Bra-för-magen-foder?

L

Lord Owen

Vad finns det för olika slags tillskott, foder och andra saker som man kan ge hästen om den är dålig i magen men har en bra foderstat med mkt stråfoder och rätt mängder i övrigt? :crazy:
 
Sv: Bra-för-magen-foder?

fast iof har man nog inte rätt foder om hästen är dålig i magen :p . men jag undrar ändå, något som verkar smörjande på tarmen?
 
Sv: Bra-för-magen-foder?

vetekli och betfor brukar vara bra för magen för det innehåller mkt fibrer.
Sedan finns det tillskott som magTarm och en massa andra liknande (står en tråd om såna tillskott) som balanserar upp magen.
 
Sv: Bra-för-magen-foder?

Akut: Mag/tarmbalans från Krafft. Mycket bra mot lösa magar.
Underhållande: linfrö (gärna i kaka som är lättare att få i hästen än slemmet som blir om man kokar själv), loppfrö (om det ska ges mot sandkolik, torra frön).

Det allmänna rådet annars är mycket stråfoder, lite kraftfoder (men vettig balans i foderstaten givetvis!). Många hästar blir dåliga i magen av kallt/fruset foder, bra att ha i minne nu när årstiden är den kyligare.

Vissa hästar reagerar negativt på hö-/ensilage, mycket få av de jag har träffat men det kanske också kan vara en ledtråd vid eventuell felsökning.
 
Senast ändrad:
Sv: Bra-för-magen-foder?

Han får både hö och halm i boxen nu för att han ska ha så mkt stråfoder som möjligt så att magen ska stabiliseras. han är inte riktigt DÅLIG i magen men det är liksom som om han har lite på gränsen till diarré hela tiden.
Men linfrö, kan man ge olja då istället för linfrökaka? Borde väl funka på samma sätt.
Det är ju inte akut, skulle bara vilja ha något som stabiliserar upp magen ännu mer då jag inte tycker den verkar helt bra. Han har varit lite såhär sedan en månad sedan då han fick fenylbutazon (mot inflammation), då fick han diarré men den gick bort när jag slutade med fenylbutazonet.
 
Sv: Bra-för-magen-foder?

Lord Owen skrev:
Vad finns det för olika slags tillskott, foder och andra saker som man kan ge hästen om den är dålig i magen men har en bra foderstat med mkt stråfoder och rätt mängder i övrigt? :crazy:

jag har en mag-problem häst (både löst bajs emellanåt och har just haft en förstoppning till)...

Det jag fått lära mig att man ska ge/göra för att hästen ska fungera bra i magen:

1. Se till att den DRICKER ordentligt!! På hösten/vintern då det börjar bli kallt dricker de mindre eftersom vattnet är så KALLT... Då ska man erbjuda dom LJUMMET vatten minst ett par ggr om dagen så att de dricker. Vätska är det viktigaste enligt alla veterinärer!

2. Grovfoder i tillräckliga mängder, helst fri tillgång. Bra kvalite.

3. RÖRELSE! När hästen är ordinerad boxvila är det inte sällan de utvecklar magproblem... Var försiktig med en stillastående häst!! Se till att den kan gå ordentligt i sin hage (så gott det går), är den ömfotad så SKO den osv. osv. Motionera den gärna regelbundet!

De tre är A och O. Vatten (ej för kallt), fibrer och rörelse! För att inte glömma RÄTT avmaskning.

Tillskott som är bra att ge till en känslig häst är till exempel:

* Linfrö (smörjer tarmarna och har en milt laxerande effekt)
* B-jäst/foderjäst/bakjäst (ungefär samma sak de tre... ger jästsvampar/bakterier som är bra för hästens mage och innehåler B-vitamin som stimulerar tarmrörelserna)
* Någon sorts mag/tarm- balans t ex Protexin eller Kraffts "Mag/tarm". (ger bakterier som behövs för att hästens mage ska fungera)
* Loppfrön/psylliumfrön för att rensa magen från eventuellt sand/jord som de pillat i sig och som ger störningar i magen... Fröna blir som klister och tar med sig sanden/jorden ut!
 
Sv: Bra-för-magen-foder?

där kan ju hela problemet sitta! tack! :idea:

min häst har gått i sjukhage i 1 ½ månad och bara fått gå i stor hage ibland samt få gå promenader två gånger om dagen i tre månader eftersom har varit dålig i benen. först nu har han börjat få röra sig mera.


fast ljummet vatten får han hela tiden och hö så mkt som han behöver men däremot har höet där han stod ett tag varit rätt dåligt så det kan bero på det också :crazy:
 
Sv: Bra-för-magen-foder?

Lord Owen skrev:
där kan ju hela problemet sitta! tack! :idea:

min häst har gått i sjukhage i 1 ½ månad och bara fått gå i stor hage ibland samt få gå promenader två gånger om dagen i tre månader eftersom har varit dålig i benen. först nu har han börjat få röra sig mera.


fast ljummet vatten får han hela tiden och hö så mkt som han behöver men däremot har höet där han stod ett tag varit rätt dåligt så det kan bero på det också :crazy:

Ja, orsaken till MIn hästs förstoppning just nu är förmodligen mestadels för lite RÖRELSE. Hon har varit ömfotad pga vi testade barfota och var ett tag så halt i ett ben att hon knappt kunde gå...(hade boxvila ett tag också)
Hon har rört på sig väldigt lite i hagen pga ömmande hovar men har nu skor igen och ska så förbli!
men hon har också druckit mindre de senaste veckorna... :crazy:
 
Sv: Bra-för-magen-foder?

jo, och har man det så trevligt som jag så har man en häst som inet alls tycker att man är halt på tre ben utan mkt väl klarar av att skena omkring i sin lilla ruthage :smirk: något som inte vet. gillade. fast nu kanske han blir bättre snart, ska ta en titt på var man kan skaffa sånt där bla bla mag balans i alla fall :p
 
Sv: Bra-för-magen-foder?

Om det är lös mage (och inte hård) hade jag hållt mig från olja (som smörjer upp och verkar laxerande). Särskilt inte olja om det handlar om en konvalcent, jag hade inte velat ha i en häst som ska vila ren energi...
 
Sv: Bra-för-magen-foder?

nej just nu får han inte olja heller. håller på att kolla upp hans foderstat. så det är mer energi i olja än i kaka då? men jag har för mig att linfröolja BARA blev ett enrgitillägg om man gav det i stora mängder. typ 2 dl per måltid?
 
Sv: Bra-för-magen-foder?

Har aldrig hört att energin från olja bara skulle räknas om det var "större" mängder, oavsett mängd tillför det ju mycket energi i förhållande till givan...

Kakan är restprodukten efter att de pressat ut oljan, så ja - det torde vara betydligt mindre energi i kakan än i oljan...
 
Sv: Bra-för-magen-foder?

Det är faktiskt möjligt, men jag hav linförolja förut och det stod på baksidan av flaskan att det bara fungerade som energitillägg i större mängder :confused:
 
Sv: Bra-för-magen-foder?

Ge en "kur" med loppfrön, om han stått i sjukhage ett tag :)

(finns massa trådar om loppfrön, det är bara att söka här på foderforumet)
 
Sv: Bra-för-magen-foder?

loppfrön? det går väl att köpa i vanliga mataffärer, vad är det det heter då nu igen.....? är det inte meningen att det ska rensa systemet eller vad det kallas? hjälper det mot lite orolig mage också? :confused:

slemmet? men olja borde ju verka smörjande på tarmen också och vad jag vet så tar hästen upp olja bättre än kokat linfrö?
 
Sv: Bra-för-magen-foder?

Om du bara vill "smörja upp" kan du använda i princip vilken olja som helst (som är av tillräckligt hög kvalité).

Jag trodde du ville åt andra hälsoaspekter än just uppsmörjningen (som ju är mest aktuell om det är förstoppning man vill kurera).

Lin- och loppfrö (psylliumfrö) lär ha flera goda egenskaper vad gäller mage/tarm, jag fick upp flera bra träffar när jag gick ut och googlade dem.
 
Sv: Bra-för-magen-foder?

Jag det är ju inte i första hand uppsmörjningen jag vill åt......men det kan ju vara bra det med då han tidigare haft förstoppningstendenser....det är först nu det blivit såhär vattnigt .... ska kolla upp loppfrön. kanske kan vara något :bump:
 
Sv: Bra-för-magen-foder?

Jag hade faktiskt satsat på en kur Mag/tarmbalans (för det är vad jag har fått bäst effekt med). Därefter tittat på t ex linfrökaka eller annat för att underhålla den goda balansen och tarmfloran.
 
Sv: Bra-för-magen-foder?

fast är inte det för mer akuta problem då? magtarm balansen menar jag? jag vill mera hjälpa hans mage på traven lite då den är bra i perioder.. :smirk:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
909
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 406
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
299
Senast: screen
·
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 605
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp