Bra att betäcka 22åring?

Hagstadius

Trådstartare
Jag hade en halvfodervärdshäst på ett stall där ägaren till ett 22-23årig arabsto betäckte henne, jag var bara halvfodervärd på hästen i ett halvår (inte samma häst) och undertiden var det stoet sjukt i ungefär 2-3mån bara på ett halvår! Hon svalde först något från hagen och sen var hon halt och gud vet allt.
Hade ni betäckt en 22-23årigt sto som så ofta var sjuk? Jag snackade med stoets medryttare och det var inte bara en "olycklig" tid utan hon var ofta sjuk. Jag tycker själv att det är fel att betäcka en så ofta sjuk häst, plus att hon var rättså gammal.
Slutade vara medryttare precis innan de betäckte henne men har snackat med medryttaren efter det, vet inte hur det har gått för dem nu med fölningen och det men hade ni betäckt ett sådant sto?

Sv: Bra att betäcka 22åring?

Jag har en 23-åring som borde kläcka ut sitt föl vilken dag som helst... :angel:

Mitt sto är frisk, glad och har haft många föl innan. Att hästen ätit nåt i hagen som den blev sjuk av behöver absolut inte betyda hinder för betäckning, en hälta kan också alla hästar få så det behöver inte heller betyda att hästen är dålig eller olämplig att betäcka på nåt sätt.

Om hästen är sjuk ofta/har något grundläggande hälsoproblem, är gammal och aldrig haft föl innan osv är det enligt mig generellt inte lämpligt att betäcka... Det är så mycket som ska stämma när det handlar om avel, och hästens hälsa är givetvis en stor bit i det hela.

Liknande trådar

Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 315
Hästmänniskan Jag håller på att gå under totalt. Jag har ett fantastiskt fint islandssto f -09 som jag köpte när hon var 2 mån gammal. Hon är helt...
2
Svar
21
· Visningar
2 696
Senast: elfi
·
Hästmänniskan Det blev jag igår i stallet när en lös hingst kom springande in på stallplanen, vilt vrålande! Om några kommer ihåg så nämnde jag i...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 977
Senast: kopparberg
·
Avel Jag har ett sto som jag betäckte på inrådan av veterinär när hon var 5år, pga att hon skulle vila ett år från ridning efter en...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 577
Senast: maria_b
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar