Bra huvudövningar

Wysiwyg

Trådstartare
Skulle behöva lite hjälp med dressyrövningar för en pigg dam! Innan hon kommit igång ordentligt kan det vara problem att till och med gå en kortsida utan att börja dra upp tempot.

Brukar ligga och rulla på diagonalerna och växla mellan skänkelvikningar, slutor och några steg skänkelvikning - två rakriktade - resten sluta etc. Dock börjar jag känna att jag vill ha lite variation för både mig och hästen :D

Gärna lite kluriga övningar som hjälper mig att bli snabbare i hjälpgivningen och mer följsam och får hästen att sakta ner och tvinga fundera lite över hur hon ska bära sig åt.

När hon kommit igång ordentligt och fått gå ett tag är hon helt underbar och fullt reglerbar men till en början har hon en förmåga att bli så ivrig att hon liksom gasar på bara för att få det att hända någonting. Halvhalt-halvhalt-halvhalt funderar inte heller, det tycker hon är tråkigt. Det ska flyttas och hända saker!

Tack och bock (på förhand) :bow:

Sv: Bra huvudövningar

Hår går det med övergångar, tycker hon att de också är tråkiga? Ca 5 steg i samma gångart, sedan byte. Du kan också rida övergångar i skänkelvikning och sluta, se bara till att hon fortfarande gör det hon ska så att hon inte blir rak/stretar emot/tappar linjen under tiden.

Rider du skolor mm på andra linjer än diagonalen, man kan t ex påbörja öppna på långsidan, rida en halv volt till kvartslinjen och köra sluta där, en halv volt till medellinjen osv.

Jag gillar också att rida på fyrkant med vändning på bakdelen i hörnen, går att rida i åttkant och variera storleken, rids i alla gångarter och variera gångarten mellan hörnen.

Eller rida på åttvolt där du varje gång du ska byta varv lägger en mindre volt åt båda hållen (du kommer på volt i höger varv, innan du byter till vänster så rider du liten volt åt vänster, liten volt åt höger och sedan går du ut på åttvolten vänster varv).

Jag gillar också att rida tempoväxlingar, bara några steg innan jag byter steglängd.

Hoppas du fått några tips, lycka till iaf!

Liknande trådar

Hästvård Gör ni något särskilt för att motverka att hästarna får så himla dålig päls under senare delen av vintern? Just den här perioden efter...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 072
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 149
Senast: cassiopeja
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 368
Senast: alazzi
·
Dressyr Frågar åt en vän då jag inte är helt bestämd själv över vad problemet kan vara och känner att jag inte kan ge så bra råd. Alltid svårt...
Svar
10
· Visningar
1 831
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka