Bra eller dåliga värden?

fialotta40

Trådstartare
Har för första gången låtit analysera vårt hösilage. Fick siffrorna igår och spontant så känns TS låg men i övrigt har jag noll koll. Finns det någon som bara kan ge mig en reaktion på följande analys?

TS 40 %
Smältbart råprotein 18 g/kg foder
Energi, foder 4.1 MJ/kg foder
Råprotein 81 g/kg TS
Smältbart råprotein 45 g/kg TS
Energi 10.2 MJ/kg TS

Jag kommer att få förslag på foderstater så småning om, men jag skulle bara vilja ha en reaktion på om detta är ett bra eller ett dåligt hösilage?

//FiaLotta

Sv: Bra eller dåliga värden?

Du har en kvot på 4,39 bara, vilken bör vara över 6. (smrp dividerat med MJ) Så det är väl inte så bra. Du får ge desto mer hösilage istället. Jag vet ej hur mycket din häst väger, ras, arbetsnivå mm men låt säga att din häst har ett proteinbehov på 400 gr så får du ge ca 22 kg/dag av ditt hösilage (400/18) för att täcka upp det behovet medans energibehovet bör vara 67 MJ (400/6) och med 22 kg hösilage får hästen 90 MJ (22x4,1) så du borde kanske ge något som kompenserar ditt proteinunderskott och ge rätt MJ. :crazy: Fattar'u!?!?!?!?
Ge 16 kg av ditt hösilage (=67 MJ/4,1 MJ) då får du 288 gr smrp (=16x18) då saknas 112 gr smrp som du får komplettera upp med annar foder (exv Krafft protein e.dyl)

Snurrigt blev detta, men hoppas att du försått något!
Annars fråga mera :confused: :confused:

För mig med avelsdjur så är detta ett så pass dåligt hö att jag inte hade köpt det :smirk: Ett perfekt hö för dem som älskar att stoppa i sina djur mkt kraftfoder :)
Du får lägga till proteintillskott men det brukar ju många hästar uppskatta......

Lite snurrigt =) men tack ändå. Jag fattar mer nu än vad jag gjorde när jag skickade iväg frågan! Det här med foder är en djungel. Har alltid fodrat mest med ögat förr om åren och det har gått bra fram till i våras då min häst föll ur något alldeles kollossalt helt plötsligt. Med hjälp av råd från en rejäl hästkarl av den gamla kalibern fick vi upp henne igen. Nu tänkte jag att vi skulle göra det rätt från början så att säga...

Jag har ett äldre halvblod av kraftigare modell.Väger ca 650 kg. Hon promenadrids 3-4 gånger i veckan, är i vanliga fall ganska lättfödd, men är lite "kantig" (ålderstecken) och blir lätt bukig. Vi har även ett varmblod på ca 450 kg, smäcker dam som är en aning svårfödd. Hon promenadrids också 4-5 gånger i veckan.

/FiaLotta

Ajdå... Dåligt i bemärkelsen att man måste fodra till såpass mycket för att komma upp i rätt värden menar du? Eller "dåligt" lika med "kasst" lika med "inte fodra med alls"? Vi har jäklans gott om det, så att låta dem käka mycket är inget problem ur den synvinkeln...

För avelsdjur och unghästar med högt proteinbehov så är det nästan omöjligt och inte värt pengarna att köpa ett grovfoder med dessa värden.
För vuxna ridhästar blir det en del pysslande med proteintillskott men det går att få ihop.
// Linda

Har man tagit in det själv så är det bara att bita ihop och räkna ut hur mkt protein tillskott ens hästar behöver. Ska man betala för höet så kommer det att kosta för mkt. Risken är att man står med en omusklad häst som är dunderfet om man ger enbart fri tillgång.
Mina avelsdjur kräver en hel del med protein och därför köper jag ett foder med hög kvot och bra näringsinnehåll :) ekonomi :idea:

Welsh skrev:
Har man tagit in det själv så är det bara att bita ihop och räkna ut hur mkt protein tillskott ens hästar behöver.

Du har så rätt. Vi har tagit in det själva, visserligen bekostat plastningen men i övrigt inga insatser mer än jobbet. Hästarna ska nog överleva... :) Räknar med att få foderstaterna under veckan, ska bli spännande att se vad de säger. Fast än så länge tycker jag att både varmblodet och - kanske framförallt - mitt halvblod - ser ovanligt fint ut i både hull och muskler, så helt fel kan inte de nuvarande foderstaterna ligga, tycker jag.

//

Se bara till att hästarna vacciveras not botulism när TS- halten är så låg. Det är MYCKET större risk för botulism med ett silage på runt 40% TS än med ett med högre, säg 50 o uppåt.

Tänk dig alla balar som innehåller en massa kadaver (rådjurskid, grodor, harungar mm) dom ruttnar och kan ge upphov till botulism. Dom har lättare att ruttna i blött hösilage än i torrt hö. Sen beror det på när höet är slaget, om det är slaget när det är som mest exv grodor eller inte.

ako skrev:
Se bara till att hästarna vacciveras not botulism när TS- halten är så låg. Det är MYCKET större risk för botulism med ett silage på runt 40% TS än med ett med högre, säg 50 o uppåt.

Sista vaccinationen i grundvaccinationen på båda hästarna görs idag. Fast egentligen undrar jag om det verkligen behövs. Hade inte gjort det om inte foderhästens matte krävde det. Botulism finns ju i så många olika former och helt skyddad är man ju aldrig. Veterinärer jag talat med menar att det är att slänga pengarna i sjön. Nu kostar det inte så hysteriskt mycket, och det känns trots allt skönt att ha vaccinerat nu när hösilaget är som det är.

//

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
637
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 263
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 611
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Jag är redigt trött i skallen så när bonden skickade analysen hängde jag inte alls med. Totalt blankt. Kan inte tänka för 5 öre. hur...
Svar
2
· Visningar
996
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama