Bra foder?

Sv: Bra foder?

*delvis knapp*

Fan vad bra det låter med Bravo färskfoder!:)
Mätte frysen också så nog skulle vi få plats med ca 24kg och även ha plats för vår egen frysmat. (skulle även kunna ockupera mammas och pappas frys:devil::angel: )

Min fråga är dock, hur många burgare går åt per hund/dag? På ett ungefär alltså, måste räkna ut hur mkt det går åt osv.

Tänkte då ge alla 3 hundarna detta foder Om jag nu byter, dvs 2 schäfrar(hanar) och en pekingese. Stora hanen(9½år) väger runt 40kg (mer eller mindre) och valpis väger idag runt 20kg och sessan 4kg(8år).

Det är bara valpis som kommer tränas mer aktivt och dom andra hundarna är 'normal aktiverade'.

Senast ändrad:

Det finns en sida om själva fodret, den som skapade det osv. Han hade schäferkennel.
sidan heter; bravohundfoder.se
Där ser man hur mycket de ska äta till sin vikt mm.

Min schäferhane som nu väger 40kg, kommer nog att väga 45kg som vuxen äter 8 burgare om dagen. Men då har han startat från mager.
Igår tog torrfodret slut så nu är det bara färskfoder så jag får se hur det utvecklas om han behöver mer eller mindre.

När jag jämnförde kostnaden torrfoder/färskfoder så hamnade det ungefär lika kostnadsmässigt. Skulle tjäna på att köpa stor mängd med har bara en frys.

Ett foder som jag tycker är ovanligt bra är robur! Svenska råvaror vilket är ett stort plus! och riktigt kvalitetsfoder!! :) Finns många varianter så det är lätta att hitta det bästa för sin hund...

Har själv räknat lite nu, och det skulle gå på ca tusen kr/månaden på hundfoder för oss, i stort sett samma pris som vi har på fodret nu.
Enda kruxet är som sagt frys då, byter vi till färskfoder så måste vi köpa i ett lite större lass då det ändå är 3 hundar som ska få mat, inte ens chans att det får plats i våran skit frys (bor i lägenhet):cool:

Mamma och pappa bor inne i stan, så det skulle ändå bli en bit att åka om vi förvarar det där.
Visst kan vi köpa en mindre frys till det, men hur snyggt är det på en skala att ha framme här hemma:angel::rofl:

Ska höra med sambon lite mer, och även 'svärföräldrarna' som bor 10 min härifrån i villa, kanske skulle vi kunna förvara det hos dom.:idea:

Ni kan inte köpa beg.frysbox el dyl och förvara det nere i förrådet då.
Kanske inte finns ström där.
Jag vill köpa en beg box och ställa i garaget, då kan jag köpa mycket åt gången.

Det låter lite krånligt när du har fler hundar, vi har en ganska stor frys men ändå kan jag bara undvara en till två hyllplan, vi är fem i familjen.

Har själv räknat lite nu, och det skulle gå på ca tusen kr/månaden på hundfoder för oss, i stort sett samma pris som vi har på fodret nu.
Enda kruxet är som sagt frys då, byter vi till färskfoder så måste vi köpa i ett lite större lass då det ändå är 3 hundar som ska få mat, inte ens chans att det får plats i våran skit frys (bor i lägenhet):cool:

Mamma och pappa bor inne i stan, så det skulle ändå bli en bit att åka om vi förvarar det där.
Visst kan vi köpa en mindre frys till det, men hur snyggt är det på en skala att ha framme här hemma:angel::rofl:

Ska höra med sambon lite mer, och även 'svärföräldrarna' som bor 10 min härifrån i villa, kanske skulle vi kunna förvara det hos dom.:idea:

Du får ha frysen på balkongen då:D:rofl:

Jag har provat dom allra flesta foder som finns inkl. färskfoder. Färskfoder låte ju himla bra men någon borde tala om det för min 4-åriga tik som totalt vägrade äta! Provade både klass och bravo. De andra älskade det men hon vägrade... dessutom var det dyrt att ha färskfoder till 4 stora hundar...

Royal canin har jag använt men slutade när jag fick veta att det är det fodret som innehåller mest konserveringsmedel av alla bl.a så innehåller det cyanid i små mängder :crazy: nyttigt?
USA foder är hårt kontrollerade och får inte innehålla vad som helst men frankrike är inte lika hårda...

JWB var jag nöjd med annars men det innehåller väldigt lite proteiner och hundarna var hungriga jämt! Fin päls o så annars o så är det bra för överkänsliga hundar.

Av alla foder jag kört med är jag trots allt mest nöjd med ANF, använder deras Holistic-serie som innehåller mkt örter osv. Enda nackdelen är att det är ganska små kulor men det funkar :)

Ni kan inte köpa beg.frysbox el dyl och förvara det nere i förrådet då.
Kanske inte finns ström där.
Jag vill köpa en beg box och ställa i garaget, då kan jag köpa mycket åt gången.

Det låter lite krånligt när du har fler hundar, vi har en ganska stor frys men ändå kan jag bara undvara en till två hyllplan, vi är fem i familjen.

Men duuuu!!!!!!!!!!!!!
Vi har ju för tusan matförråd nere i källaren som vi inte använder!!:idea::idea: Hade glömt bort det Heeelt och hållet juh:angel:
Visst är det kallt där men inte minusgrader. Jag ska genast gå ner och kolla om det finns ngn möjlighet att ha en mindre frysbox inkopplad där!:)
Funkar det så ska jag börja se mig om efter en beg. box att köpa till det ändamålet och byta foder direkt.:bump::D

Ja vi är bara jag och sambon här hemma(i en 3rummare + kök) men våran frys är litet som ett r*vhål:cool: Hälften kyl hälften frys, dvs 3 lådor i frysen bara *mutter och morr*

Åh, hoppas att det finns ett uttag därnere:p

Okey, ja jag är iaf helt hundra på att mina jyckar kommer älska färskfoder, inget snack om den saken.:p

Men det fodret du har nu, har jag aldrig hört talas om..?

Ett bra foder jag kan tipsa om för dig med valp är faktiskt Royal Canins Maxi Breed German Shepherd Junior. Den innehåller allt din hund behöver.

Taget från hemsidan:
Är speciellt utvecklat för schäfervalpen från 2 till 15 månader. Det här hundfodret är lättsmält och ger näring och skydd åt slemhinnan i mage och tarm.

Det hjälper till att skapa friska leder, ger en reglerad matsmältning och bra konsistens på avföringen. En unik sammansättning av näringsämnen stärker huden och ger pälsen lyster.

Förpackat i en skyddande förpackning för att behålla fodrets smak och egenskaper.

MA-GERJU-Packshot_web_150px.jpg

Det som jag kan se som enda negativa med färksfoder är att hunden inte använder tänderna lika mycket, därför får man se till att ge den mycket ben och kanske tom. borsta tänderna på den.

Oavsett vad du ger din hund för foder, så läs på innehållsförteckningen. Det ska innehålla mer kött än spannmålsprodukter. Ger jag mina något billighetsfoder, så skiter dom dubbelt så myckety och luktar illa i munnen. Hundfoder ska inte köpas i matbutiken utan i djuraffären.
Detta är min åsikt.

Oavsett vad du ger din hund för foder, så läs på innehållsförteckningen. Det ska innehålla mer kött än spannmålsprodukter. Ger jag mina något billighetsfoder, så skiter dom dubbelt så myckety och luktar illa i munnen. Hundfoder ska inte köpas i matbutiken utan i djuraffären.
Detta är min åsikt.

Det fattar väl jag med. :smirk:
Mina hundar går redan på dyrare(bra) foder, men jag vill byta till ngt Ännu bättre. Får se vilket det blir i slutändan bara, nu står det mellan Bravo färskfoder och RC schäferfoder.

.

Förpackat i en skyddande förpackning för att behålla fodrets smak och egenskaper.
Hur är det om man har fodertunnor?

Det som jag kan se som enda negativa med färksfoder är att hunden inte använder tänderna lika mycket, därför får man se till att ge den mycket ben och kanske tom. borsta tänderna på den.
Ja, det dära har jag undrat mkt över. Vissa säger att det inte spelar ngn roll, andra säger att det gör det.:confused:

Jag kan ge märgben till alla hundarna förutom gamlingen, han är så störd att han biter sönder sina egna tänder när han får det och andra ben tuggar han inte på.:crazy:

Jag har använt fodertunna hela tiden till mitt torrfoder.

Jag har för mig att de där största förpackningarna (12kg?) inte hade de där bra påsarna.:confused:

Jag ger min vovve ett foder som heter "Standardt Original Extra" funkar från Valp till Aktiv,innehåller inga spannmål förutom ris!
Ett kanonfoder,kostar lite men är värt det,behöver inte ge så stor mängd! Skiter inte så mycket,utan tillgodogör sig allt!

Sen tror jag att eftersom du har maten framme hela tiden,så blir det småäta! Bort med maten efter ca 15-20 min! Ge lite mindre mängd flera gånger om dagen!
Är han fin i hull och päls,då får han det han behöver!

Så man kan ge Standardt till valp? Trodde att de bara hade för vuxna hundar. Jag ska skaffa valp, men har funderat på vilket foder. Standardt Normal äter tiken jag har, och gillar fodret varför jag velat ha det till valp.
Har du haft det på valp? Vad kostar Extra - säcken?

Ja jag har också fodertunnor, så mkt bättre än att ha fodret i säckarna.
Åh, nu vart jag kluven, vet inte vilket foder jag ska byta till, eller tja- testa och se.

Detta har jag iaf. kommit fram till, och av listan att döma så lutar det mer åt nytt torrfoder...

Färskfoder

Fördel;
*Bra,nyttigt och enkelt att ge.
*Hundarna gillar det.

Nackdel;
*Jobbig att förvara.
*Måste tinas.
*Måste planera i förtid om när vi ska köpa nästa lass så att det inte hinner ta slut innan nya leveransen kommit-hatar att vara planerad, är väldigt spontan.:angel:
*Måste ge märgben så att dom får använda tänderna=trasiga tänder hos gamlingen, ELLER ge annan typ av ben som gamlingen inte äter=plus minus noll.
*Kostar mer.

Torrfoder

Fördel;
*Bra,nyttigt och enkelt att ge.
*Lätt att köpa och finns istort sett i de flesta djuraffärer.
*Hundarna får Tugga maten och använda tänderna.
*Kan lätt 'lyxa' till det med lite blötmat eller annat gott.

Nackdel;
*Ehm... Tungt att bära:angel:
*Enformigt(?)

Ja, det var det jag kommer på nu iaf.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 299
Senast: isafore
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka