Bra-för-magen-foder?

Sv: Bra-för-magen-foder?

Det verkar som din häst har en obalans i mage/tarm, vilken håller sig symtomfri vissa perioder. Kanske är det en hög känslighet som är "boven", d v s det krävs väldigt lite för att det ska bli kaos i magen. Inte ovanligt hos tävlingshästar som lätt får en släng av magkatarr. Hos dem behöver det inte synas några symptom som lös/hård mage, det går i många fall att känna igen på uppförandet (när man vet vad man ska titta efter).

Det brukar i sådana fall fungera bra med en kur av t ex Mag/Tarmbalans för att sedan vara noga med övriga rutiner, stråfoder, miljö etc. Ibland går det inte att undvika magkänningar, t ex vid tävlingar, transporter, medicinering.

Att sträva efter är att ha en symptomfri plattform att börja analysera utifrån. Kort sagt; ger du en dos av t ex Mag/Tarmbalans och får hästen symptomfri kan du sedan hålla ett vakande öga NÄR det uppstår hård/lös mage. Sedan får du helt enkelt nysta utifrån det. Den här egna analysen brukar också uppskattas av veterinären om man går vidare med problemen.
 
Sv: Bra-för-magen-foder?

VAr kan man köpa mag tram balans och vad kostar det? Det kan ju inte vara dåligt att prova det i alla fall :bump:
 
Sv: Bra-för-magen-foder?

Har haft samma problem med min. Hon har varit skadad & skrittas bara, + att allt hösilage hon äter i hagen ju blir lite halvfruset, så varför hon är så dålig i magen vet jag inte, men jag gissar att det är en kombination av lite motion, stress & frusen mat. Jag ger henne nu foderjäst som kan vara bra vid mag/tarmstörning, + att man kan ge det under en längre tid än "mag-tarm från krafft" t tex.
Märker faktisk en viss skillnad även om magen inte är 100% bra.
Så det kan ju vara värt att prova!!
 
Sv: Bra-för-magen-foder?

Där de har Krafft-produkter, bl a Granngården har det.

Foderjäst tycker jag är mer av en underhållande åtgärd, det är ju främst B-vitaminet som är postivt för floran.

Har aldrig hört om maxtid för behandling med Mag/Tarm, däremot behövs det knappast mer än en vecka...
 
Sv: Bra-för-magen-foder?

Ja min häst var helt brsa i magen innan han blev konvalescent, tror att medicineringen startade allt och sedan blev stressen som kom med överskottenergin plus den minimala rörelsen för mkt för lilla magen :(
 
Sv: Bra-för-magen-foder?

jag brukar köra med fil, helst verum hälsofil, om bajset är löst..
funkar ok :)
 
Sv: Bra-för-magen-foder?

NSAIDpreparat dit fenylbutazon hör kan ge en grovtarmsinflammation som kan ta flera månader att läka. Det kan vara det din häst råkat ut för. Under tiden skall du vara så snäll mot tarmslemhinnan som möjligt. Inga kraftiga foderbyten, inget laxerande. Det bästa är om man kan få tag på ett fint lättsmält gräshö – med fint menar jag inte grovt. Psyllium – loppfrön kan vara bra i små kontinuerliga doser men inte i laxeringsdoser. Olja är laxerande och bör i princip undvikas. Dock skulle små doser linolja eller linfrökaka teoretiskt kunna tänkas vara bra. Dels är det lättsmält näring dels skulle de fleromättade fetterna av omega-3 typ kunna hlälpa till i reparationsarbetet, men det saknas studier om detta.
God jul
Helena
 
Sv: Bra-för-magen-foder?

Om man pratar om smörjning så är det normalt sett grovtarmen man vill smörja o då gör vanliga oljor i rimlig dos ingen nytta eftersom de tas upp i grovtarmen. Vid grovtarmsförstoppning är det paraffinolja man skall använda detta är dock inte bra för en irriterad tarm.
PL
 
Sv: Bra-för-magen-foder?

Har också en ponny som är lite lös och blir jättelös vid tävling, fullkomligt rinner ur henne då.
Har köpt Biofarmabs FiberPlex och gett det till henne. Har märkt en liten förbättring men funderade också på om jag ger lite för mycket bra-för-magen-produkter.
Hon får morgon betfor, linfrö och FiberPlex.
Kväll betfor, FiberPlex.

Kan det vara så att de jobbar mot varandra när jag ger dem samtidigt?

Funderade också på vad lovisaeleonora menar att man ska titta efter när du skrev: Hos dem behöver det inte synas några symptom som lös/hård mage, det går i många fall att känna igen på uppförandet (när man vet vad man ska titta efter). Vore intressant att veta vad man ska titta efter då det låter lite som ett problem jag har.
 
Sv: Bra-för-magen-foder?

om nu hästen har en lätt grovtarmsinflammation, kan då t.ex. kraffts mag tarm balans hjälpa mot det? :confused:
 
Sv: Bra-för-magen-foder?

Där ser man! Tidigare, på den tiden jag jobbade med hästar, hade vi en kuse som hade återkommande förstoppningsproblem (möjligen beroende på tarmvred och en operation för detta?). Veterinären gav då rådet att ge matolja dagligen, 1-2 dl/dag för att "smörja upp maskineriet". Det fungerade så till vida att det var väldigt sällsynt med förstoppning hos hästen efter att vi börjat, men det kan alltså ha varit en slump? (eller andra faktorer)
 
Sv: Bra-för-magen-foder?

Vad jag tänkte på var närmast att när man lär känna hästen och problemet är det relativt lätt att se när det börjar bli problem. Vissa hästar tar längre tid på sig med kraftfodret, andra börjar blöta grovfodret, en tredje får ett rörelsemönster med bakknäna som kan tyda på att det känns lite irriterat i magen. Någon börjar slå i väggarna när det är spring i stallet - listan kan göras rätt lång över "underligheter" som dykt upp plötsligt men försvunnit när magen fungerat igen. Det här är givetvis en förteckning över allmänt missnöje hos hästar, men inte sällan fungerar det behandla enligt "magproblemteorin".
 
Sv: Bra-för-magen-foder?

Jag ger mina hästar och mig själv aloe vera, det är toppen för kännsliga magar.

Dessutom har det massor av BRA bivärkningar.

Min kommpis häst hade lite problem med magen för den fick hösilage, när den hade fått Aloe i fem dagar ringde hon mig och berättade att han var bra.. :d
 
Sv: Bra-för-magen-foder?

just nu är pållen bra i magen, får se om det håller i sig bara :angel:
 
Sv: Bra-för-magen-foder?

angelaL skrev:
Jag ger mina hästar och mig själv aloe vera, det är toppen för kännsliga magar.

Dessutom har det massor av BRA bivärkningar.

Min kommpis häst hade lite problem med magen för den fick hösilage, när den hade fått Aloe i fem dagar ringde hon mig och berättade att han var bra.. :d

Hej, undrar hur mycket du ger din häst, vart köper du produkten. Är väl som vanligt inte helt gratis, det brukar det ju inte vara till våra älsklingar. Men, bättre betala än att ha en dåligt häst.
 
Sv: Bra-för-magen-foder?

jag användet förresten lite aloe vera. fast bara en spray som jag använder på hans soleksem på mulen. och det eksemet är faktiskt borta nu (fast det var nog tack vara helosan sol också :smirk: ).

märker man någon skillnad på hästen om man ger den aloe vera i vattnet eller på annat sätt eller verkar det vara helt verkningslöst?
 
Sv: Bra-för-magen-foder?

En varning..

Aloe Vera invärtes har inrapporterade magbiverkningar, både på människa och häst.

Jag vet att det ofta används för hästar som inte är helt okej i magen, och ofta med bra resultat. Men JAG skulle INTE våga chansa.

Så innan man häller i hästen aloe, så bör man iaf ha vetskap om att det finns inrapporterade biverkningar både om blåsor och sår i munnen samt magbiverkningar.
 
Sv: Bra-för-magen-foder?

har hört om folk som gett aloe i vattnet och så efter ett tag har hästen inte velat dricka mer av det vattnet och då har de bärjat ge aloe i fodret istället. jag tycker egentligen att man ska ta sig en tankeställare där och fundera på VARFÖR hästen inte ville dricka vattnet? varför proppa i hästen något den inte tycker om? (det finns undantag som mediciner och avmaskning mm)
 
Sv: Bra-för-magen-foder?

A-fil och asidofilus är ju bra för människomagar, skulle det kunna vara bra för hästmagar också? eller är det inte samma slags magbakterier eller magbalans? har hört att hästar har "jäsmage" men vet inte om det är likt människors eller inte. tänkte bara om man kanske kunde ge fil åt hästen, om det skulle vara bra? en liten fundering :crazy:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
909
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 406
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
299
Senast: screen
·
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 605
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp