Bra foderstat för magsårshästar?

Tussilago

Trådstartare
Nu vill jag veta hur du skulle utforma en foderstat till en magsårshäst! Vilka fodermedel skullle ingå, och varför?

Sv: Bra foderstat för magsårshästar?

Hö, vatten och mineraler vore det mest ideala. Plus något mag-tarmtillskott om det är nödvändigt för att få rätsida på problemet.

Så mkt hö som går (gärna fri tillgång!) så att hästen aldrig behöver stå utan för långa perioder (då blir det surt i magen på dom) och minimalt med annat som kan störa magen. MILDA fodermedel och mycket viktigt att den inte går utan grovfoder för långa perioder.

Detta innebär ju att man ska försöka skaffa sig ett hö med bra värden så att man slipper ge kraftfoder/tillskott (förutom mineraltillskott som oftast behövs ändå).

Så här utformade jag min häst foderstat vilket han troligtvis alltid kommer att stå på i olika mängd.

Hö alt. hösilage och halm, melassfri betfor, linfrökaka samt lite olika mineralpulver. När magsåret var i blom så fick han även pronutrin i ca en tvåmånadersperiod.

Mycket fibrer helst i fri tillgång, extra B-vitaminer eftersom en trasig mage inte kan producera det på samma vis som när de är friska.

Men även se över miljön och träningen, varför har hästen fått det från början.

Senast ändrad:

Ja där sa du nåt som jag glömde - linfrö (kaka, hela eller krossade - det är vilket som)! Lenar i magen, rekommenderas alltid av vet. vid olika typer av magproblem osv.

Foderjäst är ju ganska idealiskt också att ge med tanke på att det balanserar upp magproblem OCH att det inenhåller så mycket B-vit av olika slag. I förebyggande syfte skulle man alltså kunna ge linfrö och foderjäst till hästen utöver grovfoder.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 691
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025