Bra allroundhäst, eller... ?

Kallbloden har oftast vinklar som är lämpligare för ridning, ja. Och inte alls lika svårt för galoppen (även om det förstås finns undantagsindivider av båda raser).
Sen kan man ju ogilla andra saker hos dem. Jag tycker de är för gåpåiga och okänsliga och tråkigare att rida i skogen :)

Just beror ju på vad man jämför med och har för personlig åsikt.
Nja, inte att dom skulle vara okänsliga överlag för det är dom inte. Det kan väl vara individuellt där också lite beroende på vad dom varit med om och så men så är det ju med alla hästar.
Kanske kallbloden kan reagera med att bli mer inåtvänd än ett varmblod tex men det beror ju inte på att den är okänslig.

Nja, inte att dom skulle vara okänsliga överlag för det är dom inte. Det kan väl vara individuellt där också lite beroende på vad dom varit med om och så men så är det ju med alla hästar.
Kanske kallbloden kan reagera med att bli mer inåtvänd än ett varmblod tex men det beror ju inte på att den är okänslig.
De kallblodstravare jag träffat har varit allt annat än okänsliga.. Kanske inte like nerviga/stissiga men definitivt känsliga.

Jag tycker tvärtom tycker kallblod överlag är hårdare än varmblod i huvudet. Tycker absolut många kallblod är riktiga bufflar om de inte är riktigt väluppfostrade . Medan varmblod blir mer stressade och hetsiga av fel uppfostran så tycker jag kallblod kör sitt race och skiter i resten :)

Både ägt en f.d varmblodstravare och varit medryttare på en, samt ridit flera sporadiskt när jag jobbade i travstall förut. Min erfarenhet är att dem är väldigt coola i hantering och inte är speciellt rädda av sig, trafiksäkra osv. Vilket jag tycker är ett stort plus! Men ridmässigt har dem haft svårare för sig vissa i trav och vissa i galopp. Hästen jag var medryttare på hade varit ridhäst i 7-8 år, visserligen mest riden i skog men ägaren red ändå lektion ibland. Den hästen hade problem med galoppfattningarna ibland och kunde gå i väldigt fin form i skritt, men orkade inte alls i traven (hur den tränas spelar ju såklart in).

Det varmblod jag ägde fick lov att tas bort pga. återkommande inflammationer i knä och hasleder :cry:. Problemen började efter ca 2 månader, vi gjorde misstaget att köpa en häst som gått på sommarbete ganska länge även om han hade börjat sättas igång igen. Ägde han i ca 1 år och resten av tiden var han under behandling/vilade eller under igångsättning.
Varmblodet jag var medryttare på har också haft diffusa problem med hältor troligen pga. förslitningar. Båda hästarna var 13-14 år. Samt att jag vet flera bekanta med varmblodstravare som fått mycket problem med skador. Så för mig är det den största orsaken att jag inte skulle köpa ett varmblod igen!
Dock fått intrycket att kallbloden verkar vara mer hållbara ?

Jag har även haft ett fullblod, även om dem kan vara speciella, nu är hon det enda fullblod jag ridit kontinuerligt (så inte så mycket statistiskt underlag ;)). Hon var grön när jag köpte henne men jag tyckte iaf att hon hade högre ridbarhet än de varmblod jag ridit, som varit ridhästar i flera år.

Bör dock också tillägga att de varmblod jag ridit varit underbara individer och alltid kommer ha en plats i mitt hjärta :heart. Så ångrar inte att jag ridit/ägt dem.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 336
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 829
Senast: Verdandi
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 384
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar