Bra flug-/myggmedel!?

Sv: Bra flug-/myggmedel!?

Rolle skrev:
Okey!

Här kommer receptet på vårt hembrända:

1,5l vatten kokas upp med 7 matskedar timjan eller rosmarin, tar av kastrullen och tillsätter 5 klyftor vitlök som jag delar i 2 eller3 delar. Låter brygden stå över natten. Nästa dag tillsätter jag 1 dl äpple eller vitvinsvinäger och 30 st droppar citronella olja. Är lika effektivt som något annat färdigköpt vi provat till en bråkdel av kostnaden.
Använder också Chevalet en till två gånger i veckan.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Hur länge sitter det i?? räcker det med att spraya på varje dygn (vägrar använda medel som det står håller i 4-6 timmar.. jag har varken tid eller lust att åka upp till hästarna 4-6 ggr om dygnet för att spraya på... :crazy: )

Använder eget.....vitök, vinäger och vatten.....än så länge har det hjälpt :smirk:

*knappen*

Nån som vet om det är farligt att använda 4 s salvan runt ögonen?

I övrigt använder jag Chevalet...funkar jätte bra på min islandspålla...
Testade Horsewise, men det gav inget resultat öht...

//C

Tack för recept !

Har undrat över det ett tag, om man kan koka eget flugmedel. Känns mer giftfritt och naturligt om man tillverkar med vatten och örter.

Bara att hälla över i en sprayflaska eller på en svamp och dutta på eller ?

Vi häller över det på sprayflaska och den laddning jag nämnde tidigare 1,5l räcker två dagar till 6 hästar. Vi sprutar på em-kväll, har inga fasta tider, när vi har den dagliga visitationen, alltså en gång om dagen. Ibland sprayar vi när vi rider ut också.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Lord Owen skrev:
Vad använder ni för flug-/myggmedel såhär i sommartider för att hästarna ska slippa den små krypen under magen och andra känsliga ställen? Det bästa medlet enligt er?

Själv använder jag något tyskt som heter Effol, den "ofarliga" varianten. Hästen har en aning känslig hud. Kom med tips på bra medel! :bump:

Blanda 5-10 droppar Tea Tree Oil + 5-10 droppar Citronella olja med 5-10 dl vatten, häll i sprayflaska, skaka om och spraya. Det bästa myggmedlet jag provat. Hästen har inte fått några bett alls i år än så länge!!

Bor uppe i mygglandets Mekka-Norrbotten. Har använt allsköns konstiga hopkok och medel men ingen har väl direkt hjälp mot de små plågoandarna........tills Chevalett dök upp!!!! Helt suveränt, hästen blir inte kladdig av det och får vara ifred! Den här sommaren blir oxå en sommar med Chevalett....

Läste i annan tråd att eteriska oljor inte ska skakas, bara "vändas". Använder det själv till mina häster.

Jag använder också den från Näcken som numera heter solmjölk. Kanonbra tycker jag. :)
/ Elisabeth

Jag bor i ett riktigt myggland så mesiga giftfria grejjor funkar inte, använder chevalet, switch och rb86, det är dom enda som visat någon effekt mot ohyran.... vi provade en sommar för massor av år sedan att blanda majsolja och vitlök efter tips från en granne, funkade jättebra men hästarna blev grillade... och då var det vita hästar! tänk om dom varit svarta!! Olja på varma sommardagar rekomenderas därför inte :crazy:

Oscar:
Jag använder ett liknande recept
7 droppar Tea Treeolja
7 droppar Lavendelolja
7 droppar kryddnejlikaolja
20 droppar citronella
1 liter vatten (man kan koka upp vattnet med vitlök)
VÄND blandningen ett par gånger, inte skaka!

Annars har jag förra sommaren använt Chavalet och var mkt nöjd med det. Kommer i år att använda RB86 och hoppas på att den är bra!

kicki71: Vart får du tag i Chevalet??

Vad mer exakt är Chevalet? Är det som Switch ungefär? :crazy:

Ekholms Prob insektsspray, flugorna bara trillar av när man sprutar på det, drygt och jätte effektivt :)

Använder RB86 och Skillingaryd Hästsalva (runt ögon och på skapet)på min häst och gjorde det även förra året. Funkar utmärkt, har aldrig haft en fästing.

Vart handlar man det???

Någon som vet om efterföljaren till Chevalet på Granngården är något bra??? Finns kanske Chevalet att köpa på andra ställen?

Liknande trådar

Hästvård Ni som bor i områden med mycket bitande insekter, och duschar/spolar av hästen ofta: vad använder ni för medel? Ny säsong, ny häst -...
Svar
18
· Visningar
3 637
Senast: lil-sis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hej! hoppas tråden hamnade rätt, är ny här. Nu är det såhär: hästen jag tar hand om/ är medryttare på just nu är ett halvblod på 9 år...
Svar
11
· Visningar
1 617
Hundhälsa Vovven som kom för några veckor sen visade sig ha en långgående öroninflammation:down: Han har inte visat nån smärta men var lite låg...
2
Svar
31
· Visningar
7 547
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Snabbtest för Gardia