Bra blandning?

R8n

Trådstartare
Ska ev få en blandras av en bekant, om h*n inte får den såld. Det är blandning mellan Bearded collie och eng. springer spaniel.

Hunden är tänkt att ha som lydnad och lite agility.

Hunden är i dagsläget cirka 7 månader.

Så, vad tror ni är det något man kan ha eller ska jag tacka nej?
 
Sv: Bra blandning?

Har du möjlighet att kolla upp föräldradjuren? Bra föräldar ger större möjlighet till en bra avkomma även om det handlar om blandras. Då menar jag att dom är kollade HD, PRA m.m.

Hunden som sådan kan nog göra sig bra med den aktivitet du tänkt ut.

Personligen är jag emot blandrasavel om det handlar om "snabba pengar"-avel men om du ska få hunden tycker jag det är ok. Har själv två blandraser som jag inte betalt ett öre för;). Individen har rätt att få en ärlig chans till ett bra liv.
 
Sv: Bra blandning?

Överlag kan man ju ifrågasätta varför man avlar fram blandrasvalpar, och jag tror att du kommer att få den kommentaren av fler i den hät tråden.

Samtidigt, så är det en bekant till dig som har hunden, och den finns ju redan, och förtjänar självklart ett gott hem. Själv har jag en springer, som är en jättetrevlig hund på alla sätt. Har inte träffat på så många beardisar, men de verkar ju vara trevliga och glada hundar de med. Dock är det npg en blandning som kräver en del aktivering för att vara nöjd, men du tänkte ju aktivera den, så varför inte? Jag vet inte hur det är med tävlande med blandraser? Om du är väldigt tävlingsintresserad, kolla innan om du får tävla med en blandras.

Försök ta reda på så mycket du kan om föräldrarna, och träffa hunden och bilda dig en uppfattning!

Lycka till!!
 
Sv: Bra blandning?

*kl*

Ringde och pratade med min bekant nu, och det finns tydligen ingen möjlighet att se föräldradjuren + att jag ska betala 5 000 kr om jag vill ha henne, då det är det hon säljer henne för nu :crazy:

Så jag tackar nog nej,även fast hon är underbart vacker och trevlig.

Beardies har jag själv hemma, en underbar tjej på 10 år. Dock så har hon problem med höfterna och kan/ bör därför inte aktiveras så hårt.

Det där med blandrasavel är jag både för och emot. Blandar man liknande hundraser tycker jag det är ok. OM det inte är för pengarnas skull.
 
Sv: Bra blandning?

5000 spänn för en 7 månaders omplacering, blandras???? Då kan man ju lika gärna spara ett par månader till och köpa en renrasig hund...vad tänker folk med???:confused:

Min BC-korsning var 7 månader när hon kom till mig och jag har inte betalt en enda krona.......:cool:
 
Sv: Bra blandning?

Jo, jag undrar det jag med. Jag hoppar nog av om jag inte får hunden billigare/ gratis.
 
Sv: Bra blandning?

det lät ju hiskeligt dyrt med 5000kr för en omplaceringshund...

haha en sak måste jag bara kommentera.. om man inte avlar för pengarnas skull... hmm, varför låter man annars vovven klämma fram valpar om man inte tänker på pengarna? tanken var väl aldrig att ha ett gäng valpar för eget bruk?:idea: :rofl:
 
Sv: Bra blandning?

Jo. Jag håller med dig.

Jadu, kanske som "alla" tänker, deras hund är ju den bästa och gulligaste i världen? :idea:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 185
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 520
Hundträning Behöver lite input angående tänk kring vår unghund. Galningen är nu 19 månader och jag sliter mitt hår. Vi har inriktat oss på...
Svar
17
· Visningar
1 808
Senast: Nordthor
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 073
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp