Bra foder??

Sv: Bra foder??

Till skillnad mot halvblodsstona där man springer förbi med mathinken och tappar lite i krubban och de rullar fram

Jo det där känns igen. De går på samma bete, arbetar inte och fullbloden får man stödtfodra rejält. De andra är stora som ballonger OCH feta. :)

Nån som hört talas om nått som heter Rehab? Kompisen hade fått tips från en veterinär att det skulle vara riktigt bra...

Det är KRAFFT Rehab. Och det är säkert jättebra men jag trodde att tanken var att du skulle fodra mycket men billigt?

Annars kan du direkt köpa Krafft grov och ge luzern så lägger han säkert på sig men då får du ge ca 3 kg grov och det blir väldigt mycket dyrare än tidigare förslag. Att försöka kombinera ett fullfoder (typ kraffts) med havre gör att kalk/fosfor kvot blir väldigt svår att få rätt då fullfodren är optimerade för bästa kvot.

Min personliga uppfattning är att antingen ger man ett fullfoder enligt anvisning på säcken eller också en havrebaserad foderstat där man tillsätter kalk och mineraler efter uträkning på vad som fattas.

Jo jo men enligt veterinär så skulle man ge Rehab i 3 veckor typ så skulle det synas resultat iaf..Sen hur bra det funkar på min vet jag ju inte...Jo men jag har börjat ge han groov nu också samt korn betfor och luzern. Olja mineraler osv. Har inte vågat ge han havre än vet inte om han blir hel galen på de? eller va tror ni?

Japp, precis, sojamjöl.

Okej, då vet jag.
Jag ger ju sojamjöl men inte alls så mkt, har hört från flera att det inte är ett naturligt foder för hästen och därför kan skada mer än vad det hjälper :confused:

Man får nog helt enkelt fodra lite med ögat, det är nog det som det blir bäst av ;)

Jo jo men enligt veterinär så skulle man ge Rehab i 3 veckor typ så skulle det synas resultat iaf..Sen hur bra det funkar på min vet jag ju inte...Jo men jag har börjat ge han groov nu också samt korn betfor och luzern. Olja mineraler osv. Har inte vågat ge han havre än vet inte om han blir hel galen på de? eller va tror ni?

Och sen då? efter de 3 veckorna vad skulle hända sen? Givetvis kan man se en liten förändring efter 3 veckor men det är ju samma tid som det tar för hästen att ställa om sig till ett foder så du måste ju fortsätta med det även sen. Är ju verkligen inte bra att byta foder hit och dit på en häst, speciellt inte om den har svårt att lägga på sig.

På din fråga om din häst kommer att bli tokig på havre så finns det bara ett svar: PROVA OCH SE!;):angel:

Jag menar ju givetvis inte att ja ska hålla på att byta foder hit å dit...startade den här tråden eftersom jag ville ha lite tips å alternativ på va som e bra att göra...Och jag har fått många bra tips.:)
Tack

litet tips till er vars hästar "tröttnar" på höet, blanda det med hösilage! funkat jättebra på mina svårfödda pållar. tillsammans med luzern, havre och kornkross. betfor kli och salt. (vitaminer och mineraler beroende på årstid, jobb och hö/hösilage analysen)

Sparris, jag ska prova och byta foder till korn och havre. Har köpt matildahavre av strömmarn, det ska tydligare vara lite fetare havre och den ska tydligen "inte göra hästarna tokiga." Kommer inte ihåg varför men det finns ju som sagt olika sorters havre. Du kan ju ringa honom så kan han berätta om den.

Håller själv på å byter foder, blir ju himla dyrt med kraft när man har tre hästar så man vill ju försöka hålla nere kostanderna, vi får se om det blir sprutt i mina! Settis är jag inte så oroad över men Norpan kan ju bli kul! Men jag tror att vänjer man in hästarna sakta med havre så ska det nog inte vara några problem.

Senast ändrad:

Som ngn nämnt tidigare det är faktist inte bara fullblod som är svåra att hålla i hull.
Min hbl val äter:

2,5-3 kg Hippo ALFA vilket har funkat MKT bra för honom
3 liter havre
0,5 kg betfor
E-vitamin
Och fri tillgång på hösilage/bete

Kanske inte det billigaste alternativet men det är vad som krävs för att hålla honom lagom i hull. Havre/betfor ingår dessutom i hyran.

Okej han har gått på bete men har fått ta in han nu för han har tappat skorna 1000 ggr och hovslagaren sa att han FÅR INTE tappa nån mer sko nu för han e så trasig i fötterna.
Prova att ge Steel Joint mineraler, brukar hjälpa mot dåliga hovar...

Varför ger du inte havre? Jag har haft flera fullblod och de har gått på banan allihop. Där är de vana vid stor havregiva och blir inte "hetare" för det. Som jag har förstått det så är inte kornkross ett bra hästfoder då de tydligen inte tar upp energin som de ska. Enligt Kraffts rådgivare ska en kraftfodergiva till häst som mest bestå av 25% korn och 75% av t ex havre. De blir heller inte rundare av korn än av havre enligt denna rådgivare.

Att ha ett fullblod brukar inte vara en billig erfarenhet när det kommer till utfodring iaf....:angel:

Det är ett som är sant!! Pengarna rusar ifrån en...:angel:

Min klarar inte av havre, i alla fall inte enligt förra ägaren. Han går jätte bra på groov 125 men ren havre så blir han en bomb på så jag vill inte riktigt ge mig in på det... Så han får groov, korn och lucern.

Min erfarenhet är att hästar som har svårt att lägga på hullet lägger på sig lättare med korn än med havre. Men det kan ju förstås bero på att du kan ge mera korn än havre och få samma energi....:angel:

L/ Tycker det är kul att diskutera fullblod...

Tycker ju han ser för hemsk ut nu, alldeles för tunn! men jag hoppas han lägger på sig lite hull snart!!
Så ni tror inte jag behöver ge groov då om ja ger havre+korn + luzern + betfor.. jag ska prova med detta återkommer med info om hur det går :rofl:
Tack tack :bow:

Kan man inte få se det lilla underverket??? :angel::bump::p

Jag har faktiskt inte fotat honom ännu..har inte haft han så länge så de har inte blivit av:smirk: Men kan göra det i helgen!;)

Min store fuldblods vallak på 182 cm istg
får følgende om dagen:

1,2 Kg Racing Balance fra Dodson & Horrell
1,8 Kg Hel Havre
300 gram betfor
200 gram soja
100 gram surelimb
8 Kg hø
elektrolytte
1 dl olie

nu för han har gått på bete men har fått ta in han nu för han har tappat skorna 1000 ggr och hovslagaren sa att han FÅR INTE tappa nån mer sko nu för han e så trasig i fötterna.

Till Norpan85: Jag har för mig att jag läste här någon stans om något "foder" till trasiga hovar. Men kan inte hitta det nu :angel:
Vad var det för något ? Har ett fullblod sto hemma som har jätte tradiga fötter, fast hon nu gått barfota i ca 1,5 år...
(Föl vid sidan) Men fötterna är fortfarande katastrof.... :cry:
Å nu ska hon igång igen, meninget att spika i.... *suck*

Ja dessa fullblod...Hopplösa i hovarna...min är även väldigt sulöm så han har fått på sulor fram med equipak under...Men sen jag tog in han från betet å han inte slitit av sig några mer så har han växt ganska bra igen! Har inte provat nått foder mot hovarna men de va nån här ovan som skrev att man skulle prova Steel Joint mineraler..vet inte riktigt va de e för något men kanske vore värt att prova?!;)

Ja just de, såg det nu när jag blädrade ner :angel:
Undrar var det går å köpa.:confused::confused:

Ja jag känner att jag måste prova något drastiskt, har nu gett henne biotin under ett tag. Men det ser inte ut som om det ger något roligt resultat!
Hovslager gråter varje gång han kommer å verkar henne!
Spricker å trasar sig!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
726
Senast: matson
·
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
162
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka