Bra foder??

norpan85

Trådstartare
Va ger ni era hästar för att få dom att lägga på sig?
Har ett fullblod på 165 å han e Alldeles för tunn som han är nu...Han får obegränsat med hö. Sen får han betfor, lusern & Korn. Nån som vet nått riktigt bra jag kan ge han får att få upp han??

Sv: Bra foder??

Va ger ni era hästar för att få dom att lägga på sig?
Har ett fullblod på 165 å han e Alldeles för tunn som han är nu...Han får obegränsat med hö. Sen får han betfor, lusern & Korn. Nån som vet nått riktigt bra jag kan ge han får att få upp han??

Luzern strå har varit lösningen för våra. :)
Ett riktigt bra hö så mycket de vill äta, krafft groov, luzern strå (Kraffts strå var lättast att vänja dem att äta) och betfor.
Luzernen ges i separat krubba och vi vet nu att de äter ur den hela natten.

Tildas fullblod är nu lagom i hull.

Tack för tipsen!! Han har fått luzern pellets nu emn han e inte så förtjust i det så jag får prova med strån tror jag!! Hoppas att de funkar...Kanske ska ge han lite groov också då!
Tack!!:)

Tack för tipsen!! Han har fått luzern pellets nu emn han e inte så förtjust i det så jag får prova med strån tror jag!! Hoppas att de funkar...Kanske ska ge han lite groov också då!
Tack!!:)

Kan tillägga att det tog några dagar innan Dumle fick smak på det. Lite betfor iblandat de första dagarna så gick det bättre. :idea:

Okej...Jo jag har allt blandat det i betfor, men jag ska pröva med strån istället också för dom flesta har sagt att de verkar va lättare att få dom att äta:d

Mitt fullblod svarar jätte fint på strå...

Han får /dag:
1kg groov
0,5 krafft mått kornkross
3 krafft mått (rågade +++):angel: Lucern strå
0,4 l betfor och mineraler, salt, vsl, och linfröolja.
+ så mycket gräs/hö han får i sig!!
Och jag rider bara "vanligt" (dvs 1-2 /h 5 dgr/v)

Jag har helt klart märkt att han behöver MYCKET kraftfoder för att hålla muskler och så i trim.. Fullblod...:angel::bump:

Okej =) Ska åka å köpa mig lusern strå idag!!
Min får som det är nu
3 kg korn kross
Massa betfor (har inte mätt exakt) :angel: på kvällen blandat med lusern pellets.. men inte så mkt då eftersom han inte äter det :(
Och så mkt hö han orkar äta...men han tycker inte de e så gott just nu för han har gått på bete men har fått ta in han nu för han har tappat skorna 1000 ggr och hovslagaren sa att han FÅR INTE tappa nån mer sko nu för han e så trasig i fötterna.
Men ska nog ge han nått kilo Groov om dagen med... ska även skicka in ett sånt där träckprov å se så han inte har nån mask eller nått i sig...Har ju bara haft han en månad typ så , dom hade avmaskat innan men man vet ju aldrig...Jaja e väl bara fortsätta hälla i han käk :)

Okej =) Ska åka å köpa mig lusern strå idag!!
Min får som det är nu
3 kg korn kross
Massa betfor (har inte mätt exakt) :angel: på kvällen blandat med lusern pellets.. men inte så mkt då eftersom han inte äter det :(
Och så mkt hö han orkar äta...men han tycker inte de e så gott just nu för han har gått på bete men har fått ta in han nu för han har tappat skorna 1000 ggr och hovslagaren sa att han FÅR INTE tappa nån mer sko nu för han e så trasig i fötterna.
Men ska nog ge han nått kilo Groov om dagen med... ska även skicka in ett sånt där träckprov å se så han inte har nån mask eller nått i sig...Har ju bara haft han en månad typ så , dom hade avmaskat innan men man vet ju aldrig...Jaja e väl bara fortsätta hälla i han käk :)

Varför ger du inte havre? Jag har haft flera fullblod och de har gått på banan allihop. Där är de vana vid stor havregiva och blir inte "hetare" för det. Som jag har förstått det så är inte kornkross ett bra hästfoder då de tydligen inte tar upp energin som de ska. Enligt Kraffts rådgivare ska en kraftfodergiva till häst som mest bestå av 25% korn och 75% av t ex havre. De blir heller inte rundare av korn än av havre enligt denna rådgivare.

Mitt sista fullblod var ca 163 hög, ett nätt litet sto. Hon gick på 3 kg havre och fri tillgång på hö under vintern och 4 kg havre under tävlingssäsong. Att ha ett fullblod brukar inte vara en billig erfarenhet när det kommer till utfodring iaf....:angel:

Kanske ska prova med havre då...jag har fått för mig att korn ska va väldigt bra då flera stycken har sagt det till mig men de kanske är fel då...Jag får väl prova mig fram helt enkelt å se vad som funkar!
Haha nä du så mkt han äter lär det inte bli billigt i längden hehe...

Min häst svarade jättebra på krafft groov, han tycker verkligen om det den kräsne kraken..

Mitt fullblod som är 165 cm får nu på sommaren:
2.5 kg havre, 4 kg lusern, 0.3 kg soja, 0,5 kg Spiller Stud&Youngstock mix, + betfor samt fri tillgång på bra hö. Ute på bete på dagarna mellan 7-22 .
Mer äter hon inte, hade gärna tryckt i henne lite mer för att få upp henne lite till i vikt.
Till skillnad mot halvblodsstona där man springer förbi med mathinken och tappar lite i krubban och de rullar fram. ;)

2.5 kg havre, 4 kg lusern, 0.3 kg soja, 0,5 kg Spiller Stud&Youngstock mix, + betfor samt fri tillgång på bra hö. Ute på bete på dagarna mellan 7-22 .
Mer äter hon inte, hade gärna tryckt i henne lite mer för att få upp henne lite till i vikt.
Till skillnad mot halvblodsstona där man springer förbi med mathinken och tappar lite i krubban och de rullar fram. ;)

Sedärja! Precis min uppfattning om hur fullbloden fungerar...:eek: Det är tur för dom att dom producerar fina föl....:rofl:

Kanske ska prova med havre då...jag har fått för mig att korn ska va väldigt bra då flera stycken har sagt det till mig men de kanske är fel då...Jag får väl prova mig fram helt enkelt å se vad som funkar!
Haha nä du så mkt han äter lär det inte bli billigt i längden hehe...

Blanda 75 havre och 25 korn så får du nog den ultimata och billigaste blandningen. Att ge ett fullfoder, typ Krafft, är ju aldrig billigast och det är inte säkert att han inte skulle rundat sig lika mycket på havre. Givetvis med rätt mängd vitaminer och mineraler.

Sen är luzern absolut det bästa som finns för att få ett fullblod lite rundare. Tänk även på att fullblod som gått på bana är vana vid soja, inte fel att ge lite sånt med.

Så om du nu ska ge fri tillgång på hö, luzern och kanske soja då hade jag hållit mig till havre+ ev. korn annars blir det än VÄLDIGT dyr pålle....:eek:

Okej tack för många bra tips!! Soja har jag ju faktiskt inte tänkt på!! Jo men ja ska prova köra havre och korn istället ett tag å se hur det funkar också!! Tycker ju han ser för hemsk ut nu, alldeles för tunn! men jag hoppas han lägger på sig lite hull snart!!
Så ni tror inte jag behöver ge groov då om ja ger havre+korn + luzern + betfor.. jag ska prova med detta återkommer med info om hur det går :rofl:
Tack tack :bow:

Okej tack för många bra tips!! Soja har jag ju faktiskt inte tänkt på!! Jo men ja ska prova köra havre och korn istället ett tag å se hur det funkar också!! Tycker ju han ser för hemsk ut nu, alldeles för tunn! men jag hoppas han lägger på sig lite hull snart!!
Så ni tror inte jag behöver ge groov då om ja ger havre+korn + luzern + betfor.. jag ska prova med detta återkommer med info om hur det går :rofl:
Tack tack :bow:

Det låter bra, lägg till lite soja också, det brukar göra susen och är inte så dyrt.

När du skriver soja, menar du sojamjöl lr ngt annat?

Delsvis kl

Det är inte bara fullblod som är svårfödda ;)

Jag har ett D ponny sto som är väldigt svårfött.

Nu går hon på bete och är fin mot vad hon var innan, men hon är fortfarande inte "rund" och vill inte riktigt bli mera musklad.

Till i höst har jag tänkt att hon ska äta:

1,5 l havre
1,5 l kornkross
3 l lusern (eventuellt fri tillgång om vi har råd)
Mineraler
1 msk sojamjöl
E vitamin
1 dl olja

Och så fri tillgång till hö.

Vi får se om det passar damen att gå upp lite i vikt, men när hon inte går på bete är det lite som om hon "tröttnar" på att äta höet.
Har tänkt att ja kan sätta upp ett hönät så kanske hon tkr at de ä lite kuligare att äta :idea:

Men om jag bestämmer mig för tt låta henne ha frå tillgång till lusern, ska jag sätta upp en speciell krubba som hon får det i lr?

Tacksam för alla "tips" :banana:

En grej till som är väldigt bra att de är olja. Ca 1-2dl om dagen.
Vet inte vilken olja som är bäst, vi har Kraffts men det kanske funkar lika bra med typ vanlig matolja?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
726
Senast: matson
·
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
162
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka