Både ägt en f.d varmblodstravare och varit medryttare på en, samt ridit flera sporadiskt när jag jobbade i travstall förut. Min erfarenhet är att dem är väldigt coola i hantering och inte är speciellt rädda av sig, trafiksäkra osv. Vilket jag tycker är ett stort plus! Men ridmässigt har dem haft svårare för sig vissa i trav och vissa i galopp. Hästen jag var medryttare på hade varit ridhäst i 7-8 år, visserligen mest riden i skog men ägaren red ändå lektion ibland. Den hästen hade problem med galoppfattningarna ibland och kunde gå i väldigt fin form i skritt, men orkade inte alls i traven (hur den tränas spelar ju såklart in).
Det varmblod jag ägde fick lov att tas bort pga. återkommande inflammationer i knä och hasleder
. Problemen började efter ca 2 månader, vi gjorde misstaget att köpa en häst som gått på sommarbete ganska länge även om han hade börjat sättas igång igen. Ägde han i ca 1 år och resten av tiden var han under behandling/vilade eller under igångsättning.
Varmblodet jag var medryttare på har också haft diffusa problem med hältor troligen pga. förslitningar. Båda hästarna var 13-14 år. Samt att jag vet flera bekanta med varmblodstravare som fått mycket problem med skador. Så för mig är det den största orsaken att jag inte skulle köpa ett varmblod igen!
Dock fått intrycket att kallbloden verkar vara mer hållbara ?
Jag har även haft ett fullblod, även om dem kan vara speciella, nu är hon det enda fullblod jag ridit kontinuerligt (så inte så mycket statistiskt underlag
). Hon var grön när jag köpte henne men jag tyckte iaf att hon hade högre ridbarhet än de varmblod jag ridit, som varit ridhästar i flera år.
Bör dock också tillägga att de varmblod jag ridit varit underbara individer och alltid kommer ha en plats i mitt hjärta
. Så ångrar inte att jag ridit/ägt dem.