Bra klickerord!

Fossing

Trådstartare
Vill börja med klickerträning, men tycker det verkar bökigt att ha en klicker, så jag tänkte fråga om tips på bra klickerord som man kan göra även när man inte har händerna fria.

Kanske något speciellt läte? Ett pussljud? En vissling? Ett konstigt ord med speciell betoning? Hjälp!
 
Sv: Bra klickerord!

Använd det ord du tycker funkar bäst och som känns lättast att säga för dig - och som du inte använder i andra sammanhang. Man kan ju t ex helt enkelt använda själva ordet "klick".

Själv använder jag ordet "bra" - men då får jag också vara väldigt noga med att inte "slarv"-använda det i andra sammanhang, utan bara när jag tränar, eller vid tillfällen när jag vill tala om för hästen att den gjorde något rätt.
 
Sv: Bra klickerord!

Varför inte ett kort "nu!"?
Knappast troligt att du använder i andra sammanhang med hästen, lätt och närmast självklart som reaktion när hästen gör rätt.

LIA
 
Sv: Bra klickerord!

Ta något som känns naturligt, något som kommer automatiskt.
Själv säger jag good boy/girl, det var nåt som bara kom och som för mig "ligger bra i munnen"
Fick filmen "Motivera din häst" med Ellen för nåt år sedan av mina föräldrar, Ellen säger samma ord! Så det verkar ju funka för fler än mig.
Tänk inte så mycket, bara ta något, hästen bryr sig ju inte ;)

Lycka Till med tränandet!
 
Sv: Bra klickerord!

Klicka med tungan borde vara enkelt och bra, kommer fram meddetsamma och är inte långt... Och så har men det alltid med sig, tungan och munnen då....
 
Sv: Bra klickerord!

Klicka med tungan borde vara enkelt och bra, kommer fram meddetsamma och är inte långt... Och så har men det alltid med sig, tungan och munnen då....

Då gäller det att man inte använder det som smackning bara! :D
 
Sv: Bra klickerord!

Oooops! Tänkte inte på det! Då kan det helt klart bli full fart på pållen...:)
B.B
 
Sv: Bra klickerord!

Jag "klickar" med tungan, inte riktigt ända framme vid tänderna, utan lite längre bak. Det låter ganska likt klickerljudet, men fördelen är att man aldrig kan glömma den nånstan, den är ju så att säga alltid med:)
 
Sv: Bra klickerord!

Jag "klickar" med tungan, inte riktigt ända framme vid tänderna, utan lite längre bak. Det låter ganska likt klickerljudet, men fördelen är att man aldrig kan glömma den nånstan, den är ju så att säga alltid med:)

Hur urskiljer hästen det från smackningar då? Eller använder du inte det?
 
Sv: Bra klickerord!

Nej, jag använder aldrig det ljudet, jag säger vad jag vill med ord, tex fraaamåååt, öööka, osv.


Men nu när jag sitter och testar ljudet så är det inte riktigt samma som smackljudet, iallafall inte det jag gör. Smackljudet gör jag väldigt långt bak i gommen, lite på sidan av munnen, och grövre så att säga. Klickerljudet är mellan smackljudets position, och längst fram mot tänderna, liksom mitt uppe i gommen,och lite "mildre" än smackningen. Dessutopm gör jag smackljudet med ganska stängd mun, elelr hur jag ska uttrycka mig, munnen ser ut som om jag säger O i mungipan, och mitt klickerljud gör att jag ser ut som jag säger IIII med munnen. Det låter väldigt likt det ljud du får fram i en klicker.

Vääldigt svårt att förklara märker jag, men huvudtanken var att hästen hör skillnaden om jag skulle använda båda ljuden!:)
 
Sv: Bra klickerord!

Vart kan man köpa en "klicker"? Tacksam för svar! Vill börja träna så fort som möjligt :D Hon kan redan lite YOGA övningar som jag lärt henne :banana:
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 115
Senast: tuaphua
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
996
Senast: soom
·
Relationer Det har börjat störa mig hur svårt jag har för att be andra människor om saker och ting. Det kan handla om allt från att jag säger...
Svar
12
· Visningar
933
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp