Bra foder!

Yttik

Trådstartare
Måste stödfodra upp min 20 åring för hon RASAR i vikt :eek: Fick slänga på flugtäcke idag för skämdes för henne. Shit så hon ser ut.. Blir inte bättre en en flock lönnfeta betare runt om för hon ser bara mer mager ut då. Hon ska få flytta till en hage med mer gräs men känner att jag måste stödfodra för hon ska om exakt en månad visas med sitt föl på fölvisningen och som hon ser ut nu åker jag inte dit för då ringer någon länsstyrelsen på mig :( *suck* Hon har ett hingstföl som äter mycket och överväger ge han lite fölpellets att pula med så hon får chans äta mat med.

Sv: Bra foder!

ÖÖÖÖÖS på med Krafft Groov 125! :bow:
(finns i müsliform om hästen föredrar det)

Min unghäst höll sig riktigt fin på det och hon är väldigt svårfödd! :love:
Hon växte som en tok och blev ganska smal ett tag, efter en vecka med ca 3kg/dag så var hon redan mycket rundare! Helt galet vad fodret är bra!!

Numer mixar jag D&H och Mustang för att återförsäljaren har sin butik 5 min från stallet! :)

Senast ändrad:

Jag ger mina hästar, framförallt unghästar och digivande hästar detta foder när de är tunna: http://www.spannex.se/uploads/file/produkter/lusernpellets-complett-nytt-svensk-dansk2.pdf

Det har högre energiinnehåll än krafft grov, och betydligt mer protein. Dessutom är det ju lusern, vilket innebär att det är lite snällare mot magen än vad kraftfoder är.
Mina hästar har fått mellan 0,5-7 kg/ dygn, och det har funkat bra.
(Fick hem en digivande märr som man kände revbenen på ryggen... därav den ganska extrema mängden foder...)

Det innehåller heller inte melass, vilket en del andra lusern gör.

En säck på 30 kg kostade 197 kr sist jag köpte den. Så den är ju inte superdyr heller. Det bästa med den är ju just att det är lusern, så vill du så kan du ge hästen fri tillgång på fodret om hon är riktigt tunn.

Faller isär lätt och sväller inte så mkt, så jag har gett det torrt i alla år till mina hästar, även föl utan att de fått foderstrupsförstoppning.

Tack för era tips. Ska kika på det. Vill va lite försiktig med vad hon får då hon haft kolikproblem tidigare men ska kika alla värden osv på det ni tipsar om :)

Har du kollat tänderna?

Annars håller jag med om Krafft grov 125 eller Iform har ett liknande alternativ som vi tycker är mycket bra. Samma prisklass. Dock vill jag rekommendera uppblötning. Vår åkte på foderstrupsförstoppning av Krafft. Naturligvis på dyr jourtid - 3 000 kr - tack för den! Men som sagt, den löser sig på 5 - 10 minuter.

Tack för era tips. Ska kika på det. Vill va lite försiktig med vad hon får då hon haft kolikproblem tidigare men ska kika alla värden osv på det ni tipsar om :)
komplettera maten med ½ paket vanlig bakjäst/dag så minskar risken för kolik. Jästen hjälper till att skapa en miljö i tarmen som är gynnsam för de goda mikroorganismerna.

Sen skottar du i henne så mycket mat du bara kan. Lusern hade varit mitt förstahandsval, om hon äter det. Där är ju också fördelen att det inte finns någon övre gräns för hur mycket man kan ge.

Annars har jag haft god effekt av Vitafor Derby (havrefritt) + soja.

Bakjäst? Såna där gula paket från typ ICA? Aldrig provat. Ska man bara smula ner det i maten? Går det även om man blöter maten?

Lucernhack äter hon :)

ja, såna gula paket man köper på Ica :)
Du ska nog inte lägga det i maten om du blötlägger i förväg, det blir nog inte så bra.... Men annars smular man det över maten ja.

(sök på bakjäst här på fodersidan så kommer du hitta massor...)

Kan också rekommendera Spannex lusern (har ett känsligt + energikrävande fullblod), som är mkt skonsamt och relativt billigt.
Bakjäst är också bra som någon redan sagt (och rel billigt), tycker inte hästen om det kan man lösa upp i vatten och ge med spruta i munnen.
Det finns en ny typ av foder som innehåller stabiliserat riskli som ska vara bra och skonsamt för "benrangel" - heter det "Equi jewel" eller nåt liknande?

SOm någon annan redan sagt skulle jag kolla tänderna.

Men hur gammalt är fölet och hur är han i hullet? Finns ett gammalt talesätt som lyder att om stoet är magert och fölet runt så mata fölet för att få hull på stoet. Vissa ston ger precis allt de har till fölen - och allt de får, och stoet ser ut som en spjälstaket medan fölet ser ut som en fotboll. Ger man stoet mer mat blir fölet trindare men stoet ser likadant ut. Man kan hälla mat i de stona så det ramlar ur öronen på det, men det fastnar inte.

Genom att tilläggsfodra fölet så diar det mindre, och mamman får en chans med hullet. Men beror ju på vilken ålder fölet är, om det klarar att tillskottsfodras (med annat än mjölkpellets) än.

Jag gillar Krafft Rehab! Läser man innehållet och värdena imponerar det inte. Men det måste vara något med upptaget i det, för jag har flera gånger använt det med närmast mirakulösa resultat hullmässigt. Både genom att lägga det ovanpå, och genom att byta XX MJ och SRP från något annat mot samma mängd från Rehab och fått viktuppgång (trots samma värden i totalfoderstaten). Ska ju vara magsnällt med. Så det skulle jag absolut prova om jag vore du - inget hindrar ju att det ger både det och något av det andra du tipsats om.

Och så om du kan - mata fölingen om den är trind =)

liten instickare bara: Krafft Rehab heter nu Krafft Groov Sensitive! Kan vara bra att veta när man letar... ;)

Vi hade en väldigt smal och undernärd fullblodsvallack (gått galopp på yngre dar) och han gick upp ca 50-60kg på ca 3-4mån bara vi hade Krafft Grov, lusern och betfor. Han gick ute i hage med nästan inget gräs och han gick ändå upp rejält. Man såg revbenen tydligt när vi fick honom och när han åkte (ca 6mån senare) såg man bara revbenen när han "blåste" upp sig och han fick snabbt muskler och vi red honom ca vartannan dag!

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 952
Småbarn De här skrev jag för flera år sedan för att sammanfatta en vanlig dag på jobbet. Mellis är över och 9-10 barn i åldrarna 3-5 år ska ut...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 760
Senast: ako
·
Ekonomi & Juridik Okej, tar det från början. I mars i år var jag och min (då blivande) sambo och kikade på en gård här i Västernorrland, en liten gård...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
29 423
Senast: Nixehen
·
Hästhantering Hej Har en häst på foder som jag haft hand om i 3år nu och som alltid vart en jäkel på o bitas o nafsas. Oftast biter han inte hårt...
Svar
5
· Visningar
7 989
Senast: xmobilexd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama