Bra-för-magen-foder?

Sv: Bra-för-magen-foder?

Lord Owen skrev:
A-fil och asidofilus är ju bra för människomagar, skulle det kunna vara bra för hästmagar också? eller är det inte samma slags magbakterier eller magbalans? har hört att hästar har "jäsmage" men vet inte om det är likt människors eller inte. tänkte bara om man kanske kunde ge fil åt hästen, om det skulle vara bra? en liten fundering :crazy:

Det funkar fint på hästar med, men de brukar inte gilla det så värst, och så blir det dyrt, för du lät tippa i den iaf en LITER a-fil/dag.

Vill du ge det absolut bästa så köp Pro Equo (ATG Täby har den btw, du som skulle till stockholm). Det är ensilerad havre med levande magtarmbakterier utvunnen ur frisk hästtarm. Enda i sitt slag på marknaden.

Dock ska det förvaras i kylskåp och har begränsad hållbarhet (tre månader har jag för mig, eller var det tvåå..). Samma tillverkare som gör ProViva dryck för människor etc. Kan leta fram en länk om du vill ha.

Det är som sagt det absolut bästa alla kategorier, men det är - såklart - ganska dyrt. Om det är något du vill använda i ditt fall får du ju välja själv =)

Jag använder Bakteriebalans från Protect jag. Kraffts Magtarm fungerar med men är så dyr och så luktar och smakar den PÄCKEL tycker mina hästar. Bakteriebalansen är mycket billigare men ffa är den smak och luktlös.

Pro Equo ser ut som, luktar som och smakar som hel havre i filmjölk förresten.
 
Sv: Bra-för-magen-foder?

Kan det ha att göra med om den är syreberikad eller inte?

Jag fick rådet att ge Pinky aloe vera i fodret i 2 veckor för magen, men jag skulle absolut inte köpa den syreberikade varianten, utan den "vanliga".
Nu minns jag tyvärr inte varför, för det var några år sedan, men det kanske kan vara de biverkningarna du menar?
 
Sv: Bra-för-magen-foder?

pinky skrev:
Kan det ha att göra med om den är syreberikad eller inte?

Jag fick rådet att ge Pinky aloe vera i fodret i 2 veckor för magen, men jag skulle absolut inte köpa den syreberikade varianten, utan den "vanliga".
Nu minns jag tyvärr inte varför, för det var några år sedan, men det kanske kan vara de biverkningarna du menar?

Ingen aning, det stod bara aloe vera. I biverkningsrapporterna alltså. Inget om den var syreberikad eller ej. Dock var det i samtliga fall juice (jag har ingen aning om det finns i t ex pulver eller ej?).

Sen, de flesta, både folk och fä, klarar det ju fint. Men man vet ju inte innan, så jag skulle som sagt inte våga prova på en häst som redan innan har dålig mage.
 
Sv: Bra-för-magen-foder?

jag tror inte aloe vera är min häst grej, däremot så kan det ju vara kul att testa fil då det är något JAG brukar bli bra i magen av :p :p .

alexandra: leta gärna fram länk ;) . var köper man det magfoder du använder?
 
Sv: Bra-för-magen-foder?

Lord Owen skrev:
jag tror inte aloe vera är min häst grej, däremot så kan det ju vara kul att testa fil då det är något JAG brukar bli bra i magen av :p :p .

alexandra: leta gärna fram länk ;) . var köper man det magfoder du använder?

Vilket magfoder menar du??

Pro Equolänken är borttagen tydligen, hittar ingen ny, bara en med kontaktuppgifter: http://www.proequo.se/

Men det borde gå att ringa någon av de som säljer det för mer info (jag köpte mitt från ATG-kliniken på Täby)
 
Sv: Bra-för-magen-foder?

jag menade Bakteriebalans från Protect :smirk:
 
Sv: Bra-för-magen-foder?

Lord Owen skrev:
jag menade Bakteriebalans från Protect :smirk:

Från Granngården/Odal, men vissa butiker menar envist att det utgått ur sortimentet och dragits tillbaka från tillverkaren medan andra har det. Hur knepigt som helst..

Nu har jag inte köpt nytt på ett år, så det är möjligt det dragits tillbaka nu. Eller om det bytts förpackning, det var prat om att pga EU-trams så skulle det inte få saluföras för alla de djurslag det gjordes innan. Kollade nordpost och det hade ett för smågrisar och kalvar med samma namn, måste dock kolla om det är samma innehåll fortfarande innan jag kan säga om det är samma med ny hink bara eller om det dragits tillbaka i sin urspungsform.

Det är ju dock inte ett FODER, utan ett tillskott att ge under en kortare period när hästen har en magtarmstörning eller vid foderbyte t ex.

Vill du ha foder snällt mot magen skulle jag överväga Krafft Rehab som är gjort för konvalescenter och ska vara skonsamt mot magen och lättupptagligt. Dock lär du ju se så det passar in i din foderstat =)

Foderjäst kan också användas för att stabilisera magen, det kan ges stadigvarande (är proteinrikt och B-vitaminrikt dessutom)
 
Senast ändrad:
Sv: Bra-för-magen-foder?

Granngården I Uppsala säljer Bakteriebalans. :) Det står att det är till gris och ko, men det är samma sak som man ger till häst.
Jag ger min "magsjuke" häst foderjäst, linfrö, b-vitamin och antingen Probimin, Bakteriebalans eller Krafft MagTarm, beroende på vad jag har hemma. :o
Han får magpulvret året om, bara halv dos när magen är lugn och snäll. :cool:
Mkt fibrer = mkt hö + god halm i boxen.
Alla foderbyten måste ske saaakta, helst under 2 mån. Är känslig även av byten av höpartier/kraftfoderpartier! :mad: Även från stall-bete och bete-stall.
Får ej äta hösilage - då blir det diarré och kolik direkt. :eek:
Tål inte pelletsfoder och pelletterade mineraler. Så nu äter han havre, Hestekraft och Betfor.
Rek. av min hemmavet och veterinären på MK/Ultuna.
Är utredd på Ultuna -98.
 
Sv: Bra-för-magen-foder?

Har också en häst men känslig mage. Han får massor av hö och står på havrehalm.. men inget tycks hjälpa. Han har varit känslig sedan förra vintern då jag provade ensilage vilket han inte tålde. Jag har tidigare provat magTarm men tyckte inte det hjälpte något. Foderjäst är det det dyrt? och påverkar den foderstaten mycket?
 
Sv: Bra-för-magen-foder?

puckis skrev:
Har också en häst men känslig mage. Han får massor av hö och står på havrehalm.. men inget tycks hjälpa. Han har varit känslig sedan förra vintern då jag provade ensilage vilket han inte tålde. Jag har tidigare provat magTarm men tyckte inte det hjälpte något. Foderjäst är det det dyrt? och påverkar den foderstaten mycket?

Foderjäst kostar här iaf 185 kr förkg. Och du ger 100 - 200 gram/dag. Så det är BILLIGT.

Det ger en del protein dock, men så mycket påverkar den inte.
 
Sv: Bra-för-magen-foder?

tål alla hästar foderjäst? det borde väl gå att få tag på på vilken vettig granngården som helst :d
 
Sv: Bra-för-magen-foder?

Lord Owen skrev:
tål alla hästar foderjäst? det borde väl gå att få tag på på vilken vettig granngården som helst :d

Granngården brukar ha ja. Om alla hästar tål det, jag ska inte svära på det men inte hört någon som inte gjort det. Däremot ÄTER inte alla hästar det.
 
Sv: Bra-för-magen-foder?

men om man blandar det med något smakligt så borde det kanske gå. det handlar ju inte om så stora mängder per dag. :smirk:
 
Sv: Bra-för-magen-foder?

Lord Owen skrev:
men om man blandar det med något smakligt så borde det kanske gå. det handlar ju inte om så stora mängder per dag. :smirk:

Bara att prova med just din häst, min valack tycker det luktar APA och skulle hellre dö än att äta det, oavsett vad jag blandar med.

Andra hästar äter det med nöje. Det är bara att prova.
 
Sv: Bra-för-magen-foder?

VA? Mina hästar gillar foderjäst!! "Svarten" åt inte första 2 dagarna hon fick det i betforn, men sedan andra dagen hade hon ätit upp det på natten. Nu tycker hon att det är jättegott...
Tror att de inte gärna smakar första gången för att jästen luktar illa, men tror inte att det smakar illa, för när de väl smakat så äter de!! Foderjäst tillsammans med betfor är enda sättet att få min kräsna kuse att äta mineralerna (som säkert inte SMAKAR lika gott, men inte direkt luktar något)
Prova... :banana: :idea:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
909
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 406
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
299
Senast: screen
·
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 605
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp