Bra kontakt övningar vill jag ha

Rotterö

Trådstartare
Jag skulle vilja ha tipps på bra övningar för att öka kontakten i lydnaden.
Så man får hunden att titta på föraren.
Jag har kommit ganska lång med min 1 åriga rottis

Men behöver få henne mer fokus på mig.
Särskillt vid störning
tex som bilar andra hundar mm
många bra tipps tack

Sv: Bra kontakt övningar vill jag ha

Jag var på ett seminarium i helgen och fick lära mig att när hunden väljer att titta bort i fotgåendet så måste man störa den.
Ex, du går fot med din hund och du har kontakt, så fort kontakten bryts stannar du. Hunden måste alltid få beröm när den väljer att ta kontakt med dig, det måste inte vara ett himla tjohej. Det beror på hur signalkänslig hunden är och hur långt du har kommit. Ibland kan det räcka med ett "glatt ansikte" och viska tex "bra" verkar effektivt . Viskningar funkar på både människor o djur för att påkalla uppmärksamhet.
Nu ska jag ut o träna jag med :D

Uppdatering!

Jag har varit o tränat o övat med alla tips jag snappat upp på seminariumet. Det gick KANON:banana: :idea:

Vi är i början . Hon är bara 1 år. Men mycket duktig .
Hon lyssnar bra när vi är på tränings platsen mm.
Men på vägen när bilarna kommer är det O möjligt.
Lika så på ett ställe där 2 hundar springer innan för ett staket.
Där blir hon helt blokerad. INGET fungerar då.

Men nu i kväll tränade vi på en grusplan. Hon följer med hur fint som helst. Vi gick i vänster cirklar o h cirklar. Snabba vändningar. Helt om halt osv
Det fungerar gör bra då.

jag hade en schäferhane som jag tränade fokusering med framför spegeln, så fort han var fokuserad på mig fick han lågmälda beröm.
Jag lärde mig också att se när han var fokuserad utan att jag behövde titta ner på honom.

Han var en något stökig kille som hade svårt med fokus. Jag tränade från väldigt korta stunder fram till att stunderna med fokus blev ganska långa.

Jag har tränat platsliggande på liknande sätt, fast ute.
Positivt med väldigt korta sekvenser för att trappas upp till 30 minuter och lite till ibland. Efterhand med kraftiga störningar, fotbollslag som tränar och liknande.

MMpersson

kan du inte börja med mindre störningar då? Kanske att någon av dina kompisar pysslar med en boll avsides? Du kanske helt enkelt måste prova att korrigera en gång och när hon vänder huvudet mot dig berömma?

Försök lära in ordet kontakt tex. på olika vis.

Jag fick bla tipset att ta en godis i handen, håll handen ner längs sidan vid hundens nos. Hunden kommer att försöka komma åt godiset o till sist tittar den upp på dig. Beröm öppna handen.
Öka succesivt tiden du kräver att hunden ska titta på dig innan berömmet. O lägg till ordet kontakt. Hunden lär sig att kontakt innebär att den ska söka ögonkontakt med dig o utifrån kontakten kan du ge nästa kommando.

Tänk på att börja träna i ostörda miljöer, tex hemma. Kräv att hunden går kanske två tre steg med full kontakt , när det funkar så utöka långsamt. Först då börjar du kräva samma sak i miljöer med störning. Men då får du sänka kraven till ursprungsnivå igen. Bättre att lyckas en liten bit o sen låta hunden gå "fritt " igen än att hunden lär sig att släppa kontakten själv.

Om du har en leksak eller ngt som hunden gillar att lattja med tillsammans med dig så dra fram den när ni ska gå förbi störningarna, funkar inte det? Eller ett paket bacon.... :rofl:

Jag har en kille på 11 mån, där är mkt som susar i kupan nu. Speciellt andra hundar stör kontakten . Vi tränar mest i störningsfria miljöer för att han ska lyckas o vi tränar kanske inte mer än 10-15 min o då leker vi hälften av tiden . Resultatet är att han tycker att det är skitkul med kontakten. det innebär ju att antingen kommer det en godis eller en leksak o så har vi skitkul ihopa, detta gör att kontakten blir väldigt intensiv från hans sida.
Med andra hundmöten o svåra situationer så har jag stor nytta av tex leksaken, denna leksaken använder vi BARA när vi tränar o leker tillsammans så den är speciellt rolig för honom. han får ALDRIG leka själv med den utan vi leker tillsammans med den, så den blir faktiskt roligare än de andra hundarna vi möter.

Detta blev långt o kanske lite rörigt men jag hoppas du får ut ngt av att läsa det. :D

Det låter bra.

Vi tränar lydnaden hemma eller på en bra enskild plats. Där fungerar det kanon bra.
Hon har kontakt mycke bra.
Men så går vi ut och promenerar. Då måste vi ut på vägen. Där alla hämska bilar är.
Hon kollar bakom springer fram efter bilarna.
Men stannar jag stanna då står hon still och kollar runt.
Hade boll med sist. Men det hjälpte inget.
När vi går förbi hundarna laddar hon redan 200m innan vi kommit fram.
Helt okontaktbar. BARA på detta ställe hundar innan för staket.
I går gick dom på ett annant ställe i en hund gård. Då brydde hon sig inte alls.

Jag skall testa med leksak.
Hon är väldigt duktig annars

Försök att få kontakt med henne innan hon laddar. När hon väl gått igång så förstår jag att det är försent.

Men om du tex börjar köra lite övningar innan hon laddar. O så försök bibehålla det hela vägen. För varje steg närmre hundarna hon klarar utan att ladda så gör ni ju framsteg. Till sist kommer du troligtvis vara mer intressant än dem.

Godis funkar super på min unghund, han har lätt att gå upp i varv o många gånger när jag tappar kontakten med honom så kan det räcka med att jag sätter mig ner hos honom, lägger en godis på knät där han ska ta kontakt innan han får den. Det lugnar oftast ner honom mkt o så kan vi jobba vidare därifrån med fin ny kontakt.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 216
Senast: Hermelin
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 453
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 434
Senast: Trassel12
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 558
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix