fejt

Trådstartare
Vi ska göra BPH på lördag och jag är både nervös och väldigt förväntansfull. Vore jätteglad om ni som gjort det har några tips eller upplevelser att dela med er av. :nailbiting::)

Vi ska göra BPH på lördag och jag är både nervös och väldigt förväntansfull. Vore jätteglad om ni som gjort det har några tips eller upplevelser att dela med er av. :nailbiting::)

Det viktigaste att tänka på är att det inte är en tävling eller något som ska presteras i, utan det är helt enkelt en beskrivning av hur din hund reagerar på kontrollerade händelser. Bara lyssna på funktionärerna, andas, och kom ihåg att det är exakt samma älskade hund som du får med dig hem oavsett vad som händer på banan :) .

Se till att hunden är välrastad

Har du möjlighet, stå så du ser någon annan som går före dig eller gå med gruppen inne på banan :). Fast inte precis hunden innan, då blir det stressigt när du ska iväg och hämta din egen.

Glöm inte att ta med hundens favoritgodis och favoritleksak (det står säkert i PM) och hundens papper

Det är nog det första jag kommer på :D !

Det viktigaste att tänka på är att det inte är en tävling eller något som ska presteras i, utan det är helt enkelt en beskrivning av hur din hund reagerar på kontrollerade händelser. Bara lyssna på funktionärerna, andas, och kom ihåg att det är exakt samma älskade hund som du får med dig hem oavsett vad som händer på banan :) .

Se till att hunden är välrastad

Har du möjlighet, stå så du ser någon annan som går före dig eller gå med gruppen inne på banan :). Fast inte precis hunden innan, då blir det stressigt när du ska iväg och hämta din egen.

Glöm inte att ta med hundens favoritgodis och favoritleksak (det står säkert i PM) och hundens papper

Det är nog det första jag kommer på :D !

Stort tack för svar :):up:!
Har man alltså hunden i bilen medan man eventuellt tittar på någon annan?
Kan jag lita på att funktionärerna är tydliga med hur jag ska agera?
Måste man släppa kopplet vid något tillfälle (utan att någon tar över det direkt alltså.)? Han kommer ju bara ibland på inkallning.
Åh, det är så spännande!

Stort tack för svar :):up:!

Har man alltså hunden i bilen medan man eventuellt tittar på någon annan?
Kan jag lita på att funktionärerna är tydliga med hur jag ska agera?
Måste man släppa kopplet vid något tillfälle (utan att någon tar över det direkt alltså.)? Han kommer ju bara ibland på inkallning.
Åh, det är så spännande!

Japp, hund i bilen tills det börjar bli ens tur (1-2 hundar innan), då tar man ut och rastar osv och går sen in på banan efter funktionärerna kallat in dig

Japp, de ska vara (och har varit alla BPH jag gått) tydliga med instruktioner, och förstår du inte så är det bara att fråga :up: !

Japp, hunden ska vara lös på ex matintresse-delen och kopplet ska släppas där det är moment överraskning och ljud för att hunden ska kunna reagera och avreagera utan att föraren påverkerar i kopplet.

De flesta (alla?) BPH-banor är inhägnade (till skillnad från MH-banor som går i skogen) så det ska inte vara någon fara att hunden försvinner :D !

Testledaren kommer gå så nära dig att du inte kan missa vad som sägs till dig - dom är så nära att dom nästan nuddar dig hela tiden ;)

Tack snälla ni! Hoppas att bana är inhägnad då. Han är ganska värdefull för mig, min jycke :p

Det som är mest spännande är nog att se om han reagerar som jag tror att han kommer att göra.

Tack snälla ni! Hoppas att bana är inhägnad då. Han är ganska värdefull för mig, min jycke :p

Det som är mest spännande är nog att se om han reagerar som jag tror att han kommer att göra.
Vart ska du gå? Där vi gick så var banan inte inhägnad (vad jag kunde se iaf)

Jag gick också i Östervåla med labben. Jättekul, både Anna och Leif är duktiga och trevliga. Och trevliga trots att labben drog järnet över banan och, om han kunnat prata, tjoade "hurra så himla skoj det här är!" :o Så om din hund inte kommer på inkallning är det nog inte den första ;)

Det var där jag gick med Leo. Hos Anna och Leif. Nu är det ju 1 år sedan, så de kanske har satt upp staket sedan dess, men iaf då fanns inget.

Oj, typiskt då! Men bra att vara förberedd ändå. Tack! Jag får helt enkelt utgå ifrån att det kommer att gå bra:)

Jag gick också i Östervåla med labben. Jättekul, både Anna och Leif är duktiga och trevliga. Och trevliga trots att labben drog järnet över banan och, om han kunnat prata, tjoade "hurra så himla skoj det här är!" :o Så om din hund inte kommer på inkallning är det nog inte den första ;)

:D
Han kommer nog inte sticka om det är så roligt. Då tar han nog några ärevarv och kommer tillbaka för att fråga vad vi ska hitta på nu. Om jag känner honom rätt. :)

:D
Han kommer nog inte sticka om det är så roligt. Då tar han nog några ärevarv och kommer tillbaka för att fråga vad vi ska hitta på nu. Om jag känner honom rätt. :)
Det var ungefär så vår gjorde.
BPH är jättekul att genomföra. Jag är sugen på att köra MH med labben bara för att beteendebeskrivningar är så kul, men då lär han lyda bättre först :p

@fejt, jag tror inte att du behöver vara så orolig för "vara lös-biten" om du inte har en hund som ser andra människor som extremt jätteläskiga så att han behöver fly från dem.
När jag gick BPH med min Wahidah så funderade jag på att ha henne i långlina, och jag hade valt BPH före MH just för att jag inte litade på inkallningen osv. Väl på plats övertalades jag av en bekanting att ha henne lös, och fasen, så bra inkallning som hon hade där och då hade hon inte till vardags :p Nu är "vara lös-biten" det sista jag funderar på inför Ebrahs BPH. Jag funderar mest på hur högt hon kommer flyga när hon tycker att det är läge att hoppa rakt upp i luften och funderar på vad andra kommer säga om det :angel:

Alltså. Det är svårt med BPH-datum! Just nu önskar jag att Ebrah var född på våren istället för mitt i sommaren... Hon blir 1år den 2 juli. Helst skulle jag gå BPH när hon närmar sig 1½ års ålder, men då är det ju i princip vinter och inga BPH anordnas. Nu har jag hittat ett i mitten av augusti. Ska jag gå då tro?

Liknande trådar

L
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 509
Senast: Dentaku
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 354
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Hej! Jag har anmält min 2,5 åriga tik till BPH i oktober. Jag undrar om det är någon här som har gjort BPH med en reaktiv hund...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 462
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 783
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar