T

todde

Hur gör ni när ni har en häst som ska ha boxvila ett antal veckor eller kanske några månader ?? Det blir ju extremt ensamt för den. Har ju en radio men usch vad jag lider med den !!!

Sv: Boxvila

Vi gjorde en sjukhage lika stor som boxen. Då kunde hästen vara ute och få lite sällskap iallafall.

Alltid lika tråkigt när de må´ste stå på box. Detta var under sommaren då det var torrt och fint ute. Så även om hon rullade sig så skulle inte så mycket skit komma in i såret.

En sjukhage i boxstorlek brevid de andra hästarna kanske är det bästa. Minns när min ponny pga brutet griffelben skulle ha boxvila, det gick inte en dag - Hon hoppa över boxdörren och stack ut till de andra hästarna. Sjukhage fungerade inte för henne heller, så hon fick gå med de andra hästarna och efter ett år var skadan ordentligt läkt så hon kunde börja sättas igång.

Det var en lång väntan! Tur att jag fick rida på de andras hästar, annars hade jag blivit tokig! //Linda

när min häst hade boxvila så såg jag till att det fanns ordentligt med halm i boxen så att hon hade nått att plocka med.

sen fick hon hö 3ggr/dag och så satte jag in en lekboll och så hade vi radion på.

hon tyckte inte att det var så kul att vara själv i stallet, men eftersom hon hela tiden hade saker att göra, så känndes det inte som om hon hade det absolut tråkigaste.

jag satte henne i en box där hon hade utsikt och kunde se huset och vägen men inte de andra hästarna, det kände jag kunde vara lite elakt, låta henne stå och titta på kompisarna hela dagen men inte få vara med, nej det ville inte jag, men hon såg ju en massa annat istället.

så se till att hon har saker att göra i boxen (plocka med halm osv) så tycker jag inte att du ska ha dåligt samvete.

seven (som hästen hette) fick gå ut i stallgången när jag skulle mocka och sen in i boxen igen (Vets rekomendation)

tänk på att hästar som har box vila inte ska flyttas, vilket det blir då de går ut och in från en sjukhage.

så jag tycker att du ska höra med din Vet ang hur mycket hästen får flyttas per dag och tänk också på att hästar rör sig mer ute än i boxen (oftast) så ska den vara helt stilla så är nog boxen att föredra än att ha den ute där den förmodligen kommer att gå runt mycket mer.
men än en gång; hör med din Vet.

sjukhage intill hästarnas hage är en bra idé, den värsta perioden brukar jag låta mina andra hästar turas om och stå inne en stund på dagen. Är det betesperiod så får alla vara inne nattetid

Hästen får inte gå ut för hon är opererade i hoven :(

när min häst hade boxvila så såg jag till att det fanns ordentligt med halm i boxen så att hon hade nått att plocka med.

sen fick hon hö 3ggr/dag och så satte jag in en lekboll och så hade vi radion på.

hon tyckte inte att det var så kul att vara själv i stallet, men eftersom hon hela tiden hade saker att göra, så känndes det inte som om hon hade det absolut tråkigaste.

jag satte henne i en box där hon hade utsikt och kunde se huset och vägen men inte de andra hästarna, det kände jag kunde vara lite elakt, låta henne stå och titta på kompisarna hela dagen men inte få vara med, nej det ville inte jag, men hon såg ju en massa annat istället.

så se till att hon har saker att göra i boxen (plocka med halm osv) så tycker jag inte att du ska ha dåligt samvete.

seven (som hästen hette) fick gå ut i stallgången när jag skulle mocka och sen in i boxen igen (Vets rekomendation)

tänk på att hästar som har box vila inte ska flyttas, vilket det blir då de går ut och in från en sjukhage.

så jag tycker att du ska höra med din Vet ang hur mycket hästen får flyttas per dag och tänk också på att hästar rör sig mer ute än i boxen (oftast) så ska den vara helt stilla så är nog boxen att föredra än att ha den ute där den förmodligen kommer att gå runt mycket mer.
men än en gång; hör med din Vet.

Tack för tipsen.....hoppas din häst blev återställd:)

Om det finns möjlighet skulle jag skifta de andra hästarna inne som sällskap. Det brukar göra stor skillnad mot om de står inne ensamma, tycker jag.

Jag hade en häst för några år sedan som hade boxvila i flera månader. Vi löste det så att kompisarna fick turas om att stå inne som sällskap. Hon klarade de månaderna ganska bra, vilket egentligen var konstigt för det var inte den lugnaste hästen precis. Däremot kommer jag ihåg att det var lite jobbigt sedan när hon väl fick komma ut igen. Det tog nog ett halvår till innan hon hade hämtat sig psykiskt från boxvilandet. De hade opererat hoven och hon fick ej gå ut utomhus.

Jag gör som flera andra skrivit - en boxhage/sjukhage intill de andra hästarnas hage. Just nu står fblstoet på boxvila (stått en vecka, en vecka kvar till ÅB). Så hon har en sjukhage (boxhage från början, men nu har hon fått dubbla ytan) intill en lite mindre 'rasthage' som jag byggt, där hennes två kompisar går. (Hon klarar inte att bli lämnad, dvs att de går utom synhåll, därför de också hamnat i 'liten hage'/sjukhage).

Valacken är en ÄNGEL på boxvila, men kan inte sköta sig så bra i boxhage. Så han får stå inne själv tyvärr, iaf första halvan av boxvilan. Han sköter siga lltid prima på box, men inte ute, men efter några veckor brukar han 'acceptera' att det ska stås och möglas, och kan då gå i boxhage. Ensam eller med sällskap. Jag brukar dock 'stänga av' de andras hage så den blir mindre och de är sällskap på 'andra sidan stängslet' åt honom.

Men, i vintras fick han stå 1½ månad ensam inne (och sen 1½ månad i boxhage ute). Och visst lider man med dem, men han fick fri tillgång på stråfoder, försökte gå ner och pyssla med honom många korta snuttar/dag isf för en gång, delade upp promenaden på flera korta snuttar än en längre (hör med vet så det är okej dock), och så tog jag in och släppte ut de andra tidigare/senare än vanligt, så de stod inne längre nätter så han fick sällskap.

När han hade skadat sin hov så han absolut inte fick gå ut, då lät jag kompisarna gå i skift så att han fick lite sällskap. Sen när vädret tillät så packade jag in hoven i plastpåsar och tejpade massvis med silvertejp över, och så fick han stå i pytteliten boxhage ute några timmar. MYCKET uppskattat!

Liknande trådar

Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
412
Senast: Elo
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
560
Senast: Grazing
·
Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 627
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 606

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka