boxvila-vadgöra??

Sv: boxvila-vadgöra??

då min ponny stod på boxvila (vilket bara var 2veckor) så tränade jag honom i hantering, visseligen fick han stå på gången och så... men jag tränade honom att stå stilla när jag mockade, borstade, höll på med benen osv. tränade även på att han inte skulle gå ut ur boxen bara för att boxdörren var öppen... det ger lite mer stimulans för hjärnan specillt för min pålle som bara var 5år och HELT tokig! Annars är ju fotboll en sak, halmbädd är ju bra, en petflaska med hästgodis att hänga upp i taket... du kan ju lägga in hela träd till hästen i stället för kvistar om du har möjlighet... ta en mindre asp, hästar älskar asp träd...

jag bad om hjälp för att kunna hitta på saker för att lugna min häst inne. Många har kommit med mkt konstruktiva ideeer och verkligen hjälpt. Några har bara orkat gnälla utan att hjälpa alls. Till er som hjälpt!! TUSEN TACK!!!! Till er två som gnällt: jag känner min häst bättre än någon annan. Att hästen, som i detta fallet är hingst, var ordinerad boxvila inomhus berodde på att han absolut inte fick belasta sina ben. Veterinären gjorde den vanliga bedömningen att hingstar inte kan gå ute i enliten hage och vara lugn. När hästen fullkomligen stressar fram och tillbaka i sin box och gör tvärvändningar ala western och verkligen lägger tyngd på benen i sina kovändningar blir jag som ägare j-lt bekymmrad. När jag som känner hästen vet att han är lugn ute tar jag hellre ut honom iliten hage än låter honom stå där och träna dressyrpass i boxen!!
" Varför ens tillkalla vet om jag inte lyssnar" Veterinären har aldrig sett min häst hemma! han är opererad på klinik. jag behöver hjälp av en veterinär då jag inte kan operera hästen själv!!!!... Blir så trött på det här.... Dock känner jag min häst tusen gånger bättre än någon annan. Många är av det tycket att hingstar stressar ute etc. Jag vet att min inte gör det och har aldrig gjort.
ber man om hjälp och råd så är det det man önskar få och hoppas att någon kan ge. Gnäll och klagomål undanbedes bestämt.
Till dig Perosa så har du förstått helt rätt . Han är lugnare ute än inne, men veterinären ville inte tro det så därför fick han strikt boxvila. Att han får komma ut och gå ca 20 min beror på att han sakta skulle få börja använda benen utan nämvärd belastning. ( Som ni alla som har eller har haft konvalecenter inte alltid är sålätt gjort som det är sagt,. he he...)
Till dig Gladys så har du Pm: at mig och du har fått svar. Du ska få ha din ståndpunkt kvar den har jag inget med att göra.Men FÖR HÄSTENS SKULL så gick jag emot veterinären och använde sunt hästvett.. men det där med ironi?? Skulle inte tro det..
men återigen för att skippa dösnacket,tack ni alla som hjälpt eller kommit med frågor!!! :banana:

Ge inget att äta utöver hö och mineraler. Ge inte det minsta som kan ge mer energi!
Strö med halm eller lägg in halm om du inte har möjlighet att strö hela boxen.
Skaffa en boxkanin. Kan vara värt att testa.
Vad gör det om hästen puttar ut pinnar och likn? Då sysselsätter den ju sig.
Granris kan vara kul att gnaga på. Ta tjocka vedpinnar och fäst ordentligt i boxkanten som den kan gnaga av barken på.
Det finns ju "bollar" man kan lägga in i boxen.

Du kanske redan har gjort det - men jag skulle ha ringt till veterinären igen och diskuterat med denne. Din häst har fått boxvila för att den inte får belasta benen. Trots, eller på grund av, boxvilan lever din häst rövare i boxen = den belastar sig. Syftet med boxvilan funkar alltså inte som det var tänkt.

Jag skulle i så fall, liksom du gjort, pröva att ställa hästen i sjukhage med boxmått och se om det blir någon förbättring. Den kanske håller sig lugn där, och då har man vunnit allt. Å andra sidan kanske den härjar lika mycket där - men eftersom det inte finns mer utrymme än inne i boxen, kan det inte bli så mycket värre.

Jag tycker du gör rätt.

:idea: om du är jätte rädd för bitmärken i boxen så kan du pensla på hovfett lr trätjära på väggarna då biter den inte längre och det skadar varken trät lr hästen.. men då får ju din häst ännu mindre att göra..

:idea: gö ett hål i en boll (lr köp en sån där hästleksak) och häng upp den i taket å så penslar du honung på den (använd fantasin ).. sprider ut höet i hela boxen, häng upp kolrötter..

Senast ändrad:

Karften ärhelt skippad, han får en aning betfor blandat med en del hackadlucern när de andra får vanlig frukost-lunch-kvällis kraft mest för att han också ska fåfölja rutinen och inte stressa för att han inte får "mat". Men det där md boxkanin??? Har faktiskt inte ens tänkt tanken!!! Det är ju lönt att prova! TACKAR!!

Karften ärhelt skippad, han får en aning betfor blandat med en del hackadlucern när de andra får vanlig frukost-lunch-kvällis kraft mest för att han också ska fåfölja rutinen och inte stressa för att han inte får "mat". Men det där md boxkanin??? Har faktiskt inte ens tänkt tanken!!! Det är ju lönt att prova! TACKAR!! Att han kastar ut sakerna ur boxen gör inte mig något, bara det att han då inte har nåt kvar att roa sig med, därför undrarde jag om anna tatt hitta på. är lite rädd om inredniongen men har bestämt att han hellre får äta upp hela boxen än trava passage.. Men kålrötter har jag inte testat.Visste ärligt talat inte ens att hästar åt sådana. Vad man kan lära sig mkt...!! Ska fylla upp med lite mersaker!! Ska testa kålisar och kanin... :bow:

Och så slant man på knappen..Nä ni stammar inte i syne, jag stammar bara på tangenterna... Sorry!!!!!

Jag har oxå fått mig en konvalecent häst nu...hämtade honom på klinik igår, nyopererad......7 mån konvalecent....usch....
Men i vilket fall så köpte jag en liten aktivitets-slick-rulle på H**ks, kan ju alltid vara värt ett försök, kostade inte mer än typ 70:-....

Några saker för att aktevera hästen under boxarest.
*Gömma godsaker i halmen (om nu hästen står på halm)
*lägga godis i en leksaks boll
*ha en ute box eller en box med en stor luka i så hästen kan se vad som händer på utsidan.
*ställa hästen i den mäst aktiva delen av stallet om den inte blir för strässad av det.
*ha grenar och sly att tuga på
*pyssal om den, borsta, klia, massera, fläta den mm

Jag skulle göra en hage likastor som boxen.. Så får hästen boxvila men endå komma ut och se saker och få sol på sig=)

Hästarna brukar inte vara lika oroliga i et utebox än inne i ett stall!Sen får dom ju se dom andra häsatrna!

Det är min lösning!

cia96 skrev:
Ska vara helt ärlig nu och erkänna att jag igår släppte ut kusen utan lov... Har en pytte pytte hage brevid paddocken som jag har som en liten betes tillvänjningshage ( är ni med?? ) delade av den till ungefär 4* 6 meter. han kunde se varenda kompis. Visst en del skutt kom men annars så stod han lugnt och tuggade hö och solade hela dan. Ska göra så i fortsättningen. Så får vet säga vad han vill, det andra är ju mer skadligt än det här!! Eller hur!!?? Nu är det ny operation om 3 veckor, han får stå inne tills stygnen tas sen får han komma ut faktiskt, ja om det inte är lerigt förstås så han kan halka rundor.... Men , tack för tipsen. Boxen hans är nu en lite lekpark, där är dunk i snöre, granris på golvet, ett bildäck att sparka på etc . radion är oftast igång. Ibland så är det rätt mkt man kan hitta på men man får helt enkelt hjärnsläpp och kommer inte på någonting då man bara stirrar på problemet!! TACK!! :love:

De allra flesta veterinärer brukar ju betona att det VIKTIGASTE är egentligen inte hur eller var hästen tillbringar sina dagar så länge den är LUGN och inte gör mer än vad den får. Är boxvila ordinerad så det man önskar är ju då en häst som större delen av tiden står lugnt i sin box, men nu och då går runt lite i den. Dvs det är måttet av rörelse man vill ha. Och om man får det genom att låta hästen gå i trädgården, stå i box, vara 'inlåst' i lösdriftshallen, stå i utebox eller i boxhage alt liten hage brukar veterinärerna egentligen inte bry sog om sålänge hästen inte 'gör' mer än i box. Så jag ser inget fel med att du släppte ut.

Och som sagt,d e där som förstör mer än hjälper sig själva på boxvila, där finn det ju bara att driga eller att släppa ut. Kan man då släppa ut men få samma 'vila' som på box är det ju jackpot.

Jag hade nog också gjort som du, och ställt hästen i en LITEN hage ute. Dock hade jag gjort den mindre än 4*6, 3*3 - som minimimåtten för en box - hade jag hållt mig till.

Betfor hade jag låtit bli personligen, men behövs det för att hålla magen "i trim" så behövs det ju. :)

Tillägg: Jag hade stängslat upp Rejält, så man fullkomligt minimerar risken för utbrott/hoppförsök osv. Rejäl strömstyrka och om det krävs förstärkt och/eller höjt staket. Samt tagit ut hästen först på morgonen och absolut inte sist på eftermiddagen.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 451
Senast: Liten
·
Hästhantering Hej! Skulle verkligen behöva eran hjälp. Det är så att jag har en viljestark, envis och ouppfostrad unghäst i vissa lägen. Han är...
Svar
3
· Visningar
2 336
Hästvård Jag har en ponny som jag var inne på klinik med för ett par veckor sedan. Först en helg akut och sen ett återbesök. Hon hade symtom som...
Svar
5
· Visningar
1 624
Senast: Amha
·
Hästhantering Innan folk drar slutsatsen att det är jag som gör fel och inte min häst vill jag informera om följande. Jag köpte denna häst för 2 år...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
13 659
Senast: Jeronimo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar