Bra hemmakurer vid städning

MissFideli

Trådstartare
Brukar titta på How clean is your house när jag är hemma, och jag gillar att dom tipsar om bra "hemmakurer" att använda sig av vid städning. Jag använder idag kemikalier, men skulle gärna byta dessa mot bra hemmasaker.
Så vad kan ni tipsa om?
Viktigast är förstås fettlösande till köket.

Sv: Bra hemmakurer vid städning

Äsch så noga är det inte. :p Man kan dela en citron och gnugga med den.
Strö bakpulver på det smutsiga och häll vinäger på. Vinäger kan man använda som det är också eller spä med vatten.
Bakpulver kan man använda med lite vatten till att skrubba bort témissfärgningar i muggar.

Jag kom just på att man kan använda salt också :idea: Det är visst bakteriedödande och man kan skrubba t.ex. träskärbrädor med det.

Hittade lite städtips från svenska motsvarigheten Rent Hus: http://www.tv4.se/1.318857

Senast ändrad:

Såpa! Har bytt ut alla rengöringsmedel mot såpa. Tycker det är mycket bättre och luktar fräschare och så fungerar det på de flesta material.

Såg i går där de tipsade om rengöring av linoleummatta. 10 droppar diskmedel, en dutt klorin och lite teatreeoil (stavning?) i kallt vatten. Torka med trasa. Enligt programledarna är teatreeoil bakteriedödande.
På TV i alla fall häpnadsväckande resultat.
Funderar på om man törs prova.

kl

Nån som har nåt tips på hur man kan få sin rostfria diskbänk mindre flammig?

Såg i går där de tipsade om rengöring av linoleummatta. 10 droppar diskmedel, en dutt klorin och lite teatreeoil (stavning?) i kallt vatten. Torka med trasa. Enligt programledarna är teatreeoil bakteriedödande.
På TV i alla fall häpnadsväckande resultat.
Funderar på om man törs prova.

För att teatreeolja ska vara effektivt behövs en blanding på minst 3%, och då bli det ddyyrrtt. 100ml kostar i runda svängar 150 kr.

Senast ändrad:

Dessutom är ju klorin bakteriedödande, så varför lägga till ytterligare en dyr ingrediens när klorinet gör jobbet?

Jag är tveksam till om linoleum mår så bra av klorin.
Klorin behövs väl knappast i ett normalt hushåll :confused:

Har varit på ett "städparty" och där användes i princip bara någon sorts olivtvål och citronsyra samt deras trasor och det blev faktist rent och fint.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 659
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 032
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 027
Senast: Sasse
·
Kultur Ge mig tips! Runt 20 min/avsnitt, gärna lite smart. Älskar brittiska serier som Mighty Boosh, Peep show, Office och IT Crowd, alla de...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 571
Senast: Rhinos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar