Bra flug-/myggmedel!?

L

Lord Owen

Vad använder ni för flug-/myggmedel såhär i sommartider för att hästarna ska slippa den små krypen under magen och andra känsliga ställen? Det bästa medlet enligt er?

Själv använder jag något tyskt som heter Effol, den "ofarliga" varianten. Hästen har en aning känslig hud. Kom med tips på bra medel! :bump:

Sv: Bra flug-/myggmedel!?

Jag använder Föllinge hästdeo, tycker det funkar bra faktiskt. Men man måste såklart spraya på varje dag.

Just nu använder jag Horsewise(tror jag det heter...) från Hööks, men ska köpa Switch bara jag får lön snart. :p

Hembränt :cool: :cool:

Mycket billigare och minst lika effektivt ;)

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Näcken numera Solmjölk....mot broms( som faktiskt funkar) Solmjölk med tjärdoft...han har fått ändra om namnen pga EU regler :crazy:
Solmjölken håller i ca 8-10 timmar och är helt giftfri...

_Runaway_ skrev:
Någon som kan berätta hur RB86 funkar? Värt att testa eller?

Jag har använt det i flera år, och jag tycker att det fungerar bra. Enligt flaskan så ska man vara försiktig med känsliga hästar, men min har aldrig visat någonting och inte nån annans häst heller. Jag tycker att han inte är så särskilt besvärad av insekter alls, utan får vara ganska mycket ifred. Jag använder inte bara RB86, utan jag använder Switch mot fästingar också... Och 4 ess/Skillingarydsalva runt ögonen om han inte har sin flughuva på sig. :)

jag använder RB86 på alla mina hästar...å jag måste säga att de är det jag tycker funkar bäst...luktar lite "konstigt" men de överlever dom ;)

Koka upp 1 liter vatten + en burk rosmarin (vanlig kryddburkstorlek).
Ta av från plattan låt svalna, sila bort rosmarinen, häll i 1 dl vitvinsvinäger + vitlök ( pulver eller färsk). Funkar bra tycker jag,
i alla fall det enda hemkokta som funkat, tycker jag.

Chevalet från grangården bekämpningsmedel klass 3 :devil: Inte ett knott går nära och man behöver inte behandla speciellt ofta
Ligger inte i billighetsklassen men varar lääänge har samma flaska i år som jag hade förra året. :banana:

Apo

Okey!

Här kommer receptet på vårt hembrända:

1,5l vatten kokas upp med 7 matskedar timjan eller rosmarin, tar av kastrullen och tillsätter 5 klyftor vitlök som jag delar i 2 eller3 delar. Låter brygden stå över natten. Nästa dag tillsätter jag 1 dl äpple eller vitvinsvinäger och 30 st droppar citronella olja. Är lika effektivt som något annat färdigköpt vi provat till en bråkdel av kostnaden.
Använder också Chevalet en till två gånger i veckan.

Rolle på Österlen

Byter man citronellan till citronmeliss och tilsätter olja har man en mumsig lammarinad för grillning :d

Men jag ska testa ditt recept även för hästen- har du provat tea tree olja också- det fick jag tipps om?

Jo det finns ett par eteriska oljor till man kan använda men jag tycker att det än så länge räcker med Citronellan. Man kan också använda eucalyptus, geranium och cederträ.

Rolle på Österlen

martha skrev:
Näcken numera Solmjölk....mot broms( som faktiskt funkar) Solmjölk med tjärdoft...han har fått ändra om namnen pga EU regler :crazy:
Solmjölken håller i ca 8-10 timmar och är helt giftfri...

Med björkdoft menar du väl ? Det har du skrivet innan och det står på prislistan du länkade till, finns inget med tjärdoft på den !! Tacksam för kvickt svar då jag beställde just den med björkdoft mot bromsarna i fredags....

Switch
"Tjärsalva"
Idomin (luktar lite citrus som håller flugorna borta, och är väldigt fet vilket skyddar utmärkt på pållans känsliga juver)

Ska köpa nån "hästdeo" eller sommarspray, som man kan ha när man rider och så, bara att spraya på utan kladd menar jag.

Finns en del tips i "rädda min islandshäst tråden."
Där har jag skrivit om min blandning som har funkat i många år nu på ett otal hästar (med o utan eksem)
catarina

Jag använder det, funkar jättebra tycker jag. Luktar väldigt illa, men jag antar att det är det som skrämmer iväg flygfäna

Tjärsalva, äppelcidervinäger och ättika. En del påstår ju att det fungerar bra att ge hästarna vitlök. men jag har ärligt talat inte sett någon skillnad...

Liknande trådar

Hästvård Ni som bor i områden med mycket bitande insekter, och duschar/spolar av hästen ofta: vad använder ni för medel? Ny säsong, ny häst -...
Svar
18
· Visningar
3 637
Senast: lil-sis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hej! hoppas tråden hamnade rätt, är ny här. Nu är det såhär: hästen jag tar hand om/ är medryttare på just nu är ett halvblod på 9 år...
Svar
11
· Visningar
1 617
Hundhälsa Vovven som kom för några veckor sen visade sig ha en långgående öroninflammation:down: Han har inte visat nån smärta men var lite låg...
2
Svar
31
· Visningar
7 547
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar