :devil:

Jag tror att det är lika vanligt att man har för stora bett på travhästar som det är att man har det på ridhästar.
Mitt uppvaknande angående bett kom redan för fyra år sedan när vår tandis satte tumstocken i munnen på mini-damen och upplyste mig om att hon som störst skulle ha 10,5. Jag blev nästan idiotförklarad när jag köpte bett till henne. :D

/// ghost

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 734
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 234
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag är verkligen inge bra på sånthär. Jag vet inte hur jag ska hantera situationen. Jag känner mig som en kaviartub med locket på...
Svar
8
· Visningar
1 693
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 566
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar