T
todde
Hur gör ni när ni har en häst som ska ha boxvila ett antal veckor eller kanske några månader ?? Det blir ju extremt ensamt för den. Har ju en radio men usch vad jag lider med den !!!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
när min häst hade boxvila så såg jag till att det fanns ordentligt med halm i boxen så att hon hade nått att plocka med.
sen fick hon hö 3ggr/dag och så satte jag in en lekboll och så hade vi radion på.
hon tyckte inte att det var så kul att vara själv i stallet, men eftersom hon hela tiden hade saker att göra, så känndes det inte som om hon hade det absolut tråkigaste.
jag satte henne i en box där hon hade utsikt och kunde se huset och vägen men inte de andra hästarna, det kände jag kunde vara lite elakt, låta henne stå och titta på kompisarna hela dagen men inte få vara med, nej det ville inte jag, men hon såg ju en massa annat istället.
så se till att hon har saker att göra i boxen (plocka med halm osv) så tycker jag inte att du ska ha dåligt samvete.
seven (som hästen hette) fick gå ut i stallgången när jag skulle mocka och sen in i boxen igen (Vets rekomendation)
tänk på att hästar som har box vila inte ska flyttas, vilket det blir då de går ut och in från en sjukhage.
så jag tycker att du ska höra med din Vet ang hur mycket hästen får flyttas per dag och tänk också på att hästar rör sig mer ute än i boxen (oftast) så ska den vara helt stilla så är nog boxen att föredra än att ha den ute där den förmodligen kommer att gå runt mycket mer.
men än en gång; hör med din Vet.
Om det finns möjlighet skulle jag skifta de andra hästarna inne som sällskap. Det brukar göra stor skillnad mot om de står inne ensamma, tycker jag.