Bra borstar, behöver tips!

SmizzSpeedy

Trådstartare
Någon som kan tipsa om bra borstar? Har fått klippa min ena kattfröken pga av tovor jag inte hann reda ut förrän nya kom. Har inte varit med om det på hennes treåriga liv faktiskt. Något med luftfuktigheten undrar jag? Hon får sällan/aldrig tovor på sommaren.
Åter till borstarna, nått bra tips?? Billig som dyr, bara den funkar!

Sv: Bra borstar, behöver tips!

aja baja aldrig karda på en långhårig katt. Som jag misstänker att det är.
Prova en coat King dom är toppen. Eller en tovutredare. sök på nätet så finns all info du behöver.

Coat King är jättebra även i förebyggande då den tar bort lös underull. Som förebyggande är även en furminator bra. Finns varianter av den som är billigare. Kolla på tradera är ett tips.

Både CoatKing och Furminatorn kan orsaka stor skada på pälsen, det har du tydligen missat? Eftersom iaf Furminatorn är en kam som har en förmåga att lugga långhåriga katter så är den knappast ett bra alternativ om katten inte är förtjust i att bli kammad.

Senast ändrad:

Har långhårskatter o de älskar både king coat o furminatorn. Lugga katten tror jag vilken borste kam som helts gör då det finns tovor. Om man inte har en tät mjuk borste. Men då får man ju inte bort någon tova direkt.
Har katten fått tova pga ägarens slarv att inte bada o borsta få får den helt enkelt stå ut med lite luggning. (se vad hemska vi är mot våra djur)
Inget illa mot TS. Bara allmän reflektion.

Enda sättet att få bort tovorna utan att ev lugga katten är väl att klippa bort dom.

Sen att furminatorn skulle lugga katten har jag aldrig märkt då den endast har lite mellanrum mellan "piggarna" (hittade inget annat ord.

Furminatorn är bra i förebyggande syfte skrev jag Få bort tovor med den tror jag inte fungerar.

Har en vanlig stålkam med tätare respektive glesare tänder på var sida om skaftet plus en borste för hund (köpt på GG för mindre än en 50-lapp). Borsten har glesa metallborst och älskas av katten. Lätt att reda ut tovor, för F är rejält långhårig och vistas ute ...

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 759
Senast: Wille
·
Katthälsa Var inne med kissen på hennes halvårskontroll av sköldkörtelvärden (hon äter medicin pga överproduktion och vi har träffat samma...
Svar
4
· Visningar
907
Senast: vinkelina
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka