Bra flug-/myggmedel!?

Sv: Bra flug-/myggmedel!?

Hej!!

Jag har köpt cirtonellaoljan i hälsokostaffär!!

Köpte FlyStar på granngården. Funkar faktiskt riktigt bra! Dock är det inte giftfritt så jag försöker varva med snällare varianter. Men flugorna bara trillade av - stendöda.
Hästen har inte fått nya bett på några dygn där jag sprayade på.

Måste uppdatera om dagens invigning av nya flugmedlet. Funkade superbra! Flugor och även bromsar tvärvände och stack iväg från hästen! Lösningen heter Effol -nånting-. På flaskan är det en fluga med ett kryss över.

Jag använder också Effol, fast jag använder den miljövänliga varianten, du använder den giftiga, eller hur man ska säga. Den var förbjuden i EU tills helt nyligen tror jag... Effol giftfria funkar bra ett dygn eller så men är inget som håller så länge tyvärr. När denna flaska tar slut ska jag nog köpa din variant, om hästen tål den. :crazy:

rb 86 är alltså "giftfri" eller har jag fattat något fel?

Hej! Nu när du ändå skall svara på var du köper Chevalet ;)
så kanske du också kan svara på om det fungerar mot fästingar.
Nu bor du väl iofs i Norrland och jag vet faktiskt iofs inte om ni har fästingar där :o
Kanske någon annan vet.
Jag använde Chevalet för ca 12 år sedan, då fick mina föräldrar "köpa ut" till mig :D , men jag och Pållan har för länge sedan passerat 18 så nu kan vi fixa det själv.

-Alanis

JAg menade såklart inte om någon annan vet om ni har fästingar i Norrland :o :o , utan om någon anna vet om Chevalet fungerar mot fästingar.
Jag kan inte minnas att min häst hade fästingar när jag använde det, men minnet sviker eftersom det är så länge sedan.

Förvirrad Alanis

Hum, vad innehåller egentligen rb 86? Och är det risk för allgergi hos hästarna man använder det på?

Vet inte om det är det allra bästa , men bra är det i alla fall. Jag kokar upp 1 liter vatten med 4 msk timjan. Låter det stå och dra över natten och silar det sedan och blandar med 4 dl vanlig grönsåpa. Det är garanterat naturligt och fungerar väldigt bra.

Tyvärr har dom nu slutat tillverka Chevalett men jag var förutseende och redan när jag hörde ryktesvägar att den skulle försvinna köpte jag upp flera flaskor!!! Den sista går nu på betet så till nästa år har jag bekymmer...
Har provat både RB86 och Switchen=värdelöst hos oss iaf!

Liknande trådar

Hästvård Ni som bor i områden med mycket bitande insekter, och duschar/spolar av hästen ofta: vad använder ni för medel? Ny säsong, ny häst -...
Svar
18
· Visningar
3 637
Senast: lil-sis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hej! hoppas tråden hamnade rätt, är ny här. Nu är det såhär: hästen jag tar hand om/ är medryttare på just nu är ett halvblod på 9 år...
Svar
11
· Visningar
1 617
Hundhälsa Vovven som kom för några veckor sen visade sig ha en långgående öroninflammation:down: Han har inte visat nån smärta men var lite låg...
2
Svar
31
· Visningar
7 547
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Snabbtest för Gardia