Bra foder?

Sv: Bra foder?

Fodertunnor är det bästa om påsen inte kan stängas. Fodret ska helt enkelt stängas ute från syre.

Torrfoder ska inte bli enformigt, hundar tänker inte som vi gör. Så det behöver du inte oroa dig för.

Det jag skulle vilja tipsa dig om till gamlingen (och de andra hundarna) är PlaqueOff.
burkny.jpg

Dosering:
Hund under 10 kg (räcker då 1 år)
Hund 10-25 kg: 1mått/dag
Hund över 25 kg: 2 mått/dag

Det ger friskt tandkött, motverkar tandsten, förhindrar dålig andedräkt och motverkar bakteriebeläggningar. Jag vet många som börjat använda det och sett en stor skillnad (jag jobbar på djuraffär så jag får alltid höra possitivt/negativt). Kanske är värt att prova?

Dock får vissa hundar mkt magproblem av plaque off... trol inte jättevanligt men jag vet iaf ett par hundar i bekantskapskretsen... Och det är bara en av de som är en klassisk "maghund"

Borsta tänderna på sin hund ska man göra oavsett foder...

Härligt! Funkar den bra på det?

Om du menar att han fungerade bra på junior schäferfodret så tyckte jag det. Han tyckte om det och var väl inte lika förstjust i vuxenfodret när vi gick över på det.

Men idag äter han bara Bravo färskfoder och det älskar han.

Min uppfödare har fött upp sedan 1982 o kör med Royal Canin..
När jag fick hem min vovve så skulle han ha Royal Canin Maxi junior tills 15mån ålder...det håller jag fast vid. Han har växt perfekt och haft bra avföring o mage hela tiden. Inte varit för tjock eller mager...I några omgångar har han matvägrat men det har oftast hängt ihop med mask o de blir ju till slut hungriga.

Jag tycker som dig att det är viktigt med vilken mat de får speciellt när de växer.

Nutra nuggets är ju ett bra märke det med. Fungerar det så kör på...uppfödarnas kunskap väger högt..oftast..

En kompis till mig hade ett jättebilligt foder till sin schäfer (som uppfödaren rek.)...och han hade otrolig hälta pga.växtvärk..hon var hos veterinär o röntgade o han kunde bara rekommendera annat foder...sedan dess är han fri från hälta..Foder som är billigt är garanterat inte dåligt...detta var bara något jag själv varit med om...

Många pratar om att valparna växer för fort på valpfoder resp. juniorfoder och ger därför vuxenfoder. Jag gjorde som min uppfödare rekommenderade och han har alltid varit bra i magen. Valpfoder till 5-6mån och junior till 14-15 mån.
Han är frisk och kry och vad jag sett inte haft några problem.

Men jag har en kalv idag:eek: Han är extremt stor. Visserligen vet jag att pappan lämnar stora valpar. Är glad att han ätit bra foder och har de bästa förutsättningarna för att hålla så länge som möjligt till sin storlek.

Vi har en Stor burk(420g) PlaqueOff som gamlingen får.

Funkar kanon på honom:p

Hur länge ska valparna äta valpfoder tills man byter 'upp' sig till Junior alt. vuxen foder? Någon som vet?

Senast ändrad:

vi har gjort precis som dig.. med våran yngsta.. uppofödarna har de sista åren kört med RC schäferfoder.. har nu även färskfoder.

vi funderar faktiskt liteöver färskfoder vi oxå.. kommer dock inte ihåg va de var för sort känner inte igen bravo dock..

har oxå en kalv hemma.. *mutter* kan han inte sluta växa uppfödaren vill juh ställa ut honom.. å så stor som han är lär de itne bli nå stalla ut..

Härligt att höra :love:
Precis som Basilika säger står det på påsen, olika för alla foder, vanligast brukar vara vid 1 års ålder.

Jag ger mina hundar Happy dog På min 1½ åring har jag märkt grymt stor skillnad då han satt väldigt mycket muskler och blivit jätte fin i pälsen.
Även min 6mån valp går på detta ocg även han är fin i päls och kropp.

Flatten får samma fast i senior foder med glucosamin i och är mycket bättre i sina höftre.

Jag använder Standart till mina hundar, det är superbra och kostar inte "mer än nödvändigt" :)

Det som jag kan se som enda negativa med färksfoder är att hunden inte använder tänderna lika mycket, därför får man se till att ge den mycket ben och kanske tom. borsta tänderna på den.

Har jag löst genom att mina får dom otinade då och då!
Min 8-åring som hade litte tandsten, har fått rena vita tänder sedan jag började med Bravo hamburgare.
Jag är medveten om att alla hundar inte tål att gnaga på otinade burgare, men mina gör det och valpen tycker de är godare då.

Vi har en Stor burk(420g) PlaqueOff som gamlingen får.

Funkar kanon på honom:p

Hur länge ska valparna äta valpfoder tills man byter 'upp' sig till Junior alt. vuxen foder? Någon som vet?

Minst i 1år till de är full vuxna och ett tips prova inte massor med foder för det föstör bara magen.
hoppas allt går bra med hundarna och lycka till med valpen:)

På nästan alla hundar kommer det behövas jättemycket när de blir äldre (fem år och uppåt) lättare om de är vana som valpar...

Resonerar du likadant om dina egna tänder?? Dvs börja borsta först när du får problem??

Liknande trådar

Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 299
Senast: isafore
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka