Bra första hund?

J

jeeenny_

Undrar vad det finns för raser som kanske är bättre "första hundar" än andra.
Ska inte skaffa någon precis nu då jag och pojkvän bor i lägenhet och jag känner att jag vill ha mer utrymme för en hund att bo i + lite egen uteplats.
Vill ha en inte allt för liten, men inte allt för stor heller :confused: :smirk:
Nått förslag?

Sv: Bra första hund?

Svårt att säga en ras då du inte skriver någon om vad du vill göra med hunden. Så några frågor som hjälper på traven......

Vad vill du göra med hunden? (spår, sök, agility, osv)
Hur mycket tid har du tänkt i motion dagligen?
Hur mycket tid vill du lägga ner på pälsvård?

Har väl mest tänkt ha en sällskapshund.
Daglig motion beror väl lite på vad det är för hundras, men är gärna ute för att aktivera den, långpromenader.. plus fälten man kan släppa lös den på ute vid stallet.
pälsvårdstiden är inte så viktig, hittar jag en hund som verkar bra så får ju pälsvåden ta den tid det behöver.

Jag skulle tipsa dig om att läsa på om de sällskapsraser vi har, de är en hel drös med olika utseende och pälsvård.

Spaniels och retrievers är ofta bättre förstahundar än tex terriers eftersom de är mjukare i sitt sätt och ofta mera lättlärda.

Jag skulle rekommendera golden,labrador eller flat om du vill ha en mellanstor hund. Vill du ha en liten så är ju cavalieren eller cockern trevliga hundar.

Säg till om du vill veta mer om dessa raser! ( har en golden själv, men har erfarenhet av alla fem raserna)

Mvh Anna

Ja skulle tipsa dig om en ras vid namn Shih Tzu, tibetansk tempelhund. Bra lägenhets hund, som inte kräver allt för mycket motion, gillar att busa o lära sig saker. Är ett jätte sällskap o älskar att ligga på soffan o bli uppassad! Allergivänliga, löser ej hår!
Du kan ta med den i cykelkorgen, väger mellan 5-8 kilo.
En liten hund som tror han är mycket större!
Ej skällig, men en bra vakthund..
Ja har själv 2 st, far o son.. mina bebisar.
Dom är med överallt, stallet, i affären i en hund väska..
Finns inget bättre val!

Jag tycker att en retriever är en relativt bra nybörjaras. Men man ska inte underskatta behovet av motion och uppfostran. Man behöver lägga ned rätt så mycket tid på det de första åren. Det är oftast glada och roliga hundar och de anser också att alla andra tycker likadant! Människor och andra hundar är högintressant och det är väl där man får lägga ned mest tid. Att ha en 9 månaders glad och människoälskande Labrador lös på gångvägarna hemma vid husen är kanske ingen hit :angel: Så det bör man kanske tänka på innan om det passar en.

Min ena Labrador bryr sig inte om folk och den andra är verkligen schablonbilden av Labrador. Nu har hon lugnat ned sig men varje gång vi passerar en människa så går svansen på henne och hon bara väntar på att jag ska ge henne frikommando. Jag litar ännu inte på henne fullt ut :devil:

Så är man beredd på att man kan få en hund som kräver mycket så har man ju världens bästa hund som man kan träna vad man vill med!! (För träning får man nästan räkna in att de behöver en stor portion av i början...)

Senast ändrad av en moderator:

dubbelt dubbelt

8910

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 567
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 859
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 693
Senast: ii-ssa
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 474
Senast: Tuggben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama