Bra hopponny men lite skraj..

9

909ellie909

Hej!!
Jag har en hoppponny som just nu tävlar LA , senare till hösten MVSB .
han hoppar mycket bra men är lite rädd av sig när det kommer tex. vattenmattor,mur, elr saker under hindret..
han tycker om att hoppa men är tyvärr lite tittig och rädd. Han ni ngr knep om hur jag kan få han att inte titta på sakerna utan bara hoppa? :P

tack på förhand!:banana:

Sv: Bra hopponny men lite skraj..

Hoppa titthinder. Gör titthinder till det vanligaste som finns! Så varje gång ni är på banan/i ridhuset, ha något titthinder där och gärna annat att titta på också. Träna typ ALLTID på titthinder, och försök få dem så konstiga som möjligt (typ sthlm horse show-style)
Och även när du rider ut, försök rida där det finns mycket "läskiga" saker. Och var bara lugn hela tiden så ponnyn förstår att det inte är något farligt.
Till slut är han så van med alla dina tokiga upptåg ;) att han tycker att hindren på tävling är rena barnleken, eftersom ni brukar hoppa över mkt läskigare grejer hemma :)

Sv: Bra hopponny men lite skraj..

Sådär va min ponny med och min unghäst, de är bara o träna, vi ställde klarblåa hinkar underhindren o ankor i vatten mattorna o la täcken med skrikiga färger vi hinden, o hoppade låg mur med konor på osv, de finns inte mkt som skrämmer henne nu :) De viktigaste är att du inte gör en storsak av de för då kommer hästen också göra de :)

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 638
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 632
Hästmänniskan Hej! Måste få ventilera mig lite och hoppas på att få lite kloka ord. De senaste åren har varit kaos för mig både jobb och hästar. Har...
Svar
18
· Visningar
2 673
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka