bra hoppövningar för mig och hästen...

Empalie

Trådstartare
jag och min nya pålle har hunnit hoppträna några gånger under hösten/vintern. Jag har själv inte hoppat på fyra år så det är ett tag sedan. Hästen är fyra år och har fin hoppstam(converter calido), tänkt som dressyrhäst(fina gångarter) men även hoppa lite för kul och ev ngn tävling. Hästen har en otrolig talang och löser det mesta men jag måste öva. Jag har svårt att hålla balansen och faller lätt framåt eftersom hon vissa språng hoppar väldigt högt över hinder. Jag kan även känna att jag har väldigt mycket fokus på avstamp och måste släppa det lite tror jag och bara rida på framåt. Styrketräna sa tränaren också så jag har tyngden i knäna och ska vara flexibel där.
Jag har min duktiga hovslagare som hoppar henne vid varje skoning.

Jag behöver nu bra tips på övningar somkan öva min sits och balans.
Är det bra och köra med galopp eller travbom för att framförallt hjälpa mig. Det kan kännas bättre för mig att travhoppas ibland faktiskt.
Behöver också lite pepp för att få lite självförtroende vad gäller höjder och så. Kanske ngn som varit i samma sits????

Sv: bra hoppövningar för mig och hästen...

För sitsen är studs en bra övning och för självförtroende funkar 5½ utmärkt

Sv: bra hoppövningar för mig och hästen...

studs! :) 3 studs --> ett galoppsprång m ca 50cm räcke--> ett galoppsprång --> 3 studs är bra för både häst o ryttare :)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 253
Ekonomi & Juridik Hej! Jag kommer inom snar framtid att lägga ut min häst på försäljning. Det blir första gången jag ska sälja en häst och jag har några...
Svar
9
· Visningar
2 768
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 584
Senast: akleja
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 831

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka