Sv: Bra form?

Som jag skrev förut jag har en ny sadel och använder ingen av dom andra längre, den nya sitter längre bak och inte i bakvikt..

Hur ska jag göra för att "rida igenom" honom ordentligt då? :confused:

Det är inget fel på sadlingen, sadeln kanar fram under ridpasset. Vet itne riktigt hur jag ska göra för att det ska stanna kvar ;) Någon som har något tips ? Jag kan inte komma på något annat än svanskappa, å det är väl inget man sätter på halvblod ? :)

I värsta fall.

Jag har fått still på en del sadlar genom att stoppa lite mer framtill i sadeln.

Om du lägger den på hästen utan schabrak och stigläder och stigbyglar och gjord - och sen trycker lätt på framvalavet - tippar den framåt då?

Om du trycer på bakvalvet - tippar den bakåt då?

Om du sticker in handen under mitten av sadeln har du en brygga där - dvs att sadeln trycker mer framtill och baktill än på mitten?

Tack susan jag ska prova det imorgon ;) Det är inte det att jag skulle skämmas för det men de skulle se väldigt konstigt ut ;)

Jag provade det som susan sa:

När jag tryckte på framvalvet så hände inget.
När jag tryckte på bakvalvet åkte framvalvet upp någon centimeter.
Det var ingen "brygga" under sadeln heller.

Prova en svanskappa under en period.
jag hade själv en häst som haft en dålig sadel - han litade inte på den nya utan sänkte ryggen.
Med svanskappa en period så vågade han lita på sadeln

Däremot gick det inte att galoppera i den för han hade så extremt rörlig rygg.

Men prova - man lär sig mest av att prova sig fram :)

Det finns en billig grej, som i princip ser ut som ett T, som du kan köpa tex på Börjes för ngn tia eller så.
Den trär man in mellan bossorna framifrån, bakåt. På den finns en ögla om jag minns rätt, där du fäster svanskappan. Mkt enkelt.

gramman är kort och koncist inte bra för att den ger denna effekten:

form.jpg

(röd)

Jag kollade in på börjes hemsida men jag kunde varken hitta någon svanskappa eller "svanskappehållare"

Yes..! Dom hade "svanskappehållare".. får åka dit någon dag å köpa både svanskappa och "hållare" ;)

Jag var på träning härrom dan och fick höra av min nya ridlärare att han tar väldigt små steg och nu är jag säker på att det beror på sadeln, vad kan det annars vara? :confused: Är så trött på det här.. Gör allt jag kan för att han ska gå bra, men alltid är det något som förstör :( snart skiter jag i sadeln och rider barbacka, fast det blir nog lite ssvårt på träningen när vi hoppar 120 :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 013
Senast: Freazer
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
718
Senast: Miingla
·
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 109
Senast: cewe
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 594
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka